تغذیه با شیر مادر، بهترین و کامل ترین غذا برای نوزاد

تغذیه با شیر مادر، بهترین و کامل ترین غذا برای نوزاد


اصفهانیا به نقل از بهداشت نیوز، عضو هیأت علمی گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مسئول قسمت تغذیه بالینی بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر در گفتگو با وب دا اظهار کرد:  پیشنهاد می بشود تغذیه انحصاری با شیر مادرحداقل به زمان ۴ ماه (۱۷ هفته )ادامه یابد. منظور از تغذیه انحصاری، تغذیه فقط با شیر مادر است و هیچ نوع مایعات یا غذای جامد به جز قطره یا شربت حاوی مکمل های  ویتامین ودر صورت لزوم دارو به شیر خوار داده نشود.

دکتر سعیده طالبی خاطر نشان کرد: بلوغ فیزیولوژیک کلیه ها و کارکرد دستگاه گوارش جهت متابولیزه کردن موادغذایی به جز شیر الزامی است و این کارکرد قبل از ۴ ماهگی تشکیل نمی بشود.این چنین بلوغ عصبی تکاملی و بدست آوردن توانایی های حرکتی جهت اراعه غذاهای جامد از اهمیت بالایی برخوردار است که این توانایی در طی  ۴تا ۶ ماهگی تشکیل می بشود.

ادامه مطلب
چگونگی ابتلا به زوال حافظه در مبتلایان به سرطان

وی با گفتن این که، اغاز غذای کمکی سریعتر از۴ ماهگی تبدیل ابراز عوارضی از جمله افزایش ریسک آسپیراسیون ریوی، دریافت انرژی نامناسب (زیاد تر یا کمتر از مقدار نیاز) و افزایش بار کلیوی می  بشود تصریح کرد: در کودکان با ریسک بالای دیابت تیپ ۱ اغاز غلات قبل از ۳ ماهگی تبدیل افزایش ریسک تشکیل آنتی بادی  علیه سلول پانکراس می بشود، این چنین علتافزایش ریسک آلرژی های غذایی می بشود. هر چند مصرف آن سپس از ۴ ماهگی هم علتکاهش ریسک آلرژی نمی بشود(در صورت ریسک بالا به بادام زمینی، اغاز آن باید بین ۴ تا ۱۱ ماهگی اغاز بشود)، از نظر دیگر می تواند علتافزایش ریسک تجمع بافت چربی و چاقی در آینده بشود.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از نظر دیگر، اغاز دیرتر غذای کمکی  تبدیل ابراز مشکلاتی از قبیل افت دریافت انرژی مناسب و افت رشد، افتآهن در شیر خوارانی که مکمل آهن مناسب همزمان دریافت نکرده باشند،  به تأخیر افتادن کارکرد حرکتی دهان،  عدم پذیرفتن غذاهای جامد، تأخیر در اراعه غذاهای هایپرآلرژن به کودکان  می بشود

ادامه مطلب
این ورزش را انجام دهید از زانودرد و آرتروز در امان می مانید_اصفهانیا

دکتر طالبی افزود: افزایش ریسک آلرژی در کودکان، به تأخیر انداختن اراعه غلات تا ۷ ماهگی تبدیل افزایش تشکیل آنتی بادی در علیه سلول های پانکراس و در نتیجه افزایش ریسک دیابت تیپ ۱ در کودکان با ریسک بالا برای دیابت و این چنین عدم دریافت غذا تا ۹ ماهگی تبدیل افزایش ریسک مشکلات خوردن وکاهش مصرف گروه های غذایی از جمله میوه و سبزیجات در آینده خواهد شد.

دکتر طالبی گفت: شیر گاو به گفتن جانشین شیر مادر در دوران شیرخوارگی پیشنهاد نمی بشود چرا که شیر گاو حاوی مقدار بالایی از پروتئین، سدیم و پتاسیم می باشد وعرضه غذاهای حاوی پروتئین بالا تبدیل افزایش ریسک اضافه وزن وچاقی در آینده خواهد شد و از طرفی بار کلیوی بسیاری را تشکیل خواهد کرد. این چنین شیر گاو مقدار پایینی از آهن  و ویتامین E و لینولئیک اسید دارد. مصرف طویل زمان شیر گاو منجربه افت جذب آهن شده و آنمی فقر آهن را افزایش می دهد، به این علت شیر گاو فقط به مقدار کم باید به فرنی یا حریره بادام اضافه بشود.

ادامه مطلب
با اسطو خودوس اضطراب خود را افت دهید

وی با گفتن این که برای اغاز غذای کمکی در کودکان به نوع غذا که بستگی به فرهنگ، سنت و ترجیح افراد خانواده و کودک دارد او گفت: بهتر است اغاز غذای کمکی با یک نوع ماده غذایی باشد. به علت این که سپس از ۶ ماهگی، شیر مادر مقدار کافی از آهن و روی مورد نیاز شیرخوار را فراهم نمی کند،منفعت گیری از پوره غلات و گوشت که منبع های خوبی برای آهن و روی می باشند در اغاز منطقی به نظر می رسد و بعد از آن در صورت تحمل کودک پوره میوه و سبزیجات را میتوان به غذای کمکی اضافه نمود.

متخصص تغذیه بالینی افزود: مصرف آبمیوه علتاسهال، نفخ و دیستانسیون شکم وخرابی دندان می بشود، آبمیوه های غیر پاستوریزه خطر عفونت ایکولای را افزایش می دهند، این چنین منفعت گیری از آبمیوه های صنعتی حاوی شکر به هیچ وجه پیشنهاد نمی بشود چرا که تبدیل افزایش شانس چاقی در آینده و خرابی دندان خواهد شد. از این جهت مصرف آن تا ۱۲ ماهگی پیشنهاد نمی بشود و در عوض مصرف میوه کامل به طور له شده و پوره پیشنهاد می بشود.

ادامه مطلب
تصویری از وجود «سردار اسماعیل قاآنی» در راهپیمایی ۲۲ بهمن

وی در آخر زمان اضافه کردن شیر گاو به غذای شیرخوار را سپس از یک سالگی گفت و او گفت:  با دقت به این که همه شیرهای مورد منفعت گیری باید پاستوریزه باشد، باید این مسئله را در نظر گرفت که در شیر خوران دارای اضافه وزن و چاقی و یا دارای سابقه فامیلی چاقی یا دیس لیپیدمی و بیماری های قبلی-عروقی، منفعت گیری از شیر کم چرب مناسب تر است.



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments