هوش مصنوعی و انسان

هوش مصنوعی راه بسیاری دارد تا به سطح انسان برسد


«یان لکان»، مدیر هوش مصنوعی متا طی رویدادی در سان‌فرانسیسکو او گفت که این فناوری راه بسیاری دارد تا به سطح هوش انسان برسد؛ او می‌گوید که هوش مصنوعی بعد از سال‌ها یادگیری احتمالا هم‌سطح گربه یا سگ بشود. لکان برخلاف مدیرعامل انویدیا، معتقد است به این زودی‌ها هوش مصنوعی نمی‌تواند به جایگاه انسان برسد. مدیرعامل انویدیا حرف های می بود که این فناوری تا پنج سال دیگر با انسان رقابت خواهد کرد.

بر پایه گزارش CNBC، یان لکان، دانشمند ارشد متا و پیشگام در حوزه یادگیری عمیق، معتقد است که سیستم‌های هوش مصنوعی جاری ده‌ها سال با توانمندیهای احساسی و ذهنی انسان فاصله دارند. لکان با مدیرعامل انویدیا هم‌نظر نیست. چند روز پیش «جنسن هوانگ»، مدیرعامل انویدیا حرف های می بود که هوش مصنوعی تا پنج سال دیگر می‌تواند رقیب انسان‌ها بشود. لیکان می‌گوید که مدیرعامل انویدیا از شوق حوالی هوش مصنوعی چیزهای بسیاری به دست می‌آورد. او درمورد هوانگ افزود: «حوزه هوش مصنوعی میدان جنگ است و او سلاح‌ها را فراهم می‌کند.»

ادامه مطلب
۱۰ تا از بهترین بازی های وایکینگی برای طرفداران اساطیر اسکاندیناوی
هوش مصنوعی راه بسیاری دارد تا به سطح انسان برسد ۷

فاصله زیاد هوش مصنوعی تا رسیدن به سطح انسان

به نظر لکان هوش مصنوعی به گمان زیادً قبل از این که هم‌تراز انسان بشود باید به سطح هوش یک گربه یا سگ برسد. لکان می‌گوید که گرچه برای انسان ۲۰ هزار سال طول می‌کشد تا همه متن‌هایی را بخواند که برای آموزش هوش مصنوعی به کار می‌رود، با‌این‌حال این فناوری با همه پتانسیل‌های خود، تا این مدت نمی‌تواند بفهمد که اگر A با B یکسان باشد، بعد B نیز همان A است. به نظر لکان زیاد داده‌های اساسی درمورد جهان وجود دارد که به سادگی از طریق متن یاد گرفته نمی‌شوند.

ازاین‌رو، لکان و دیگر مدیران هوش مصنوعی متا به‌شدت درحال تحقیق می باشند تا مدل‌های به کلمه ترنسفورمر مورد منفعت گیری در برنامه‌هایی همانند ChatGPT، بتوانند از داده‌های گوناگون صوتی، تصویری و ویدیویی هم منفعت گیری کنند. این سیستم‌های هوش مصنوعی اگر بتوانند میلیاردها رابطه نهان احتمالی بین انواع گوناگون داده‌ها را کشف کنند، به‌طور بالقوه می‌توانند شاهکارهای شگفت انگیز‌تری را به‌وجود آورند.

ادامه مطلب
تبلت شیائومی پد 6S پرو معارفه شد + مشخصات و قیمت
آخرین مطالب

این سیستم‌های هوش مصنوعی چندوجهی جهش بعدی هوش مصنوعی خواهد می بود، اما گسترش آن‌ها ارزان نیست. هرچه شرکت‌های بیشتری همانند متا و گوگل درمورد مدل‌های گسترش یافتهتر هوش مصنوعی تحقیق می‌کنند، انویدیا سود بیشتری کسب خواهد کرد.

انویدیا با پردازشگر گرافیکی گران‌قیمتش که برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ منفعت گیری می‌بشود، سودهای کلانی در حوزه هوش مصنوعی به‌دست آورده است. متا برای آموزش نرم افزار Llama AI خود به ۱۶ هزار پردازنده گرافیکی انویدیا A100 متکی می بود.

ادامه مطلب
شرکت مالک نشان تجاری تردز خواستار تغییر نام شبکه اجتماعی جدید متا شد



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments