ساخت هدفون انقلابی با قابلیت حذف نویز انتخابی و هوش مصنوعی + ویدیو

ساخت هدفون انقلابی با قابلیت حذف نویز انتخابی و هوش مصنوعی + ویدیو


قابلیت حذف نویز در هدفون‌ها راهی طویل را طی کرده‌ است و به کاربران این امکان را می‌دهد که صدا را در شفاف‌ترین حالت بشنوند. بااین‌حال، این قابلیت به شما اجازه نمی‌داد آن‌چه را می‌شنوید کنترل کنید. اکنون محققان هدفون‌هایی با قابلیت حذف نویز مبتنی‌بر هوش مصنوعی تشکیل کرده‌اند که به شما امکان می‌دهد صداهایی را که می‌خواهید بشنوید انتخاب کنید. این قابلیت تازه بسته به اختیار شما، صداهای غیرضروری را فیلتر می‌کند درعین‌حال صداهای الزامی را به گوش‌تان می‌رساند.

بر پایه مقاله محققان در کنفرانس UIST 2023، هدفون‌ تازه از سیستمی منفعت گیری می‌کند که شنوایی معنایی (Semantic Hearing) نامیده می‌بشود. این سیستم علاوه‌بر پخش صدای ضبط‌شده از تلفن هوشمند، به کاربر اجازه می‌دهد هر صدای محیطی را که نمی‌خواهد، حذف کند. برای مثال می‌توانید در پارک صدای پرندگان را بشنوید اما صدای عابران پیاده را فیلتر کنید، یا انتخاب می‌کنید که صدای ترافیک را در یک خیابان شلوغ نشنوید اما قادر به شنیدن بوق اضطراری ماشین‌ها باشید.

ادامه مطلب
نقشه راه چیست و چطور تهیه می‌بشود؟

حذف نویز با امکان تفکیک‌سازی

این تیم تحقیقاتی هدفون حذف نویز هوش مصنوعی خود را در کنفرانس UIST 2023 در سان‌فرانسیسکو اراعه کرد. محققان امیدوارند نسخه تجاری‌شده این هدفون را به خط تشکیل زیاد برسانند تا کاربران عادی امکان منفعت گیری از آن را داشته باشند.

امکان تفکیک صدای محیط: می‌توانید صدای پرندگان را بشنوید اما صدای سخن بگویید‌کردن دیگران را حذف کنید

این که بتوانید صداهای خاصی را از فیلترهای حذف نویز عبور دهید، قابلیت زیاد مهمی است؛ به‌خصوص اگر در مکان‌های عمومی از هدفون منفعت گیری می‌کنید. با پشتیبانی هوش مصنوعی، این هدفون به شما امکان می‌دهد آنچه را می‌شنوید کنترل کنید؛ با فعال‌کردن ویژگی حذف نویز تازه، ربط خود را با دنیا قطع می‌کنید، اما این چنین می‌توانید صداهایی را بشنوید که امکان پذیر نشان‌دهنده نزدیک‌شدن خطر یا صداهای مهم فرد دیگر همانند گریه نوزادان باشد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
خرید بیمه شخص ثالث در مطرح بخشودگی 1402 با مزایای زیاد

محققان این هدفون را در محیط‌های مختلفی آزمایش کردند و دریافتند که سیستم شنوایی معنایی به خوبی کار می‌کند. در برخی موارد، این سیستم نمی‌توانست صدای خواننده را از صدای انسان‌های حاضر تفکیک کند. محققان امیدوارند که با افزودن داده‌های دنیای واقعی، این مشکل را از بین بردن کنند.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments