کتاب «زن در تورات و انجیل» به چاپ دوم رسید

کتاب «زن در تورات و انجیل» به چاپ دوم رسید » اصفهانیا


به گزارش «» – دومین چاپ کتاب «زن در تورات و انجیل» نوشته محمد حسین معزی توسط انتشارات زحل انتشار شد. در این کتاب با قیاس تطبیقی زن در متون مقدس (عهد عتیق و قرآن) به‌اختصاصی در ماجرای آفرینش، اخراج از بهشت، داستان پیامبران (ابراهیم، یوسف و موسی علیهم‌السلام) مواجهیم و ظرایف جالبی از تفاوت‌ها در قرائت و نگاه را بر می‌شمرد. به‌علاوه قیاس تطبیقی احکام (ازدواج، طهارت، زنا و حجاب) و حقوق (ارث و طلاق) در شریعت موسوی و شریعت محمدی. این چنین اطلاعات موجز و مفیدی از عهدین (عتیق و تازه) و تلمود(شریعت شفاهی) و شیوه اجتهاد علمای یهود می‌دهد.
قیاس این دو دین ابراهیمی را که دارای شریعت می باشند، مبنا کار این کتاب جمع ‌و جور(سودمند و مختصر) است.
نویسنده برخلاف مدل رایج، نسبت به عهد عتیق و دیگر متون شریعتْ‌بنیادِ یهودیت با احترام سخن می‌گوید؛ هرچند با ادب پژوهشی تصریح می‌کند: «ذکر این مباحث نه علت بر درستی این باورها است که اساساً این پژوهش را سودای قضاوت نیست و مباحثی از قبیل تحریف، نقد تاریخی و نقد متون مقدس را در این مقال نخواهیم آورد.»

ادامه مطلب
مجلس نکوداشت مقام پروین اعتصامی برگزار می‌شود » اصفهانیا

نویسنده در آخر کتاب ۳۲ سوال را نقل و عملا از محققان دیگر دعوت می‌کند جواب‌هایی درخور و روزآمد برای آنها بیابند چرا که به برخی از آنها تا بحال پاسخی داده نشده و جواب برخی از آنها هم در جامعه انتشار کردن نیافته است؛ سوال‌هایی که امکان پذیر در گذر زمان به شبهاتی جدی در قضیه زنان تبدیل شوند. از جمله:
– آیا تفاوت زن و مرد می‌تواند منشاء تبعیض باشد؟
– تعریف زنانگی بر چه محوری است؟ دین یا فیزیولوژی یا عرف؟ آیا با تحول اجتماعی تعریف زنانگی، نوشته تحول و به تبع آن، احکام بازسازی خواهد شد؟
– آیا ظلم‌هایی که در تاریخ جوامع دینی به زنان شده است مولود متون مقدس است؟
– آیا تصویری که ادیان ابراهیمی از بهشت اراعه خواهند داد مشتمل بر تحقیر و توهین به زنان به گفتن جنس دوم و تبعی نیست؟

ادامه مطلب
ببینید| چرا باید به خوابی که از پیامبر می‌بینیم اعتماد کنیم؟ » اصفهان امروز آنلاین



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments