محققان از کشف ارتباط قابل توجه و جدید بین قلب و مغز خبر می‌دهند

محققان از کشف ربط قابل دقت و تازه بین قلب و مغز خبر خواهند داد


در چند ثانیه‌ای که خواندن این جمله برای شما طول می‌کشد، حس شما نسبت به زمان امکان پذیر منبسط و منقبض بشود و فهمیدن شما از جهان به طوری تحول کند که فهمید آن نشوید. این اثرات ظریف بر روی مغز غیرقابل محسوس است، کشش‌های اثیری از قلب در داخل قفسه سینه شما می‌تپد که در فواصل مختصر نیز علتافزایش فعالیت حرکتی می‌بشود.

انقباض و انبساط قلب بر فهمیدن مغز ما تاثیرگذار است

«اسرا آل» عصب‌شناس موسسه ماکس پلانک، چندین سال است که بر روی تأثیر قلب بر مغز مطالعه می‌کند و مطالعات تازه با راه حلهای نیرومندتر بوده است.

در سال ۲۰۲۰، آل و برخی از همکارانش فهمید شدند که هربار که قلب در دوره سیستول منقبض می‌بشود، محرک‌های خارجی افت می‌یابد. با آرام شدن قلب در دیاستول، آن قوت حسی برمی گردد. اما با هر انقباض، ادراک حسی ما کند می‌بشود.

ادامه مطلب
اپل انگارً در فراهم نمایشگر آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی مواجه است_اصفهانیا

بعد بدن ما، ماهیچه‌های ما، در آن لحظات خاموشی که حواس ما تا این حد مختصر دچار اختلال خواهد شد، چطور جواب خواهند داد؟ آیا آماده‌ هستیم تا بر پایه اطلاعاتی که به تازگی دریافت کرده‌ایم عمل کنیم یا در یک اسایش دچار شده‌ایم؟

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که زمان عکس العمل در طول سیستول آهسته است و زمان بیشتری طول می‌کشد تا اطلاعات لمسی را جمع‌آوری کنیم. چون ادراک حسی ما به‌طور لحظه‌ای خفه می‌بشود.

ادامه مطلب
کشف شراره‌هایی تا 10 هزار برابر درخشان‌تر از شراره‌های خورشید + عکس

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که حرکات سریع چشم که با نام ساکاد شناخته می‌بشود، زیاد تر با انقباض قلب اتفاق می‌افتد و مشخص می کند که محرک این حرکت به گمان زیاد به چرخه قلبی مربوط است.

آل و همکارانش درمورد چگونگی عکس العمل قشر حرکتی، بخشی از مغز که در کنترل حرکات ارادی نقش دارد، در کل چرخه قلبی مطالعه می‌کنند.

محققان در بیانیه‌ای انها گفتند:

«به‌نحوه جالبی، این مطالعه ربط قابل توجهی را بین قلب و مغز انسان آشکار می‌کند. این چنین بازه‌های وقتی نزدیک را مشخص می کند که برای عمل و ادراک طراحی شده‌اند.»

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

آزمایش تاثییر حرکات قلب بر روی کارکرد

محققان شرکت‌کنندگان را در چند دستگاه گوناگون برای ضبط همزمان فعالیت‌های مغز، قلب و عضلات دست درحالی‌که روی صندلی می‌نشستند و هنگامی که یک کار حرکتی را انجام می‌دادند، مورد بازدید قرار دادند.

قلب و مغز

آنها با تجزیه و تحلیل داده‌های ۳۶ نفر، سیگنال‌های عصبی کنترل‌کننده ماهیچه‌های دست را دریافتند که در طول سیستول، که طبق معمولً سه دهم ثانیه طول می‌کشد، می‌پیچد. وقتی که شرکت‌کنندگان در میانه سیستول به جای دیاستول، فعالیت کردند ماهیچه‌های دست نیز به‌طور لحظه‌ای نیرومندتر می بود.

ادامه مطلب
اپل استارتاپ هوش مصنوعی کانادایی DarwinAI را خریداری کرد

محققان می‌نویسند:

«به‌طور کلی، ما دریافتیم که تحریک‌پذیری در قشر حسی- حرکتی در سیستول افزایش می‌یابد و به همین ترتیب این چنین افزایشی در قوت خروجی حرکتی منعکس می‌بشود.»

محققان توسط این نتایج و یافته‌های قبل خود، نظر می‌کنند که افزایش فعالیت ماهیچه‌ای در طول سیستول، کم شدن ادراک حسی را تکمیل می‌کند. به‌طوری که دریچه‌های مشخصی در چرخه قلبی وجود دارد که در آن مغز برای پردازش اطلاعات حسی و سپس عمل بر روی آن آماده می‌بشود.

محققان نتیجه می‌گیرند: «این امکان وجود دارد که پنجره‌های وقتی نزدیک در سراسر چرخه قلبی وجود داشته باشد که ادراک یا عمل را بهینه می‌کند.»

این مطالعه در PLOS Biology انتشار شد.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments