با کفش وارد خانه‌ نشوید

با کفش داخل خانه‌ نشوید


اصفهانیا به نقل از بهداشت نیوز، برخی از کارشناسان بهداشت محیط می‌گویند، شواهدی وجود دارد که مشخص می کند هنگامی که با کفش به خانه داخل می‌شویم میکروب‌هایی را در محیط خانه انتشار می‌کنیم که برای سلامتی مضرند.

«گابریل فیلیپلی»، استاد ایندیاناپلیس و مدیر اجرایی مؤسسه تاب آوری محیطی ایندیانا می‌گوید: یکی از باکتری‌هایی که می‌توانیم با کفش‌های آلوده داخل محیط خانه کنیم، «اشرشیاکُلی» است که علت «گرفتگی شدید شکمی، اسهال خونی و استفراغ» می‌بشود.

به حرف های او مطالعاتی وجود دارد که مشخص می کند کفش‌هایی که بیرون از خانه می‌پوشیم بعد از تمیز کردنشان نیز هم چنان آلوده می باشند.

فلزات سنگین

آخرین مطالب
ادامه مطلب
درمان میخچه با این گیاهان

به حرف های «جیل لیت»، استاد مطالعات زیست محیطی در دانشگاه کلرادو، باکتری‌ها تنها خطری نیستند که ما را تهدید می‌کنند.

او می‌گوید: مطالعات نشان داده‌اند که در مناطق شهری با بافت قدیمی، سرب حاضر در گرد و غبار را می‌توان با کفش‌ها داخل خانه کرد. این چنین مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که باقی مانده آفت‌کش‌ها از محیط بیرون می‌تواند با کفش داخل خانه بشود.

لیت در ادامه افزود: در مناطق شهری سطح آلودگی با فلزات سنگین همانند سرب و مس و روی زیاد تر دیده می‌بشود این در حالی است که در مناطق روستایی آفت‌کش‌ها بیشترین آلودگی را تشکیل می‌کنند.

به حرف های کارشناسان، زیاد تر خانه‌هایی که قبل از سال ۱۹۷۸ ساخته شده‌اند، با رنگ‌هایی که حاوی سرب می باشند رنگ آمیزی شده‌اند که با کنده شدن و پوسته پوسته شدن می‌توانند برای سلامت انسان خطرناک باشد.

ادامه مطلب
تبریک روز جهانی زن به سبک اوسمار ویرا+ عکس

سرب حاضر در محیط برای همه سنین خطرناک محسوب می‌بشود. اما اثرات سمی فلزات سنگین دیگر و آفت‌کش‌ها به مراتب می‌تواند برای کودکان خطرناک‌تر باشد چون آن‌ها جثه کوچک‌تری دارند و زمان بازی کردن روی زمین غلت می‌زنند.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

لیت می‌گوید: یکی از راه‌های مهم قرار گرفتن کودکان در معرض مواد سمی و عوامل بیماری‌های عفونی این است که آن‌ها دست‌های آلوده خود را به دهانشان بزنند.

دستمال نمناک

کارشناسان می‌گویند قبل از این که از مردم بخواهید کفش‌های خود را در بیاورند، یقین شوید که خانه تا حد امکان عاری از آلودگی باشد. برای تمیز کردن خانه هیچ زمان اول جارو یا جاروبرقی نکشید چون این کار علتپخش شدن آلودگی می‌بشود. ابتدا بهتر است با یک دستمال نمناک کف خانه را تمیز کنید.

ادامه مطلب
تنها دستاورد قلعه نویی روبه رو سوریه؛ عکس یادگاری با کوپر! + عکس

لیت معتقد است: این بهترین راه برای حذف سموم است.

یقیناً تمیز کردن خانه همینجا همه نمی‌بشود، فیلیپلی می‌گوید برای تمیز کردن خانه، نه تنها کف خانه بلکه باید همه سطوح خانه را از جمله ستون‌ها،‌ تاقچه‌ها، میز و کف صندلی و دیگر مبلمان را نیز با یک دستمال نمناک یا اسپری ضدعفونی از آلودگی‌ها پاک کرد.

او این چنین در ادامه افزود یکی از راه حلهای مناسب برای پاک کردن آلودگی‌ها منفعت گیری کردن از محلول سرکه و آب است.

به حرف های کارشناسان، بیشترین آلودگی‌ها در تکه ورودی خانه قرار دارد.

لیت با اشاره به این آلودگی‌ها او گفت: فرش بیشترین گرد و غبار را به خود جذب می‌کند، به این علت اگر دلواپس گرد و غبار و آلودگی هستید بهتر است، فرش‌ را از خانه خود حذف کنید.

ادامه مطلب
عکس بامزه از گربه‌ پالاس در بجنورد که پربازدید شد_اصفهانیا

اگر هم تصمیم ندارید فرش‌هایتان را دور بیاندازید بهتر است آن‌ها را با دستگاه حذف ذرات هوا با راندمان بالا یا فیلتر HEPA، جاروبرقی بزنید و بعد از پایان کار، کیسه یا فیلتر را در سطل زباله بیرون بیندازید.

فیلیپلی می‌گوید درآوردن کفش‌ها در جلوی درب خانه امکان پذیر بهترین راه برای محدود کردن میکروب‌ها و گرد و غبار سمی باشد.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments