دانشمندان برای اولین‌بار نشانه‌های شکافت هسته‌ای در کیهان را کشف کردند

دانشمندان برای اولین‌بار نشانه‌های شکافت هسته‌ای در کیهان را کشف کردند


دانشمندان شواهد موثقی از شکافت هسته‌ای در کیهان، به‌اختصاصی در میانه ادغام ستاره‌های نوترونی، کشف کرده‌اند. شکافت هسته‌ای با آن‌که بر روی زمین در نیروگاه‌های هسته‌ای فرایندی شناخته‌شده است، اما تا پیش‌ازاین نشانه‌ای از آن در فضا دیده نشده می بود. اکنون این کشف تازه باورهای قدیمی را به چالش می‌کشد و فصل تازه‌ای را در فهمیدن ما از راه اندازی عناصر سنگین در جهان باز می‌کند.

بر پایه مقاله منتشرشده در Science، تیم تحقیقات آزمایشگاه ملی لس آلاموس و دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، مطابق مدل‌ها و مشاهدات خود، اولین نشانه‌های شکافت هسته‌ای در جهان را یافته‌اند. یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: «مردم گمان می‌کردند شکافت در کیهان اتفاق می‌افتد، اما تا به امروز، هیچ‌کس نتوانسته آن را ثابت کند.» شکافت هسته‌ای فرایندی کاملاً شناخته‌شده و درواقع مبنا نیروگاه‌های هسته‌ای مولد انرژی بر روی زمین است؛ بااین‌حال، پیش‌ازاین در بین ستارگان دیده نشده می بود.

ادامه مطلب
شرایط فروش ام‌وی‌ام X33 کراس از امروز برقرار می‌شود + جدول اردیبهشت 1403_اصفهانیا
دانشمندان برای اولین‌بار نشانه‌های شکافت هسته‌ای در کیهان را کشف کردند ۷

کشف شکافت هسته‌ای در کیهان

فرایند فرد دیگر موسوم به همجوشی هسته‌ای وجود دارد که طی آن دو هسته اتمی با هم ترکیب خواهد شد و هسته سنگین‌تری را راه اندازی خواهند داد و مقادیر قابل‌توجهی انرژی آزاد می‌کنند. این فرایند علتتولید انرژی می‌بشود و درخشندگی ستاره را نگه داری می‌کند. انجام این چنین فرایندی در زمین چالش‌های بسیاری دارد و درعوض، راکتورهای هسته‌ای با شکافت هسته‌ای کار می‌کنند که طی آن اتم سنگین‌تر به اتم‌های کوچک‌تر تقسیم می‌بشود و مقدار بسیاری انرژی آزاد می‌کند.

دانشمندان زمان‌ها گمان داشتند که شکافت در طی ادغام ستاره‌های نوترونی که یکی از آشفته‌ترین رویدادهای کیهان است، رخ می‌دهد. این ادغام آن‌قدر قوی است که امواجی را در سراسر بافت فضا-زمان تشکیل می‌کند. اکنون، این تیم تحقیقاتی بر پایه مدل‌ها و مشاهدات، توانستند اولین نشانه‌های شکافت هسته‌ای در جهان را بیابند. این یافته‌ها می‌تواند به حل معمای این که عناصر سنگین جهان از کجا آمده‌اند، پشتیبانی کند.

ادامه مطلب
علت ماندگاری جنگنده F-15 Eagle چیست؟
آخرین مطالب

دانشمندان فهمید شدند که طی فرایندی به نام «جذب سریع نوترون» یا فرایند r، هسته‌های اتم سنگین‌تر خواهد شد و عناصر فوق‌سنگینی را تشکیل می‌کنند که ناپایدار می باشند. سپس این عناصر فوق‌سنگین می‌توانند تحت شکافت قرار گیرند تا به عناصر سبک‌تر و پایدارتر همانند طلا تقسیم شوند.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments