نمایشگاه گروهی هنرمندان منتخب «خط به روش حسّی» در تهران

نمایشگاه گروهی هنرمندان منتخب «خط به روش حسّی» در تهران » اصفهانیا


گالری سهراب از جمعه سوم آذرماه میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمندان منتخب شیوه «خط به روش حسّی» با گفتن «کرِشِنْدو» (Crescendo) می‌بشود؛ نمایشگاهی شامل ۲۰ تاثییر در ابعاد گوناگون از ۹ هنرمند شرکت کننده در دوره‌های خط به روش حسّی و تکنیک کورش قاضی مراد (نقاش، خوشنویس و مبدع خط” سریر”) که اینک در قالب نمایشگاهی گروهی در معرض دید علاقه مندان قرار می‌گیرد.

شیوا اسلامی، مریم اعتمادسجادی، راحیل بیگی، الهه وکیلی، لادن مشیرفاطمی، سلماز حسینی، سمیرا ارونی، شیما لطفی و ندا گوهربین؛ ۹ هنرمند منتخبِ نمایشگاه «کرِشندو» می باشند که از سوی هیات داوران این اتفاقات متشکل از کورش قاضی مراد، شاهین ترکمن و محمد بزرگی برگزیده شده‌اند. شاهین کاظمی، طراح گرافیک نیز، طراحی پوستر و کاتالوگ این نمایشگاه را بر مسئولیت داشته است.

هیات داوران این اتفاقات با انتشار کردن بیانیه‌ای، با گفتن سنگینی امر قضاوت در هر سطحی و برای هر اتفاقاتِ هنری، بر اهداف و شاخص‌هایی چون اصول بنیادین در زیبایی شناسی هنری، خلاقیت، جسارت، گفتنِ شخصی هنرمند، تاثیرگذاری تاثییر در تعامل با خویشتنِ هنرمند، مقدارِ تأثیر گذاری تاثییر، الهام قسمت بودنِ آن و یا به گمان زیادً کشفِ افقی نو در تعامل با صحنه هنر، خلقِ قیمت و سرانجام توانِ هنرمند در گفتنِ پشتِ صحنه‌ی اشکار و ناپیدای خلقِ تاثییر یا همان استیتمنت اصرار کرده‌اند.

ادامه مطلب
صفحه نخست روزنامه‌های امروز اصفهان دوشنبه 2 بهمن1402 » اصفهانیا

به باور هیات داوران این نمایشگاه، آنچه یک هنرمند را از دیگرِ افراد جدا می‌سازد آن است که روح، اندیشه و منِ خویش را در تاثییر خود متراکم کند. در ادامه این بیانیه آمده است: «مجموعه‌ای ازین عوامل و چالش‌های همراهش، علتشد که کمیته داوران، با معیارهای زیاد سختگیرانه تر از معمول به بازدید آثار ۲۴ هنرمند جوان و مستعد، بنشیند تا تکمیلِ فهرست ۹ هنرمند منتخب، به سرانجام برسد. قضاوت در رابطه آثارِ هنری، منفعت گیری از یک واژه‌ی مستدل برای یک امر نامستدل است؛ هر چند به ظاهر، استدلال برایش بی شمار باشد. مقدارِ خبرگیِ داوران می‌تواند تا حدی این شکاف را پر کند؛ ولی نهایتاً نمی‌تواند بر یقینی بودنِ آن دلالت کند. تحول داوران این اتفاقات قطعاً می‌توانست ترکیب ۹ نفره ی منتخبین را تحول دهد و توانایی های فرد دیگر از بینِ ۲۴ هنرمندِ شرکت کننده در دوره‌های هنری آقای قاضی مراد را به جامعه هنری معارفه نماید.»

ادامه مطلب
صفحه نخست روزنامه‌های امروز اصفهان دوشنبه 13 آذر 1402 » اصفهانیا
آخرین مطالب

در همین رابطه کورش قاضی مراد درباب شکل گیری این نمایشگاه و چگونگی انتخاب آثار او گفت: «نمایشگاه، محصول بیشتر از پنج سال همکاری با هنرجویانی است که در دوره‌های من شرکت کردند؛ دوره‌هایی که در آنها حس و ذهنیتِ هنرجو اهمیت دارد و سخن اول را می زند. ایده این کلاس‌ها، بسط یافته‌ی کلاس‌های طراحی و فرم فضا در خط فارسی است که نزدیک به ۱۸ سال قبل در موسسه اختصاصی برگزار می‌کردم. در این کلاس‌ها مقصد آن است کارهایی که هنرجویان می‌آورند خلاقانه و متفاوت باشد. باید بگویم این کلاس‌ها برای خودم، مشق و تمرین و بازشدن پنجره‌ای به یک فضای جدیدتر بوده است. ما در این دروه ها منهای اصول اولیه، نوشته از پیش تدوین شده‌ای نداریم و طراحی دوره‌ها در خودِ کلاس و بر پایه پتانسیل جمع انجام می‌بشود. هنرجو در این کلاس‌ها باید بدون قضاوت، از ابتدا خود را رها کند و سپس به شخصیت خط خود و نمایش نقاشانه آن بپردازد. آثار نهایی نمایشگاه از بین آثار ۲۵ هنرجوی خانم و آقا انتخاب شده‌اند و باید اصرار کنم که همه هنرمندان شرکت کننده در کلاس‌های من، مستعدّ و صاحب پشتکار می باشند؛ اما به هر حال بیست تاثییرِ نهایی این نمایشگاه، حاصل انتخاب داورانی می بود که معیارهای خودشان را داشته‌اند؛ هر چند در نمایشگاه‌های گروهی مدام محدودیت‌هایی از بابت تعداد آثار و فضای اراعه نیز وجود دارد.»

ادامه مطلب
 اهدای تخمک در مراکز ناباروری جایز است؟ » اصفهانیا

این هنرمند در تعریف شیوه «خط به روش حسّی» افزود: «خط به روش حسی یا خط حسّی، یعنی خطی که شما را زیاد تر دچار حسِّ کلمات و حسّ خودتان و گفتن آن می‌کند. با این که این شیوه از بستر خط و نوشتار می‌آید، اما ما در این روش به فردی خط آموزش نمی‌دهیم و خوشنویسی نمی‌کنیم؛ بلکه از خط در فضای نقاشی منفعت می‌بریم و در واقع این آثار کاملاً در حیطه نقاشی قرار می‌گیرد. ما در این شیوه با نقاشی مواجهیم که مبنا کار او حروف است. از نظر دیگر، بر خلاف تصوّر شایع، خط به روش حسّی، خط خطی کردن نیست! پشت این کارها ساعت‌ها تمرین، ممارست، مطالعه و آموزش قرار دارد.»

مبدع خط «سریر» درمورد گفتن نمایشگاه نیز فرمود: «کرِشنْدو، اصطلاحی است در موسیقی به معنی بلندترشدن تدریجی صدا تا رسیدن به اوج. در یک اجرای کُرال، کرشندوی ترکیبی امکان پذیر برای تشکیل حس عاطفه یا قوت منفعت گیری بشود؛ چون صداها در کنارهم نمود‌ای تکان دهنده خواهند داشت. کرِشنْدو ناظر به این مفهوم است که روح، حس و انرژی هنرمند همچون رقصنده‌ای روی بوم با او حرکت می‌کند.»

ادامه مطلب
رقابت «لوتریا» در جشنواره یوتا » اصفهانیا

به حرف های قاضی مراد، مقصد «خط به روش حسّی» کنار گذاشتن خط نیست؛ بلکه این روش در پی بازکردن نگاه تازه در نقاشی است که در آن، الِمان‌ها خط می باشند و چیدمان نهایی، نقاشی است.

این چنین در بخشی از بیانیه این نمایشگاه به قلم قاضی مراد، می‌خوانیم: «روح مفهومی لغزان است. جوهر غیر مادی و ابدی است که فیزیکِ ما را حیات و معنی می‌بخشد. باورها و قیمت‌هایی است که هویت فردی‌مان را شکل می‌دهد. روح همانند ابزاری موسیقیایی برای انتقال همین احساسات و گفتن داستانی است؛ بدون منفعت گیری از کلمات. هارمونی، ریتم و ملودی‌ها در کنار هم به صف خواهد شد تا صوتی بسازند که به طوری با توانایی انسان هم کلامی کند. جایی که کلمات به تنهایی نمی توانند. نمایش پیش رو، سطح کاملاً حسی و متغیری از توانایی رنگ، بافت و گفتن روح نقاش است که می‌تواند هم برای هنرمند و هم برای بینندگان، یک توانایی حسیّ کامل باشد. برای هنرمند نمادگرایی، انتزاع و یا سورئالیسم گفتن موقعیتی است که نمی‌توان از طریق تصاویر واقعی بازنمایی شوند.»

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

ملزوم به ذکر است علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه «کرشِندو»؛ منتخبی از هنرمندان «خط به روش حسّی» می‌توانند از روز جمعه سوم تا ۱۴ آذرماه به گالری سهراب مراجعه کنند.

ادامه مطلب
او نابغه فرهنگی معاصر است/ چهره‌ها در نکوداشت جلال رفیع چه انها گفتند؟

۵۷۵۷



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments