گراف کست برای پیش‌بینی آب‌وهوا

هوش مصنوعی دیپ‌مایند گوگل دقیق‌تر از همیشه آب‌وهوا را پیش‌بینی می‌کند


دیپ‌مایند گوگل یک مدل هوش مصنوعی به وجود اورده است که با منفعت گیری از اطلاعات شرایط آب‌وهوایی در دهه‌های قبل، می‌تواند در کمتر از یک دقیقه، آب‌و‌هوای ۱۰ روز آینده را پیش‌بینی کند. این هوش مصنوعی «GraphCast» نام دارد و به طور قابل‌توجهی از راه حلهای مرسوم پیش‌بینی آب‌وهوا دقیق‌تر و بهتر عمل می‌کند.

بر پایه مقاله منتشرشده در Science، اکنون مرکز اروپایی پیش‌بینی آب‌و‌هوای رنج متوسط یا ECMWF دارای سیستمی پیشرو و متعارف در پیش‌بینی آب‌وهوا است. اما در یک برسی جامع، هوش مصنوعی «گراف‌کست» در ۹۰ درصد از ۱۳۸۰ معیار، از جمله دما، سختی، رطوبت، شدت و جهت باد در سطوح گوناگون جوی، بهتر از سیستم ECMWF عمل کرده است. مدل‌های رایانه‌ای قبلی زمان بسیاری می بود که در پیش‌بینی‌ها نقش محوری داشتند، اما تغییرات اقلیمی علتشده که پیش‌بینی‌ رویدادهای ویران‌کننده‌ آب‌وهوایی زیاد دشوارتر بشود.

ادامه مطلب
تک‌تاک اپیزود ۷۷؛ ممنوعیت منفعت گیری از فیلترشکن، اینستاگرام قهوه‌ای و یک هک دیگه!
هوش مصنوعی دیپ‌مایند گوگل دقیق‌تر از همیشه آب‌وهوا را پیش‌بینی می‌کند ۷

گراف‌کست، هوش مصنوعی پیش‌بینی دقیق آب‌وهوا

مزیتی که هوش مصنوعی گراف‌کست را نزدیک می‌کند شدت و دقت آن است. این هوش مصنوعی شدت یادگیری بالایی دارد؛ محققان می‌گویند که صدها متغیر می‌توانند حالت آب‌وهوایی ۱۰ روز آینده را در کمتر از یک دقیقه پیش‌بینی می‌کند. از نظر مصرف انرژی نیز این روش در قیاس با راه حلهای سنتی نزدیک به ۱۰۰۰ برابر ارزان‌تر است. نمونه پیش‌بینی موفق این هوش مصنوعی، پیش‌بینی وقوع طوفان در نوا اسکوشیا آن هم سه روز سریعتر از روشهای سنتی می بود.

شرکت دیپ‌مایند گوگل حرف های است که این هوش مصنوعی قادر است رویدادهای شدید آب‌وهوایی همانند طوفان‌ها و تغییرات شدید دما را به‌شدت پیش‌بینی و برسی کند. این مدل هوش مصنوعی برای شناسایی الگوها به چندین دهه داده‌ و شرایط آب‌وهوا متکی است.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
مبتلایان به اختلال دوقطبی زیاد تر از افراد سیگاری در خطر مرگ قرار دارند

در این مطالعه، تیم دیپ‌مایند حرف های است که هوش مصنوعی آن‌ها نباید به‌گفتن جایگزینی برای مدل‌های پیش‌بینی مرسوم در نظر گرفته بشود، بلکه باید آن را به‌گفتن ابزاری برای تکمیل و بهبود راه حلهای جاری در نظر گرفت.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments