تلسکوپ هابل برای اولین‌بار جو سیاره فراخورشیدی را شناسایی کرد

تلسکوپ هابل برای اولین‌بار جو سیاره فراخورشیدی را شناسایی کرد


۲۷ نوامبر ۲۰۰۱، تلسکوپ فضایی هابل سدیم را در جو HD 209458 b یا اوزیریس شناسایی کرد. این سیاره فراخورشیدی متعلق به دسته‌ای از سیارات به‌نام مشتری داغ است که به این سیاره در منظومه‌شمسی شباهت‌های بسیاری دارند.

مشاهدات ترانزیت قبلی توسط هابل و تلسکوپ‌های زمینی قبول کرد که این سیاره عمدتاً گازی است. نه مایع یا جامد، چون چگالی آن کمتر از چگالی آب است. اوزیریس به دور ستاره‌ای زرد رنگ همانند به خورشید به‌نام HD 209458 می‌چرخد و در فاصله ۱۵۰ سال نوری از ما در صورت فلکی پگاسوس قرار دارد.

اخترشناسان با منفعت گیری از تلسکوپ فضایی هابل اولین تشخیص مستقیم اتمسفر سیاره‌ای را انجام داده‌ند که به دور ستاره‌ای خارج از منظومه شمسی ما می‌چرخد.

مشاهدات بی همتا آنها مشخص می کند که با هابل و تلسکوپ‌های دیگر می‌توان ترکیب شیمیایی جو سیاره‌های بیگانه را اندازه‌گیری کرد و برای نشانگرهای شیمیایی حیات فراتر از زمین جستجو کرد.

ادامه مطلب
امروز در فضا: آزمایش قابلیت‌های کاوشگر هویگنس_اصفهانیا
آخرین مطالب

ترکیب اتمسفر آن وقتی که سیاره فراخورشیدی از روبه رو ستاره مادرش عبور کرد، بازدید شد و برای اولین‌بار به اخترشناسان اجازه داد تا نور ستاره را در جو سیاره ببینند.

این چنین مشاهداتی به‌طور بالقوه می‌توانند اولین شواهد مستقیم برای حیات فراتر از زمین را با اندازه‌گیری بسیاری غیرعادی گازهای جوی ناشی از وجود موجودات زنده اراعه دهند.



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments