آیا مدل‌های هوش مصنوعی فعلی قابلیت ادراک دارند؟

آیا مدل‌های هوش مصنوعی جاری قابلیت ادراک دارند؟


به‌ازای هر طرفدار هوش مصنوعی، یک منتقد برای این فناوری وجود دارد. این قضیه در بین افرادی که اصطلاحاً پدرخوانده AI شناخته خواهد شد نیز صادق است. به‌تازگی بین دو پدرخوانده هوش مصنوعی، یعنی «جفری هینتون» و «یان لکان» در شبکه اجتماعی ایکس بحثی درمورد خودآگاهی هوش مصنوعی شکل گرفته که این قضیه را از دیدگاهی متفاوت مشخص می کند.

این او گفت و گو با پستی از سوی جفری هینتون اغاز شد که به‌طور مستقیم یان لکان، دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا را خطاب قرار داده می بود. هینتون که گوگل را ترک کرد تا درمورد خطرات هوش مصنوعی سخن بگویید کند، می‌گوید لکان باور دارد که خطر این فناوری زیاد کوچک است و این یعنی او برای باور خود نسبت به باور کارشناسان فرد دیگر که به همان اندازه واجد شرایط اظهارنظر می باشند، قیمت زیاد بیشتری قائل است.

ادامه مطلب
وزارت صمت از تامین ارز خودروهای مونتاژی خبر داد

در جواب، لکان نوشت که باور دارد مفروضات هینتون و همفکران او نادرست است. به‌علاوه، او یادآور شد که تعداد بسیاری از دیگر همکاران آن‌ها که لیاقت کمتری ندارند نیز با او هم‌نظرند.

آیا مدل‌های هوش مصنوعی جاری قابلیت ادراک دارند؟ ۱۲

اینجا می بود که او گفت و گو جدی‌تر و دقیق‌تر شد. هینتون در پستی نوشت: «قضیه مهم که ما بر سرش اختلاف‌نظر داریم این است که مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) درواقع فهمید سخن‌های ما خواهد شد یا خیر. شما فکر می‌کنید که آن‌ها قطعاً درکی از سخن‌های ما ندارند، اما من معتقدم که به گمان زیادً سخن‌های ما را می‌فهمند. آیا می‌پذیرید که این قضیه مهم‌ترین اختلاف بین ماست؟»

آخرین مطالب
ادامه مطلب
شرکت مالک نشان تجاری تردز خواستار تغییر نام شبکه اجتماعی جدید متا شد

یان لکان: هوش مصنوعی تا این مدت نمی‌تواند سخن‌های ما را فهمیدن کند

یان لکان در پستی جواب داد: «LLMها واضحاً تا حدی فهمید آنچه می‌خوانند و می‌نویسند، می باشند؛ ولی این ادراک زیاد محدود و سطحی است. در غیر این صورت، تا این اندازه خیال‌بافی نمی‌کردند و مرتکب اشتباهاتی که مغایر با عقل سلیم است، نمی‌شدند.»

1701082232 989 آیا مدل‌های هوش مصنوعی جاری قابلیت ادراک دارند؟
آیا مدل‌های هوش مصنوعی جاری قابلیت ادراک دارند؟ ۱۳

او پافشاری کرد که سیستم‌های هوش مصنوعی باید یک مدل داخلی از دنیا داشته باشند تا بتوانند پیامدها را پیش‌بینی کنند، قوت استدلال داشته باشند و برنامه‌ریزی انجام بدهند. در این مباحثه آنلاین، «اندرو ان‌جی»، مدیر اسبق Google Brain هم حاضر شد و از لکان دفاع کرد.

لکان این چنین در جواب به کاربری که درمورد قابلیت‌های شگفت انگیز مدل هوش مصنوعی GPT-4 پرسیده می بود، نوشت این مدل هم تا این مدت به خودآگاهی نرسیده است و فقطً به‌خاطر اطلاعات بیشتری که در آموزش آن منفعت گیری شده، می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد. لکان او گفت بازیابی اطلاعات را نباید با ادراک نادرست گرفت.

ادامه مطلب
پیشرفت تکنولوژی هزینه‌های هوش مصنوعی را افت می‌دهد

مدیر هوش مصنوعی متا می‌گوید LLMها اکنون قادر به فهمیدن و حل مسائل جهان واقعی همانند تمیزکردن میز یا روشن‌کردن ماشین لباس‌شویی که یک بچه ده‌ساله هم می‌تواند آن‌ها را انجام دهد، نیستند. او باور دارد که این فناوری در شرایط جاری خود نمی‌تواند این چنین کارهایی انجام دهد و تا این مدت به این چنین سطحی از پیشرفت نرسیده است.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید





منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments