مهسا بهادری: در تکهِ ماده واحده و جداول کلان منبع های و مصارف بودجه، سهم هر دستگاه سیاستگذار از بودجه ۱۴۰۲ به تفکیک سازمانهای زیرمجموعه آن اشکار شده است. در این بین برای سازمان صدا و سیما بهگفتن یک دستگاه سیاستگذار، که زیرمجموعهای برای آن معارفه نشده، مبلغ ۷.۹۳۸.۰۲۰.۴۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
بعضی اوقات اوقات پیش آمده که کنترل به دست، شبکههای تلویزیون را بالا و پایین کردهایم تا محتوایی مناسب برای تماشا اشکار کنیم، اما با معاوضه هر شبکه، با در بسته روبه رو شدهایم. صدا و سیما، بیشتر از ۷۰ شبکه فعال دارد که اگر بخواهیم برای جابهجایی بین هرکدام از آنها یک دقیقه زمان بگذاریم تا محتوای مناسبی برای تماشا بیابیم، در نهایت چیزی نزدیک به یک ساعت و پانزده دقیقه از زمان ما گرفته خواهد شد.
شبکههای صدا و سیما، شامل ۲۸ شبکه سراسری، ۹ شبکه برون مرزی، ۳۲ شبکه استانی، سه شبکه محلی و سه شبکه منحل شده است. در این بین شبکههای سراسری به نسبت شبکههای برون مرزی، استانی و محلی، تعداد مخاطب بیشتری دارند و محتوای بهتری تشکیل میکنند. تعداد زیاد، همپوشانی و تکراری بودن این شبکهها، مشکلی بزرگ است که گویا مدیران صدا و سیما، چندان اهمیتی به آن نمیدهند.
در سالهای قبل در تلویزیون و رادیو ناظر گسترش ناگهانی شبکههای گوناگون بودیم. توجیههای مختلفی برای این کار وجود داشت؛ از جمله اختصاصی کردن شبکهها برای مخاطبان خاص. این استدلال احتمالا در کشورهایی که دارای رسانههای جدا گانه می باشند و شبکهها با بودجه دولتی اداره نمیشوند و روی پای خودشان میایستند برای کسب درآمد از مخاطبان خاص، توجیهپذیر باشد اما در کشوری که همه هزینههای شبکهها از بیتالمال فراهم میبشود، صرف این مقدار بودجه برای این تعداد شبکه محل اشکال است. این تصمیمات در آن زمان بر پایه تصمیمات اضطراب صورت پذیرفت و از ابتدا برنامهریزی درستی برای آن وجود نداشت.
اختصاصی کردن شبکهها به طور کلی خوب است اما باید دید این کار با چه بودجه و امکانات فنی و کدام نیروی انسانی انجام میبشود؟ به مقداری عقبتر که نگاه کنیم، فهمید میشویم که سازمان صداوسیما، چند سالی است برسر دو راهی ادغام یا نگه داری تعدد شبکههای رادیو تلویزیونی مانده است. از طرفی تعدد شبکهها را راهی برای جذب مخاطب میداند که تفکری کاملا نادرست است و از سویی دیگر بودجه سازمان کفاف هزینه تشکیل محتوای با کیفیت برای این تعداد شبکه را نمیدهد. تصمیمگیری بر سر اینکه کمیت اهمیت بیشتری دارد یا کیفیت، به قدری سخت است که تعداد شبکههای تلویزیون با تحول هر مدیری کم و زیاد میبشود.
۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران با اشاره به طراحی کانالهای تلویزیونی برای حوزههای انتخابیه، اظهار داشت: «صداوسیما در حال طراحی ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای حوزههای انتخاباتی است که علاوه بر شبکههای استانی، ۲۰۰ شبکه برای حوزههای انتخاباتی راهاندازی بشود. با دقت به اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، این اجازه به صداوسیما داده شده تا از ظرفیت خود برای تبلیغات داوطلبان مجلس شورای اسلامی منفعت گیری کند. در درازمدت به جستوجو تشکیل برنامههای دلنشین و فراگیر درمورد فلسطین هستیم و در این عرصه برنامههای بسیاری وجود دارد که دوستان ما در تلاش می باشند عمل های ملزوم را انجام بدهند.»
مسئله مهم ماجرا این است که افزایش رسانههای بدون مخاطب، علتمیبشود که تلویزیون بیش از پیش کارکرد خود را از دست بدهد. در همه دنیا قضیه تعدد شبکه وجود دارد اما این کار وقتی اتفاق میافتد که نیاز آن حس میبشود اما سوال اینجاست که آیا افزایش کانالهای تلویزیونی به گفتن نیاز برداشت میبشود یا افزایش کیفیت آثار تولیدی از اهمیت بیشتری برخور دار است؟
به مقداری قبل بازگردیم که در راستای چابکسازی چند شبکه تلویزیونی «شما» و «ایران کالا» تعطیل شد و حتی نامهای فرد دیگر همچون شبکههای تماشا و سلامت هم نقل شدند.
راه اندازی این ۲۰۰ شبکه جز هزینه اضافه آوردهای برای فردی ندارد و در نهایت هم سپس از مدتی تعطیل خواهند شد، در واقع این عمل های زیاد تر همانند راهی برای صرف بودجه چند هزار میلیاردی صداوسیما است.
۲۴۵۲۴۵