قیمت خودرو

گمان افزایش قیمت ماشین از دی‌ماه، اسایش پیش از طوفان


بازار خودروی سرزمین این روزها در یک اسایش نسبی به‌سر می‌برد، بااین‌حال دور از انتظار است که این اسایش رنگ‌و‌بوی تداوم داشته باشد. با نزدیک‌شدن به زمستان ۱۴۰۲ و سه ماه انتهایی سال، انتظار افزایش قیمت ماشین وجود دارد. «مسیح فرزانه»، کارشناس و تحلیلگر صنعت و بازار ماشین، در او مباحثه با خبرگزاری اقتصاد ۲۴، افتارز را بزرگ‌ترین علت افتاراعه ماشین و یقیناً افزایش قیمت آن می‌داند.

این چنین بخوانید: چرا تشکیل کی‌ام‌سی K7 و تیگو ۸ پرو متوقف شد؟

دولت در ابتدای سال ۱۴۰۲، وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه ماشین به سرزمین را داده می بود. بااین‌حال بر پایه آمار گمرک و این چنین تعداد خودروهای اراعه‌شده در سامانه یکپارچه، این چنین قولای محقق نشده است. آمار واردات ماشین به سرزمین هم چنان کمتر از پنج هزار دستگاه است و تا بحال کمتر از ۲۰۰۰ دستگاه ماشین وارداتی به مشتریان تحویل داده شده‌اند. مشکل فراهم ارز بزرگ‌ترین مانع برای واردات ماشین است. این مشکل به‌طور هم‌زمان تولیدکنندگان و مونتاژکاران را نیز تهدید می‌کند و علتشده است تا تشکیل و اراعه ماشین نیز افت یابد. بدیهی است افت اراعه در بازار مدام افزایش قیمت را به‌همراه خواهد داشت.

ادامه مطلب
امروز در فضا: پرسیوال لاول درگذشت

چرا قیمت ماشین در آینده نزدیک افزایش می‌یابد؟

به حرف های مسیح فرزانه، افت قیمت ایجادشده در بازار ماشین ناشی از رکود است. این رکود از ابتدای سال بر همه بازارها حاکم شده و بازار ماشین نیز از آن در امان نمانده است. مصرف‌کنندگان قوت خرید خود را از دست داده‌اند و تقاضایی در بازار وجود ندارد.

مصرف‌کنندگان و مشتریان عادت دارند تا در ماه‌های پایانی سال، بازار تب‌وتاب بیشتری به خودش بگیرد که این تب‌وتاب تحت گفتن بازار شب عید معروف شده است. این رویه در بازار ماشین نیز مشاهده می‌بشود؛ جایی که مشتریان تصمیم می‌گیرند خودروهای تازه خریداری کنند و تعطیلات نوروز را با اتومبیلی تازه سپری نمایند. در سال ۱۴۰۱، شب عید بازار ماشین تبدیل فوران قیمت‌ها در سال تازه شد.

ادامه مطلب
تلسکوپ هابل برای اولین‌بار جو سیاره فراخورشیدی را شناسایی کرد
گمان افزایش قیمت ماشین از دی‌ماه، اسایش پیش از طوفان ۱۲

بااین‌حال، شرایط شب عید سال ۱۴۰۲ متفاوت است. در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ هم چنان ناظر رکود در بازار ماشین خواهیم می بود. این رکود با افزایش قیمت ماشین در بازار همراه می‌بشود. بعد از اغاز سال ۱۴۰۳ نیز تولیدکنندگان خواهان افزایش بهای محصولات خود خواهد شد، چرا که هزینه‌های تشکیل ماشین و عوارض قانونی به‌صورت سالانه افزایش می‌یابد. به این علت رکود تورمی یا رکود همراه با افزایش قیمت ماشین تا بهار ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت. درصورتی‌که خریداران برای خرید ماشین در سال آینده مراجعه کنند، امکان پذیر بار دیگر ناظر یک انفجار در بازار ماشین باشیم.

افزایش قیمت خارجی‌ها، محرک مهم بازار

همانند همیشه، جرقه افزایش قیمت در بازار ماشین از سمت اتومبیل‌های وارداتی اغاز شده است. بعد از آنکه مشتریان و فعالان بازار از واردات ماشین و تأثیرات مثبت آن نومید شدند، قیمت خودروهای وارداتی در بازار با افزایش روبه رو شد. به سبک دوره‌های قبل، تورم موتور پیشران قیمت در بازار ماشین است. اگر طی همین دوره افزایش بهای ارز رخ دهد، این رویه تشدید خواهد شد. افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار دیگر قسمت‌ها را نیز همراه خودش به بالا می‌کشد.

ادامه مطلب
عدم تشکیل و اراعه، قیمت پژو پارس را به‌شدت افزایش داد
بازار خودرو
گمان افزایش قیمت ماشین از دی‌ماه، اسایش پیش از طوفان ۱۳

به حرف های مسیح فرزانه، مانور وزارت صمت روی واردات خودروهای برقی نیز بی‌منفعت خواهد می بود. وی می‌گوید: «مسائل زیاد مهمی وجود دارد: ایستگاه شارژ، فراهم برق و خدمات بعد از فروش خودروهای برقی. من واقعاً این مانوری را که روی واردات ماشین‌های برقی داده می‌بشود، با دقت به عدم وجود زیرساخت‌های آن، فهمیدن نمی‌کنم.»

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments