اولین پخش تلویزیونی از فضاپیمای سرنشین‌دار

اولین پخش تلویزیونی از فضاپیمای سرنشین‌دار


۲۲ دسامبر ۱۹۶۸، اولین پخش تلویزیونی از یک فضاپیمای سرنشین‌دار در فضای بیرونی از آپولو ۸ مخابره شد.

در این تصاویر زمین با فاصله بیشتر از دویست هزار کیلومتری به‌صورت یک توپ نوری تار ظاهر شد. درمجموع شش جلسه پخش زنده تلویزیونی توسط سرنشینان در طول مأموریت انجام شد.

پخش تلویزیونی اولیه‌

اولین پخش تلویزیونی آپولو ۸ نزدیک به ۳۱ ساعت بعد از مأموریت اغاز شد. منفعت گیری از یک لنز با زاویه باز ۹ میلی‌متری در داخل فضاپیما تصاویر خوبی را اراعه کرد.

«فرانک بورمن» هم به‌گفتن کارگردان و هم راوی، «جیم لاول» به‌گفتن بازیگری که غذا آماده می‌کرد در این پخش بودند. هر سه سرنشین فیلم‌برداری را انجام دادند. بااین‌حال، وقتی که «بیل اندرس» لنز زاویه باز داخلی را با یک لنز تله‌فوتو جانشین کرد تا بتواند زمین را از نیمه راه تا ماه نشان دهد، با مشکلاتی روبه رو شد.

ادامه مطلب
اسپیس‌ایکس یک فرودگر خصوصی ماه را برای تاریخ‌سازی به فضا پرتاب کرد
آخرین مطالب
فرانک بورمن در نیمه راه به ماه در آپولو ۸

نماهای اولیه به علت تضاد بالاتر از حد انتظار بین زمین و بعد عرصه آن، کیفیت پایینی داشتند. کنترل نور خودکار دوربین روی مقداری تنظیم می‌بشود که با میانگین نور در کل میدان دید تعیین بشود. این علتشد که زمین بیشتر از حد نوردهی بشود و به‌دست‌آوردن یک عکس قابل منفعت گیری غیرممکن بشود.

مشکل لنز تله به نیاز به آموزش بهتر سرنشینان پرواز و متخصصان دوربین تلویزیون در قسمت کنترل مأموریت اشاره کرد. فضانوردان این چنین دستگاه دید یا مانیتوری برای دیدن‌‌ آنچه که دوربین تلویزیون مشخص می کند، نداشتند. به این علت زیاد تر این پخش برای کشف مشکل صرف شد.

ادامه مطلب
لونا 17 توسط شوروی پرتاب شد

هنگامی که آپولو ۸ داخل مدار ماه شد، فضانوردان سه برنامه تلویزیونی دیگر را به زمان ۴۹ دقیقه انجام دادند. جیم لاول با منفعت گیری از دستگاه‌های نوری خود، آنچه درحال عکاسی می بود را گفت. آندرس از پنجره‌ای به پنجره دیگر برای گرفتن‌‌ بهترین نقاط عکاسی از سطح ماه، به اختصاصی مناطقی که برای مکان‌های فرود درنظر گرفته‌ شده‌ بودند، مسابقه داد.

برنامه شب کریسمس

یکی از برنامه‌ها اختصاصی شب کریسمس می بود که فضانوردان ده آیه از قسمت سفر پیدایش کتاب مقدس را خواندند. این پخش، رکورد پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی تاریخ در آن عصر را به خود تعلق داد.

پخش تلویزیونی آپولو 8

تخمین زده‌ می‌بشود که برنامه کریسمس از فضا را یک میلیارد نفر به‌طور زنده یا با تأخیر تماشا کرده‌ یا از رادیو شنیده‌ باشند.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

آپولو ۸ مسیر را برای آپولو ۱۱ هموار ساخت تا مقصد «جان اف. کندی»، رئیس‌جمهور زمان آمریکا مبنی بر فرود انسان روی ماه قبل از آخر دهه ۶۰ میلادی عملی بشود.

ادامه مطلب
این دستاورد مهم گسترش تراشه کوانتومی با 1 میلیون کیوبیت را ممکن می‌کند_اصفهانیا



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments