زوند ۵ به فضا پرتاب شد

زوند ۵ به فضا پرتاب شد


زوند ۵، فضاپیمای شوروی اولین سفینه فضایی بود که در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۶۸ به ماه سفر کرد و به‌دور آن چرخید. سرنشینان این فضاپیما دو لاک‌پشت‌ بودند.

فضاپیماهای زوند نسخه‌ای دیگر از فضاپیماهای سایوز بودند که برای آماده‌سازی مقدمات پرواز فضانوردان به دور ماه برنامه‌ریزی شده‌ بودند. از چهار مأموریت اول این فضاپیماها تنها یک موفقیت جزئی حاصل شد.

زوند ۵ در ابتدا قرار بود دارای سرنشین باشد. اما پس از شکست مأموریت‌های سابق، شوروی از انجام آن صرف‌نظر کرد.

در آن زمان رقابت فضایی بین دو کشور ایالات متحده و شوروی به‌قدری اوج گرفته بود که شوروی از ترس تبلیغات منفی، خبر پروازهای ناموفق خود را پنهان نگه می‌داشت.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
چه وقتی از سال به کجا سفر کنیم؟

درنهایت تصمیم بر این شد که چند گونه جانور، ازجمله لاک‌پشت‌ها، کرم، تخم مگس، دانه گیاهان و باکتری‌هایی به همراه سفینه به فضا ارسال شوند. هدف از ارسال انواع گونه‌های حیات زمینی، آزمایش تأثیر تشعشعات کیهانی بر آنها بود.

شوروی ۸ لاک‌پشت‌ شش تا هفت ساله، با وزن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم را برای این کار انتخاب کرد. لاک‌پشت‌ها در شرایط یکسان و بدون آب و غذا نگهداری می‌شدند. دو عدد از آن‌ها از ۱۲ روز قبل داخل سفینه قرار گرفتند و شش عدد دیگر در زمین ماندند تا تغییرات لاک‌پشت‌های زمینی و لاک‌پشت‌هایی که در سفر بودند مقایسه شود.

نتایج بررسی نشان داد که لاک‌پشت‌های زمینی ۵ درصد از وزن خود را از دست داده‌اند. این درحالی‌ است که لاک‌پشت‌های مسافر ۱۰ درصد وزن خود را از دست داده‌ بودند.

ادامه مطلب
شراکت ۵۰۰ میلیون تومانی اسنپ در مطرح گسترش‌ گروه‌های خودیار زنان 

نام زوند ۵ به‌عنوان پیشتاز سفر به مدار ماه و همچنین سفینه‌ای که موجودات زنده‌ای را در اطراف ما گردش داد و به زمین بازگرداند، در تاریخ به ثبت رسید.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments