فضاپیمای سایک

رکوردشکنی ناسا؛ دریافت لیزر فضاپیمای سایکی از فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری


ناسا سیگنال لیزر اپتیکال فضاپیمای سایکی (Psyche) را با پیروزی دریافت کرد. اکنون این فضاپیما در فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد و به سمت یک سیارک فلزی مرموز درحال حرکت است. مسیر پیموده‌شده توسط سایکی، بیشتر از ۴۰ برابر میانگین فاصله ماه تا زمین است و هم چنان این فضاپیما درحال سفر به دوردست‌ها است.

بر پایه گزارش سایت اسپیس، فضاپیمای سایکی اولین آزمایش پیروزی‌آمیز سیستم ارتباطات نوری اعماق فضای ناسا یا DSOC را رقم زد. این سیستم یک رابط تازه است که اطلاعات را نه از طریق امواج رادیویی، بلکه با نور لیزر ارسال می‌کند. DSOC در واقع بخشی از مجموعه آزمایش‌هایی است که ناسا برای شدت‌بخشیدن به ارتباطات در اعماق فضا، در مأموریت‌های گوناگون انجام می‌دهد.

رکوردشکنی ناسا؛ دریافت لیزر فضاپیمای سایکی از فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری ۷

پیروزی فضاپیمای سایکی در پرتاب لیزر

سیستم‌های زمینی با پیروزی فوتون‌های لیزری DSOC فضاپیمای سایکی را شناسایی کردند. این چنین کارشناسان ناسا توانستند برخی از داده‌ها را با پشتیبانی این لیزر مبادله کنند. یقیناً مأموریت‌های فرد دیگر هم ارتباطات لیزری را در مدار زمین یا در مسیر ماه امتحان کرده‌اند، اما سیستم DSOC پیچیده‌ترین و دورترین آزمایش خود را با پشتیبانی ارتباطات لیزری انجام داده است. مقامات ناسا انتظار دارند در دهه‌های آینده فضانوردانی که به ماه یا مریخ می‌روال، بتوانند از این چنین سیستم‌هایی به گفتن وسیله‌ای برای ربط با زمین منفعت گیری کنند.

ادامه مطلب
۶ کارتون مارول که باید سپس از مردان ایکس ۹۷ احیا شود_اصفهانیا

اگر آزمایش‌های ناسا تکمیل بشود، سیستم DSCO مزایا تعداد بسیاری خواهد داشت. از آنجایی که نور لیزر طول موج‌های مختصر‌تری نسبت به امواج رادیویی دارد، منفعت گیری از نور اپتیکال به مأموریت‌های فضایی امکانی می‌دهد تا در هر واحد زمان ۱۰ تا ۱۰۰ برابر زیاد تر از آنچه اکنون میسر است، اطلاعات ارسال کنند.

فضاپیمای سایکی به سمت سیارکی به همین نام درحال حرکت است. این سیارک در کمربندی بین مریخ و مشتری قرار دارد. سایکی در سال ۲۰۲۹ به آنجا می‌رسد و ۲۹ ماه را نیز صرف بازدید دنیای شگفت‌وغریب فلزی آن سیارک می‌کند.

ادامه مطلب
ناسا ماموریت فضایی Crew-8 اسپیس‌ایکس را مجدد به تعویق انداخت



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments