مشاوره ژنتیک؛ رمزگشایی در مسیر سلامتی

مشاوره ژنتیک؛ رمزگشایی در مسیر سلامتی » اصفهانیا


مشاوره ژنتیک نامی آشنا برای همه ماست. اما آیا به‌اندازه کافی در رابطه مراجعه به مشاور ژنتیک فکر کرده‌ایم؟ آیا از اهمیت بالای این عمل آگاهی داریم؟ این مشاوره‌ها انواع مختلفی دارند، مشاوره ژنتیک بارداری فقط یکی از آن‌ها است.

مشاوره ژنتیک نامی آشنا برای همه ماست. اما آیا به‌اندازه کافی در رابطه مراجعه به مشاور ژنتیک فکر کرده‌ایم؟ آیا از اهمیت بالای این عمل آگاهی داریم؟ این مشاوره‌ها انواع مختلفی دارند، مشاوره ژنتیک بارداری فقط یکی از آن‌ها است. در این روال می‌توان بیماری‌های نهفته در افراد خانواده را شناسایی کرد و با انجام عمل های ملزوم به جلوگیری از تولد فرزندان ناسالم پشتیبانی کرد. مشاوره ژنتیک اطلاعاتی را برای افرادی که اختلالات ژنتیکی دارند یا امکان پذیر در معرض خطر باشند فراهم می‌کند. یک مشاور ژنتیک از شما یک سری اطلاعات می‌گیرد تا درمورد خطرات ژنتیکی با شما سخن بگویید کند. تعداد بسیاری از قیدوشرط‌های سلامتی در خانواده‌ها نهفته است. رمزگشایی از این قیدوشرط‌ها کار مشاوران ژنتیک است. اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما یک مشکل جدی سلامتی داشته باشند، امکان پذیر بخواهید بدانید که آیا در معرض خطر بالای این بیماری هستید یا خیر؟ به همین ترتیب، شما امکان پذیر بخواهید بدانید که آیا شما یا شریک زندگی‌تان که یک مشکل ژنتیکی در خانواده وجود داشته را می‌توانید به کودک خود منتقل کنید.

ادامه مطلب
نقش پررنگ خیریه‌های اصفهان در مدیریت پسماند » اصفهانیا

1699845368 590 مشاوره ژنتیک؛ رمزگشایی در مسیر سلامتی اصفهانیا 

مشاوره ژنتیک مهارتی خاص است؛ فرایندی که پزشک اطلاعات (شجره‌نامه) را از فرد یا خانواده او می‌گیرد، آن را ترسیم می‌کند و باتوجه‌به نسبت فامیلی، از طریق فرمولی خاص مقدار خطر برای کل بیماری‌های ژنتیک و خاص محاسبه می‌بشود و امکان پذیر در طول این فرایند نیاز باشد آزمایش خاصی هم انجام گیرد. بعد از آن زوج یا زوجین داخل مرحله آزمایش ژنتیک شده و به آزمایشگاه‌های تخصصی ژنتیک ارجاع خواهد شد. به همین سادگی اما تصورات گاها غلط در جامعه می‌تواند شما را با انجام‌ندادن یک مشاوره ساده، همه عمر پشیمان کند. درحالی‌که کارشناسان باور دارند بیشتر از ۷۰ درصد معلولیت‌های نوزادان قابل‌پیشگیری است؛ اما هم چنان این اعداد رشد فزاینده خود را دارند چرا که تعداد بسیاری از اوقات یک آزمایش یا مشاوره ساده ژنتیک را نادیده می‌انگاریم و به‌راحتی از کنار آن عبور می‌کنیم. احتمالا برخی از معلولیت‌های ژنتیکی، تهدیدکننده زندگی نباشد؛ اما بدون شک کیفیت زندگی را تحت‌تأثیر قرار خواهند داد. در شرایطی که جامعه به سمت پیری در حال حرکت است و خانواده‌ها زیاد تر تمایل به فرزندآوری ندارند و یا تنها به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کنند بدون شک باید بهبود زندگی و کیفیت سلامت فرزند بیش‌ازپیش موردتوجه قرار داده بشود و این روال قبل از تصمیم به فرزندآوری و در ادامه در دوران بارداری باید به طور مداوم مورد بازدید قرار داده بشود تا در آینده فرزندی سالم برای خانواده‌ها و نیروی انسانی کارآمد برای جامعه داشته باشیم.

ادامه مطلب
شفافیت قدم نخست حل مشکل آب اصفهان است
آخرین مطالب



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments