کوالکام و مدیاتک از لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC و نه سامسونگ استفاده خواهند کرد

کوالکام و مدیاتک از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC و نه سامسونگ منفعت گیری خواهند کرد


اپل، AMD، کوالکام، مدیاتک و انویدیا همه انها برای تازه ترین تراشه‌های پرچمدار خود از لیتوگرافی TSMC منفعت گیری می‌کنند. اکنون حرف های می‌بشود که کوالکام و مدیاتک برای نسل بعدی چیپ‌های پرچمدار خود هم چنان به همکاری با TSMC ادامه خواهند داد و خبری از خواست ساخت تراشه پرچمدار به سامسونگ نخواهد می بود.

اگرچه اکنون TSMC تراشه‌های ۳ نانومتری می‌سازد، اما تنها اپل به آن دسترسی دارد. در همین جهت شرکت‌های کوالکام و مدیاتک سال آینده میلادی می‌توانند از این لیتوگرافی منفعت گیری کنند، یقیناً TSMC به سراغ نسل تازه آن می‌رود. در این بین سامسونگ هم به فناوری ۳ نانومتری دست اشکار کرده، اما انگارً شرکت‌ها تمایلی به همکاری با آن ندارند.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۴۰۰ با لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد

مطابق شایعه ها قبلی، کوالکام برای تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در سال ۲۰۲۴ از لیتوگرافی ۳ نانومتری سامسونگ و TSMC منفعت گیری خواهد کرد. اما بر پایه گزارش تازه China Times، کوالکام و مدیاتک برای نسل بعدی چیپ‌های پرچمدار خود تنها با TSMC همکاری خواهند کرد.

ادامه مطلب
سامسونگ به گمان زیادً طراحی ساعت‌های هوشمند خود را مجدد مربعی می‌کند

به نظر می‌رسد این شرکت‌ها از نسل دوم لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC با نام N3E برای دایمنسیتی ۹۴۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۴ منفعت گیری خواهند کرد. فناوری N3E نسبت به فناوری N3B (نسل اول لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC) که برای ساخت A17 Pro منفعت گیری شده است، بهبودهایی درزمینه کارکرد و منفعت‌وری انرژی خواهد داشت.

چند ماه پیش TSMC خبرداد که ۵۵ درصد ویفرهای نسل اول لیتوگرافی ۳ نانومتری به تراشه تبدیل می‌بشود و یک ویفر قیمتی برابر ۲۰ هزار دلار دارد. اکنون TSMC ماهانه ۶۰ تا ۷۰ هزار ویفر ۳ نانومتری می‌سازد و انتظار می‌رود این رقم تا آخر سال آینده میلادی به ماهانه ۱۰۰ هزار ویفر برسد.

ادامه مطلب
مشخصات تراشه‌های اسنپدراگون ایکس پلاس و ایکس الیت آشکار شد

با وجود این که اکنون اکثر شرکت‌ها تنها با TSMC همکاری می‌کنند، انتظار می‌رود در سال‌های آینده رقابت در بازار فشرده‌تر بشود. اینتل با فناوری‌های پیشرفته می‌خواهد مجدد به یک غول تراشه‌ساز تبدیل بشود و سامسونگ هم به‌جستوجو ناکامی TSMC تا آخر دهه جاری میلادی است. در این بین به گمان زیادً شرکت‌های تراشه‌ساز چینی هم داخل دور رقابت خواهند شد.



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments