این نوع بدن‌دردها را جدی بگیرید

این نوع بدن‌دردها را جدی بگیرید


اصفهانیا به نقل از بهداشت نیوز علی فرخانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی او گفت: درد یک اتفاق مهم فیزیولوژیک است که از بدو تولد تا آخرین مرحله های زندگی وجود دارد و یکی از عوامل مراجعه بیمار به درمانگاه ها و مراکز درمانی است. درد علل بسیاری دارد و افراد به روش های مختلفی به این حس جواب می دهند. با وجودی که توانایی درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است، می توان انواع درد را دسته بندی کرد. دردهای مهمی وجود دارند که نبایست نادیده گرفته شوند و کنترل آنها یکی از چالش های عمده متخصصین است. عدم کنترل مناسب این دردها، علتطولانی شدن زمان بستری بیماران و تحمیل هزینه های درمانی زیاد تر به بیماران و بیمارستان ها و نارضایتی از نحوه درمان پزشک و مراجعات مکرر به پزشکان گوناگون جهت کنترل درد می بشود.

انواع درد

شایع ترین نوع دردها شامل موارد زیر می بشود:

درد حاد

درد حاد به این معنی است که درد مختصر است (به طور نسبی)، از چند دقیقه تا نزدیک به سه ماه (برخی اوقات تا شش ماه) ادامه دارد. درد حاد این چنین تمایل دارد که به صدمه بافت نرم یا بیماری موقتی مربوط بشود، به این علت به طور معمول بعد از بهبودی صدمه یا فروکش بیماری، فروکش می کند. اگر صدمه به درستی رفع نشود یا اگر درد نشان دهنده سو کارکرد باشد، درد حاد ناشی از صدمه امکان پذیر به درد مزمن تبدیل بشود. به طور ناگهانی اغاز می بشود و طبق معمولً مختصر زمان است.

ادامه مطلب
نمک رنگی بخوریم یا نه؟_اصفهانیا

درد مزمن

درد مزمن طویل تر است. می تواند ثابت یا متناوب باشد. به گفتن مثال، سردردها را می توان دردی مزمن دانست که بیشتر از چندین ماه یا سال ادامه داشته باشد حتی اگر درد همیشه وجود نداشته باشد. درد مزمن غالباً به علت حالت سلامتی همانند آرتروز، فیبرومیالژیا یا بیماری ستون فقرات است. بعد زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد طبق معمولٌ بیشتر از سه ماه طول می کشد.

درد عصبی

درد نوروپاتیک به علت صدمه به اعصاب یا دیگر تکه های سیستم عصبی است. زیاد تر به گفتن تیراندازی، خنجر زدن یا سوزش درد توصیف می بشود یا حس سوزن زدن دارد. این چنین می تواند روی حساسیت به لمس تأثیر بگذارد و علتبشود فردی در حس گرما یا سرما مشکل داشته باشد. درد نوروپاتیک نوع متداولی از درد مزمن است. امکان پذیر به طور مقطعی باشد و می تواند آنقدر شدید باشد که انجام کارهای روزمره را با مشکل رو به رو کند. از آنجا که درد می تواند در حرکت طبیعی اختلال تشکیل کند، این چنین می تواند تبدیل مشکلات حرکتی بشود.

ادامه مطلب
مطلب تسلیت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای درگذشت دکتر پرویز داوودی_اصفهانیا

درد رادیکولار

درد رادیکولیک نوعی درد خاص است که می تواند زمان فشرده شدن یا التهاب شدن عصب نخاعی رخ دهد. از پشت و ران به داخل پا از طریق ستون فقرات و ریشه عصب نخاعی تابش می کند. افرادی که درد رادیکولیک دارند امکان پذیر دچار گزگز، بی حسی و ضعف عضلانی شوند. به دردی که از پشت و پا ساطع می بشود رادیکولوپاتی حرف های می بشود و طبق معمولً به گفتن سیاتیک شناخته می بشود؛ چون این درد به علت تحت تأثیر قرار گرفتن عصب سیاتیک است. این نوع درد زیاد تر ثابت است و افراد می توانند آن را در عمق پا حس کنند. پیاده روی، نشستن و برخی فعالیت های دیگر می تواند درد سیاتیک را بدتر کند. این یکی از رایج ترین اشکال درد رادیکولیک است.

درد ناشی از صدمه بافت

زیاد تر درد ناشی از صدمه بافتی است. این درد ناشی از صدمه به بافت های بدن است. این صدمه می تواند به استخوان، بافت نرم یا اندام ها داخل بشود. صدمه به بافت بدن می تواند ناشی از بیماری همانند سرطان باشد یا می تواند در تاثییر صدمه جسمی همانند بریدگی یا شکستگی استخوان باشد. امکان پذیر لحظه ای بیاید و یا ثابت باشد. درد ناشی از صدمه بافتی می تواند حاد باشد. به گفتن مثال، صدمه های ورزشی همانند پیچ خوردگی مچ پا زیاد تر نتیجه صدمه بافت نرم است یا می تواند مزمن باشد، همانند آرتروز یا سردردهای مزمن.

ادامه مطلب
فروشنده‌ دوره‌گرد کتاب‌های جیبی در بلوار کشاورز دهه ۴۰+عکس_اصفهانیا

درد فانتوم

درد فانتوم یا درد بعد از قطع عضو نیز یکی از دردهای شایع است که ناشی از درد عضوی است که دیگر وجود ندارد.

دردهای با اهمیت

دردهای مزمن جزء اولین دردهای با اهمیت است، به گفتن نمونه دردی همانند سیاتیک، کمر درد و یا سردرد نباید طویل بشود، در این صورت می تواند نشانه مهمی بوده و مراجعه به پزشک یک الزام است. قضیه دوم زمان و شدت درد است. به عبارت دیگر درد به سه قسمت خفیف، متوسط و شدید تقسیم شده و در این تقسیم بندی باید به دردهای متوسط و شدید اهمیت داده بشود. دردهای تکرارشونده نیز مهم می باشند.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

تشخیص علل درد

پزشک، روش های تشخیصی متغیری را بنا به شرایط هر بیمار پیشنهاد می کند. علاوه بر این، آنها در خصوص علائم و سابقه پزشکی شما سوال خواهند کرد. پزشک شما را معاینه می کند، امکان پذیر آزمایش خون یا عکسبرداری با اشعه ایکس را تجویز کند. از جمله آزمایشاتی که به تعیین علت درد پشتیبانی می کند، به شرح زیر است:

سی تی اسکن

ام آر آی

بلوک عصبی

دیسکوگرافی

میلوگرام

EMG

اسکن استخوان

اسکن اولتراسوند یا سونوگرافی

زمان مراجعه به پزشک

هر یک از مشکلات زیر را دارید باید به پزشک یا متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید:

ادامه مطلب
معجزات بارهنگ در طب سنتی

اگر درد شما را از زندگی و فعالیت های روزانه معمولتان بازداشته است.

درصورتی که درمان های عادی و مسکن های معمول علتتسکین درد نمی بشود.

اگر برنامه درمانی اراعه شده توسط پزشک مراقبت های اولیه نتیجه ای نداشته است.

درصورت ادامه دار بودن درد مزمن برای بیشتر از سه ماه.

اگر درد غیرقابل تحملی را توانایی می کنید.

روش های درمان درد

انواع مختلفی از درمان ها وجود دارد که متخصص طب درد از آن ها منفعت می گیرد:

درمان های محافظه کارانه

تعدادی گزینه درمانی گوناگون برای افرادی که از علائم درد و ناراحتی مزمن، درد مقاوم به درمان یا درد مداوم رنج می برند، وجود دارد. اولین خط درمان شامل منفعت گیری از درمان های محافظه کارانه یا غیر تهاجمی است. این روش های درمانی شامل فیزیوتراپی، حرارت درمانی، یخ درمانی و استراحت منطقه صدمه دیده است. هر کدام از این درمان ها امکان پذیر بدون مداخله دارو یا با منفعت گیری از دارو به کار گرفته شوند. دیگر درمان های خط اول شامل داروهای خوراکی برای تسکین درد است. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی همانند ایبوپروفن یا ناپروکسن در این دسته قرار می گیرند.

روش های مداخله ای

اگر بیمار به درمان های غیر تهاجمی جواب ندهد پزشک درد امکان پذیر رویکردهای مداخله ای بیشتری پیشنهاد کند. معروف ترین درمان مداخله ای عمل جراحی است؛ ولی پزشکان تا حد ممکن از آن اجتناب می کنند. فقط پزشک درد شما می داند چه وقتی مناسب است که شما تحت عمل جراحی قرار بگیرید. در مرحله های اولیه، پزشک درد امکان پذیر پیشنهاد کند برای کنترل مختصر زمان علائم خود، از داروهای ضد درد خوراکی قوی تری همانند اوپیوئیدها منفعت گیری کنید. هنگامی که آنها برای مدیریت درد تجویز می شوند، باید توسط پزشک تحت مراقبت قرار گیرید. به علاوه، دیگر روش های مداخله ای احتمالی برای درمان درد امکان پذیر شامل تزریق اپیدورال باشد که در آن یک داروی ضد درد به طور مستقیم به ناحیه صدمه دیده تزریق می بشود. این تزریق ها طبق معمولً شامل داروهای ضد اضطراب، بیهوشی یا داروهای ضدالتهابی استروئیدی است. آنها برای اکثر بیماران حداقل حالت تهاجمی را دارند؛ اما مؤثرتر و ایمن تر می باشند.

ادامه مطلب
پیشنهاد‌ طب سنتی برای پیشگیری از "کبد چرب"

درمان های جانشین

بیمارانی که تحت درمان درد قرار دارند، امکان پذیر برای برسی زیاد تر به روانشناس یا روانپزشک ارجاع داده شوند. علاوه بر این، پزشک درد امکان پذیر حس کند که بیمار شرایط مناسبی برای دریافت درمان در قالب دیگر رویکردهای جانشین دارد. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرین درمانی

داروهای هومیوپاتی

طب سوزنی

مراقبت های کایروپراکتیک

درمان های روانشناختی همانند (تحول رژیم غذایی یا شیوه زندگی و افت استرس)

منبع: سلامت نیوز

 

 



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments