فرزاد حسنی به تلویزیون باز می‌گردد/ صداوسیما دنبال جبران اشتباهاتش است؟

فرزاد حسنی به تلویزیون باز می‌گردد/ صداوسیما جستوجو جبران اشتباهاتش است؟


مهسا بهادری: مقداری به قبل‌تر بازگردیم در یک بازه وقتی، تعداد بسیاری از هنرمندان تلویزیون که مخاطب بسیاری داشتند، به هر دلیلی، کنار گذاشته شدند یا خودشان کنار رفتند. این روزها هم دو مجری دیگر ورزشی از تلویزیون جدا شدند و اکنون به‌نظر می‌رسد تلویزیون فهمید این نوشته شده که فقط درحال برنامه سازی برای ۱۰ درصد مخاطب خاص است. به همین خاطر است که چند هنگامی است دائما از برگشت برخی هنرمندان چهره همانند رضا رشید پور، گلزار، ایرج طهماسب و…به تلویزیون سخن می‌گوید.

یک وقتی تلویزیون می‌او گفت ما سلبریتی نمی‌خواهیم و با جدیت همه اصرار داشت که برنامه‌هایش نباید سلبریتی محور باشد و با همین فرمان یک راه جدیدی را اغاز کرد راهی که به مرور زمان نه تنها موفق نشد مخاطبانش را با خودش همراه کند، بلکه مخاطب را روبه رویش قرار داد و به مرور زمان این بازی تبدیل به یک بازی دو سر باخت شد و در نهایت هم رویه به جایی کشیده شد که جبلی و دیگر مدیران هر کاری که انجام دادند علتشد به آن‌ها هجمه داخل بشود. به عبارتی یک جنگ قدرتی شکل گرفت بین افرادی که با خودی‌ها می‌خواهند تلویزیون را بگردانند و افرادی که وجود چهره‌ها در جذب مخاطب برای تلویزیون را موثر می‌دانستند و این‌گونه یک زمین نزاعی شکل گرفت بین همه افرادی که یک ارتباطی به تلویزیون دارند.

در ابتدا صداوسیما سلبریتی‌ها و همه مجریانی که هم توانایی کافی در اجرا و هم محبوبیت ملزوم برای جذب مخاطب را داشتند کنار گذاشت و در روبه رو افرادی داخل عرصه اجرا شدند که یا قبلا بازیگر بودند یا استاد ارتباطات یا اگر هم حوزه تخصصیشان اجرا می بود به قدری تعداد برنامه‌های همزمان در حال اجرا در تلویزیون زیاد می بود که همه فرصتشان برای تشکیل خلاقیت و یک حرکت تازه در اجرا را از بین می‌بردند.

ادامه مطلب
نبوده است دغدغه برای کاوش لایه‌های زیرین شهر اصفهان » اصفهانیا

برگشت یک چهره

به گمان زیاد این خبر را شنیده باشید که قرار است فصل چهارم سریال «زیرخاکی» ساخته بشود. سریالی که جلیل سامان سه فصل از آن را در مناسبت‌های گوناگون روی آنتن تلویزیون فرستاد. سیمافیلم که این روزها سریال‌های مختلفی را در دستور کار دارد که در مرحله های گوناگون تصویب مطرح، فیلمنامه و پیش‌تشکیل قرار دارند.به همین جهت هم تصمیم گرفته تا مجدد سراغ «زیر خاکی» برود و فصل چهارم آن را بسازد به گمان زیاد مقداری قبل‌تر هم این خبر را شنیدیم که اخباری مبنی بر تقاضای جدی صداوسیما از سعید آقاخانی به گوش می‌رسد که از این کارگردان خواسته شده تا فصل تازه «نون. خ»را آماده کند تا در نوروز ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه یک سیما برود. پیش از این قرار می بود که «نون.خ» در یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی ساخته بشود، اما فشارها و خواست‌های صداوسیما عامل مهم بازدارنده این ماجرا می بود؛ که در نهایت سعید آقاخانی را وادار به انعقاد قرارداد با صداوسیما کرد.

یقیناً چند روز قبلش یعنی در روزهای ابتدایی شهریور ۱۴۰۲ هم این خبر انتشار شد که در نوروز ۱۴۰۳ فصل تازه مجموعه «مهمونی» با اجرای ایرج طهماسب و هنرنمایی عروسک‌ها و میهمانان تازه، از شبکه نسیم صداوسیما پخش خواهد شد. بر پایه نامه‌ای که از اداره کل بازرگانی صداوسیما در فضای مجازی انتشار شده می بود، از مدیران شرکت‌ها، صاحبان صنایع و کانون‌های تبلیغاتی برای اراعه خواست خود به منظور تبلیغات انحصاری این برنامه دعوت کرد، تا جایگاه این تبلیغات را به بیشترین مبلغ نظر اراعه شده تعلق دهد!

صداوسیما به جستوجو برندها

صبح امروز هم اتفاق جدیدتری رقم خورد، معاون سیما ضمن اظهار برگشت فرزاد حسنی به تلویزیون اصرار کرد که سازمان صداوسیما از هیچ برندی صرف نظر نمی‌کند و در حال مذاکره با همه آنهاست.

محسن برمهانی ـ معاون سیما ـ در او گفت‌وگویی درمورد برگشت برنامه‌های برند به تلویزیون، خبرداد: «همه برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سال‌ها پیروزی کسب کردند، جزو اندوخته‌های صداوسیما می باشند و سازمان هم از هیچ برندی صرف نظر نمی‌کند و در حال مذاکره با همه آنها هم هست. اکنون سریالی همانند «نون خ» در حال تشکیل است. برخی از این برندها هم امکان پذیر هفته دیگر تولیداتشان اغاز بشود و تشکیل برخی دیگر نیز امکان پذیر ماه‌های آینده اتفاق بیفتد؛ به این علت صداوسیما از هیچ چیز صرف نظر نمی کند.»

برمهانی در عرصه ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» گفت: درمورد همه آثار، مطرح‌هایی وجود دارد اما تا به قطعیت نرسد نمی‌توان درمورد آن چیزی او گفت؛ اما نه فقط درخصوص «پایتخت» بلکه در رابطه کارهای دیگر مطرح‌هایی وجود دارد و در حال فکر کردن هستیم که آنها چطور اراعه شوند؛ چه از قاب سینما و چه در تلویزیون.

معاون سیما این چنین در جواب به این که از بین مجریان چهره کدام مجری در مناسبت‌های اینده از جمله شب یلدا اجرا خوهد داشت؟ از برگشت فرزاد حسنی به تلویزیون خبر داد.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

آخرین وجود فرزاد حسنی در عرصه اجرا در تلویزیون به برنامه پزشکی «اکسیر» برمی‌گردد. حسنی در همه سال‌هایی که به گفتن مجری فعالیت داشت، گریزی هم به بازیگری می‌زد که ماحصل آن وجود در سریال‌هایی چون «مسافری از هند»، «برای آخرین بار»، «کمکم کن»، «مسیر انحرافی» می بود. او اغاز دهه نود و پیش از وجود در برنامه «اکسیر» در سریالی تحت گفتن «سال‌های ابری» بازی کرد.

حال او این روزها زیاد تر در عرصه تئاتر و برخی سریال‌های نمایش‌خانگی همچون «هفت» کیارش اسدی‌زاده به گفتن بازیگر دیده می‌بشود و یقیناً در رادیو به گفتن مجری هم فعالیت می‌کند. اما به تازگی قرار است در شبکه نسیم هم به اجرا بپردازد نام اولیه این برنامه «ساعت شنی» گفتن شده است و او گفت‌وگومحور خواهد می بود.

مقداری به قبل‌تر بازگردیم برای دارید که به طور غیر رسمی اظهار شد که گمان برگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به تلویزیون وجود دارد؟ و سپس از آن خبر چه حواشی‌ای تشکیل شد؟ این که یک مجری آمد او گفت اگر رشیدپور باشد من استعفا می‌دهم و کار حتی به فحش و دعوای توییتری هم کشید اما نتیجه نهایی این می بود که رشیدپور انصراف داد و خبرداد که نمی‌خواهد به تلویزیو بازگردد. اما صداوسیما در تلاش می بود تا هنرمندان را بازگرداند و این اتفاق در حالی رقم خورد که پیمان جبلی چندی پیش در گفتگو با خبرنگاران حرف های می بود صداوسیما اهل باج دادن به فردی نیست و چهره‌ها اگر هنجارشکنی کنند، جایی در برنامه‌های تلویزیونی نخواهند داشت. یقیناً طبیعتا آماری که محمدرضا نجارزاده، مدیر گروه اجتماعی شبکه ۳ انتشار کرد هم در این تصمیم مجدد بی تاثییر نبوده است در گیر و دار برگشت هنرمندان به تلویزیون، نجارزاده آماری را انتشار کرد و نوشت: «۵ درصد مخاطب برای سیدخندان، معلی ۳۷ درصد، محفل قرآنی ۲۰ درصد، اعجوبه‌ها تا ۳۰ درصد رو زد،خودمونی رجبی ۱۹ درصد.» در واقع با یک جمع و تقسیم ساده به عدد ۱۱۱ می‌رسیم که تقسیم بر ۵ می‌بشود ۲۲.۲ یعنی یه صورت بالفعل دو درصد از مخاطبان تلویزیون افت اشکار کرده است اما به طور بالقوه آماری در دسترس نیست که در آن زمان تلویزیون چند میلیون مخاطب داشته و الان این مقدار به چند میلیون نفر رسیده است.»

به نظر می‌رسد که این عمل های صداوسیما قدم روبه جلو است و خود مدیران هم فهمید از دست رفتن مخاطبان و برندهایشان شده‌اند، هرچند که می‌گویند به سلبریتی‌ها باج نمی‌دهند، اما خودشان هم این قضیه افت مخاطب را پذیرفته‌اند چرا که این اولین باری نیست که مسئولین می‌پذیرند مخاطبین تلویزیون نسبت به قبل کم‌تر شده است. اردیبهشت سال ۱۴۰۱، پیمان جبلی، در نشستی که با هنرمندان داشت، کم شدن مخاطبان صداوسیما را پذیرفت و او گفت:«همه ما، چه شما به گفتن هنرمند، چه ما به گفتن مسئولین صداوسیما، باید از خودمان بپرسیم چرا حس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، افت یافته است؟ چرا برخی آثار که در قبل با هزینه‌های کم‌تر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه ما مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم.»

۲۴۵۲۴۵



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments