کمبود این ویتامین ها و مواد معدنی در بدن باعث گرفتگی عضله می شود

افتاین ویتامین ها و مواد معدنی در بدن علتگرفتگی عضله می بشود


اصفهانیا به نقل از بهداشت نیوز، گرفتگی عضلات زیاد تر در میانه تمرینات ورزشی رخ می‌دهد اما دلنشین اینجاست که حتی وقتی که شما خواب هستید هم امکان پذیر دچار گرفتگی عضلات شوید. واقعا پشت کرامپ عضلانی چه عللی نهفته است؟ افتکدام ویتامین علتگرفتگی عضلات می بشود؟

تاثییر افتویتامین‌های گروه B در گرفتگی عضلات

کارکرد صحیح سیستم عصبی در بدن انسان در گرو مصرف مقادیر مناسب ویتامین B است. یکی از با اهمیت ترین ویتامین‌های گروه ب که در گرفتگی عضلانی نقش دارد، ویتامین B6 است. ویتامین B6 می‌تواند علتگرفتگی عضلات بشود چون ماموریت انتقال گلوکز به سلول‌ها را بر مسئولیت داشته و در تعداد بسیاری از عکس العمل‌های مهم بدن نقش دارد. گرفتگی عضلات ناشی از افتویتامین B6 زیاد تر در افرادی مشاهده می‌بشود که عادت به نوشیدن الکل دارند.

ویتامین B12 نیز در انقباض عضلانی تاثییر مستقیم دارد. افتویتامین B12 علاوه بر تاثییر بر سنتز DNA و انتقال عصبی، تبدیل کم خونی نیز خواهد شد. اگر می‌خواهید ذخایر ویتامین B را در بدن خود افزایش دهید از تخم مرغ، شیر، گوشت، غذاهای دریایی، مغزهایی همانند گردو و سبزیجات سبز تیره زیاد تر منفعت گیری کنید.

افتکدام ویتامین علتگرفتگی عضلات می بشود؟ ویتامین D

یکی دیگر از ویتامین‌هایی که افتآن به طور غیر مستقیم در گرفتگی عضلات نقش دارد، ویتامین D است.  ویتامین D مستقیما در انقباض عضلانی نقش ندارد اما ویتامینی است که در جذب و تثبیت کلسیم در خون زیاد تاثیرگذار است؛ به طوری که افتآن علتکمبود کلسیم در بدن شده و ریسک ابراز گرفتگی عضلانی را زیاد تر می‌کند.

ادامه مطلب
آیا مصرف تخم مرغ در بیماران قلبی مجاز است؟
آخرین مطالب

برای این که از مقادیر کافی ویتامین D برخوردار شوید، تلاش کنید به قدر کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید. این چنین مصرف غذاهایی همانند ماهی پیشنهاد می‌بشود. اگر شدیدا با افتویتامین دی روبه رو هستید، مصرف قرص ویتامین دی را فراموش نکنید؛ یقیناً دوز دقیق مصرف برای شما با دقت به سن و مقدار کمبود، حتما توسط پزشک باید تعیین بشود.

افتکلسیم و گرفتگی شدید عضلات

احتمالا بتوان او گفت که با اهمیت ترین ماده معدنی مهم برای نگه داری سلامت استخوان‌ها و مفاصل، کلسیم است. توانایی انقباض عضلات به طور مستقیم به سطح کلسیم در خون بستگی دارد.

ادامه مطلب
آگهی/ 7 راه پیدا کردن بهترین وکیل تهران ⭐【آپدیت جدید】

در صورت افتکلسیم خطر اسپاسم عضلانی و این چنین درد عضلات زیاد تر خواهد شد. برای مطمعن از این که در رژیم غذایی خود به قدر کافی از کلسیم منفعت گیری می‌کنید، مصرف لبنیات را فراموش نکنید.

گرفتگی عضلات بر تاثییر افتکلسیم زیاد تر در کمر و تکه پا اتفاق می‌افتد. با یک آزمایش خون ساده می‌توانید فهمید شوید که آیا افتکلسیم دارید یا خیر! در صورت داشتن افتکلسیم بدون شک پزشک مصرف قرص کلسیم را به شما نظر خواهد داد.  در کنار کلسیم حتما باید از ویتامین دی نیز منفعت گیری بشود تا جذب این ماده معدنی در بدن به بهترین شکل صورت گیرد.

منیزیم منفعت گیری کنید تا دچار گرفتگی عضلات نشوید

در جواب به این سوال که افتکدام ویتامین علتگرفتگی عضلات می بشود؟ ویتامین دی و ویتامین‌های ب را به شما معارفه کرده و سپس به نقش کلسیم پرداختیم. در حالی که کلسیم ماده معدنی است که نقش قابل توجهی در قابلیت انقباض عضلات دارد، منیزیم در شل شدن عضلات موثر است. گرفتگی عضلات زیاد تر به علت اختلال در کارکرد انقباضی عضلات به علت افتکلسیم و منیزیم تشکیل می‌بشود.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

اگر رژیم غذایی شما فاقد مقادیر کافی غلات، حبوبات و سبزیجات است اصلا دور از انتظار نیست که دچار افتمنیزیم باشید. منیزیم ماده معدنی است که متاسفانه کمتر به آن دقت شده است و تعداد بسیاری از مردم از نقش اساسی آن در کارکرد سیستم‌های گوناگون بدن بی‌خبر می باشند. به گفتن مثال اکثر مردم نمی‌دانند که افتمنیزیم تا چه حد در ابراز علائم افسردگی نقش دارد. 

ادامه مطلب
علائـــــم سرماخوردگی و آنفلوانزا+ اینفوگرافی | اختصاصی

پتاسیم برای جلوگیری از گرفتگی عضلات

یک ماده معدنی الزامی برای انقباض عضلات، پتاسیم است که در کارکرد سلول‌ها نیز نقش دارد. گرفتگی عضلات می‌تواند در نتیجه افتپتاسیم اتفاق بیفتد.

افتپتاسیم باعق ضعف و اسپاسم ماهیچه‌ها شده و توانایی عمکلرد آنها را افت می‌دهد. برای این که یقین باشید به قدر کافی پتاسیم مصرف می‌کنید، در رژیم غذایی خود باید به قدر کافی سبزیجات و میوه‌ها را بگنجانید.

مواد غذایی غنی از پتاسیم عبارت هستند از: زرد آلو و میوه‌های خشک، میوه‌هایی همانند آووکادو، سیب، پرتقال و موز، سبزیجاتی همانند اسفناج و چغندر، سبزیجات ریشه‌دار همانند هویج، حبوبات و انواع گوشت همانند گوشت مرغ و ماهی.

علاوه بر پتاسیم، افتسدیم نیز در گرفتگی عضلات نقش دارد. افتسدیم می‌تواند در نتیجه مصرف بیشتر از حد آب یا تعریق بیشتر از حد رخ داده و با اختلال در کارکرد کلیه جهت گرفتگی‌های مکرر ماهیچه‌ها بشود. با مصرف مقادیر مناسب نمک در رژیم غذایی خود می‌توانید از افتسدیم پیشگیری به عمل آورید.

ادامه مطلب
رئیس جمهور شهید به درجه اجتهاد رسیده بود_اصفهانیا

چه افرادی زیاد تر دچار گرفتگی عضلات می شوند؟

شرح دادیم که کدام ویتامین برای گرفتگی عضلات خوب است. ملزوم به ذکر است که گرفتگی عضلات در هر سن و سالی می‌تواند اتفاق بیفتد؛ اما در گروه‌های زیر گمان ابراز آن زیاد تر است:

زنان باردار: جنین در حال رشد در رحم بانوان باردار علتایجاد سختی به اعصاب و رگ‌های خونی در تکه پا می‌بشود. علاوه بر این، یکی دیگر از عواملی که خطر گرفتگی عضلات را در زنان باردار افزایش می‌دهد، عدم اعتدال الکترولیت‌ها در دوران بارداری است.

افراد مسن: با افزایش سن، کارکرد عضلانی و عصبی افت یافته و بی‌حسی در اندام‌ها و کرامپ عضلانی رخ می‌دهد.

ورزشکاران: ورزشکاران به اختصاصی شناگران یا دوندگان که از عضلات خود زیاد زیاد منفعت گیری می‌کنند، اگر قبل از ورزش بدن خود را خوب گرم نکنند، دچار گرفتگی عضلات خواهد شد.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

باید دقت داشته باشید که افتکدام ویتامین علتگرفتگی عضلات می بشود. با در نظر گرفتن این قضیه می‌توانید مواد غذایی را که غنی از این ویتامین‌ها یا مواد معدنی می باشند، به راحتی در رژیم غذایی خود بگنجانید. در اینجا چند ماده غذایی را به شما معارفه می‌کنیم که با مصرف آنها ریسک اسپاسم عضلانی کمتر می‌بشود:

ادامه مطلب
عکس خاص از سوزاندن عاج‌های قاچاق توسط ارتش کنیا_اصفهانیا

آووکادو

هندوانه

شیر نارگیل

سیب زمینی شیرین

ماست یونانی

آب قلم

پاپایا

غذاهای تخمیر شده

ماهی سالمون

ماهی ساردین

برای گرفتگی عضلات چه قرصی بخوریم؟

گرفتگی عضلات اگر در نتیجه افتویتامین یا مواد معدنی باشد، برای درمان آن باید همان ویتامین یا ماده معدنی را در قالب مکمل دریافت کنید. این چنین می‌توانید از داروهای زیر برای شل کردن عضلات و درمان گرفتگی عضلات پشتیبانی بگیرید:

قرص متوکاربامول

قرص کاریسوپرودول

قرص کلرزوکسازون

داروی سیکلوبنزاپرین

قرص متاکسالون

منبع: مثبت سبز



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments