مواجهه با حقیقت ایدز پیش و پس از ابتلا

روبه رو با حقیقت ایدز پیش و بعد از ابتلا » اصفهانیا


در روز جهانی مقابله با ایدز قرار داریم و مطابق آمار از سال ۱۳۶۶ تا ۱۴۰۱ تعداد ۸۳۰ نفر مبتلا به ایدز در اصفهان شناسایی شده‌اند که ۵۰۰ نفر از این افراد در قید حیات می باشند. بر پایه میانگین کشوری، عمده راه ابتلا در بیماران، ۵۷ درصد از طریق اعتیاد تزریقی، ۳۴ درصد رابطه جنسی یک درصد خون‌آلوده، دو درصد از مادر به کودک و شش درصد نیز به‌صورت نامشخص است.

مینا عباسپور| در دو آمار نخست که بیشتر از ۹۰ درصد دلایل ابتلا به ایدز است ردپای پررنگی از صدمه‌های اجتماعی حاضر در شهر که عموما در مناطق حاشیه گسترده شده‌اند پیداست. درحالی‌که خود آمار ایدز در سرزمین و اصفهان بنا به سیاست‌هایی تا زمان‌ها قابل اظهار نبوده است اما همین مقدار اظهار شده نیز خود آمار پنهانی دارد که در صورت قابل‌تشخیص بودن و در نظر گرفتن آن هشدار قابل‌توجهی برای پیشگیری از آن است.
چرا که مدام پیشـگیری بهتر از درمان بوده و اینجاسـت که اهمیـت روبه رو با حقیقتی همچـون ابتلا به ایـدز در جامعه خـود را نشـان می‌دهد. از جملـه اینکـه در مناطـق آسـیب خیزی کـه ابتلا از طریق رابطه جنسـی محافظت نشـده و متعدد که فاجعه‌بار اسـت و نیـز برای جلوگیری اسـتفاده از سرنگ‌های مشـترک در اعتیـاد تزریقـی کـه بسـیار مرسـوم و رایج اسـت نمی‌توان تـا ابـد از راه حلهای قهری و بگیروببند اسـتفاده کـرد؛ به این علت نیـاز بـه اسـتفاده از راه حلهای کمکـی و اجـرای آن به‌صورت مـوازی در کنار فعالیت‌های کنترل صدمه‌های اجتماعـی بـه شـدت احسـاس می‌بشود. به‌این‌ترتیب که توزیـع لـوازم پیشـگیری رابطه جنسـی و نیز سرنگ‌های تزریقـی می‌تواند دست‌کم آمـار ابتلا بـه بیماری ایـدز و هپاتیـت و غیـره را کـه بار و هزینه‌های سـنگینی به جامعه اضافـه می‌کنند تا حـدودی افت دهـد. یقیناً تـا مادامی‌که تفکـری وجـود دارد مبنـی بـر اینکـه توزیع اقلام یاد شـده بین آسـیب دیدگان اجتماعـی، به افزایـش آمار آنها می‌انجامد، نمی‌توان بـه کاهـش آمارهـای قبلـی امیدوار بـود؛ ولـی ایـن حقیقت نیـز وجـود دارد کـه قـرار دادن این دو روش در کفـه تـرازو و پـی بـردن بـه تأثیـرات مثبـت روش پیشـنهادی کـه البتـه ابدا جدیـد نبوده و در بسـیاری از کشـورها از دیربـاز مورداسـتفاده قـرار گرفتـه اسـت، پی خواهیـم برد؛ اما این تنها معضل حاضر نیست و فرهنگ‌سازی در رابطه خبر از راه‌های ابتلا به این بیماری و مراعات اصولی که به پیشگیری از آن منجر می‌بشود تنها محدود به مناطق صدمه‌زده نبوده و در لایه‌های گوناگون شهر، در زیر سقف تعداد بسیاری از خانه‌ها تا این مدت به طور مطلوب و مناسب انجام نشده است. در شرایطی که تست‌های ابتلا به ایدز در نقاط گوناگون شهر گرفته می‌بشود و درمان این بیماری نیز تا نزدیک به بسیاری رایگان است، افرادی که در شرایط رابطه جنسی پرخطر یا دیگر حالت‌هایی که گمان ابتلا به این بیماری در آن وجود دارد، قرار گرفته‌اند، نباید در پیگیری خبر از حالت سلامتی خود و در صورت لزوم عمل به درمان آن، کوچکترین تعللی داشته باشند که این مهم هم به سود خودشان و هم به سود همه مردم جامعه همه می‌بشود. تا مادمی که مردم با فرار از دانستن حقیقت حاضر در رابطه این بیماری و پناه بردن به اطلاعات نصفه و نیمه با این تفکر که نادرست که هیچ زمان این چنین مشکلی برای «من» اتفاق نمی‌افتد، زندگی را پیش می‌برند، نمی‌توان کاری از کنترل و مقابله با معضلات در مناطق صدمه‌زده نیز پیش ببرد و مخاطب این سخن بگویید هم مردم شهر می باشند هم مسئولان آن؛ حتی اگر امروز درمان‌هایی برای این بیماری و زنده نگه‌داشتن مبتلایانش اشکار شده باشد بازهم باید با حقیقت ایدز پیش و بعد از ابتلا به آن روبه رو شد.

ادامه مطلب
«حسین عبدلی» منتخب مردم نطنز و قمصر در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments