استارتاپ Runway از نسل بعدی مدل‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد + ویدیو

استارتاپ Runway از نسل بعدی مدل‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد + ویدیو


استارتاپ Runway که با مدل‌های هوش مصنوعی خود ازجمله مدل تبدیل تصاویر به ویدیو شناخته می‌بشود، از پیشرفت بزرگ بعدی خود خبر داده است. این شرکت از مبحث جدیدی موسوم به «مدل‌های جهانی عمومی» (General World Models) پرده برداشته که می‌توانند محیط‌های بزرگ و تعامل های درون آن‌ها را فهمیدن کنند.

Runway در پستی در وب‌سایت خود می‌گوید یک مدل جهانی درواقع یک سیستم هوش مصنوعی است که تمثیلی از یک محیط را به‌وجود می‌آورد و از آن برای پیش‌بینی رویدادهای آینده در آن محیط منفعت گیری می‌کند. پیش‌تر هم تحقیقاتی دراین‌باره انجام شده اما به نتایج زیاد محدودی رسیده می بود. اکنون Runway می‌خواهد این سیستم‌ها را در موقعیت‌ها و تعامل های زیاد گسترده‌تر، شبیه آنچه که در دنیای واقعی وجود دارد، پیاده‌سازی کند.

این استارتاپ ادعا کرده که مدل هوش مصنوعی Gen-2 نمونه اولیه و زیاد محدودی از همین مدل‌های جهانی عمومی است. این مدل برای تشکیل ویدیوهای مختصر واقع‌گرایانه به اندک درکی از علم فیزیک و حرکت اشیا رسیده، اما توانمندیهای آن تا این مدت زیاد محدود است و نمی‌تواند حرکات پیچیده دوربین یا اشیا را پردازش کند.

ادامه مطلب
تلاقی پدیده‌ STEVE و راه شیری با جاده روستایی

معارفه سیستم‌های هوش مصنوعی تازه Runway

در ویدیویی که توسط Runway انتشار شده است، مدل‌های جهانی عمومی به کارکرد ذهن سگ‌ها تشبیه شده‌اند؛ یعنی این مدل‌ها با فهمیدن برخی از عناصر محیط حوالی خود می‌توانند رویدادهای آینده را گمان بزنند. برای مثالً هنگامی شما سگ خود را از خانه بیرون می‌برید و از یک خیابان خاص عبور می‌کنید که به یک پارک منتهی می‌بشود، سگ شما می‌تواند پیش‌بینی کند که چون قبلاً از همان مسیر به پارک رفته، بعد الان هم درحال رفتن به پارک است.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
متا برای استفاده از چهره افراد معروف در چت‌بات خود، به آن‌ها 5 میلیون دلار می‌دهد

این مدل‌های هوش مصنوعی هم کارکرد شبیهی دارند. برای نمونه، اگر تصویری از یک سیب را در آسمان ببینند، احتمالا بتوانند گمان بزنند که این سیب از پایین به بالا پرتاب شده است و نیروی گرانش آن را به‌سمت زمین برمی‌گرداند. مدل‌های GWM علاوه بر متن، با عکس، ویدیو و صدا هم آموزش داده خواهد شد.

Runway می‌گوید مدل‌های جهانی عمومی باید نقشه‌هایی را از محیط تشکیل کنند و بتوانند از تعامل های حاضر در آن محیط ادراک داشته باشند. این سیستم‌ها نه‌تنها باید دینامیک جهان را بفهمند، بلکه فهمید دینامیک ساکنان آن جهان باشند. Runway مدعی است که نسل بعدی مدل‌های هوش مصنوعی به این سمت حرکت خواهد کرد و این سیستم‌ها تحول بزرگ بعدی خواهند می بود.



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

ادامه مطلب
همه شهرهای ایران تا شهریور 1404 تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments