بررسی طرح رفع آلودگی هوای اصفهان در دولت

بازدید مطرح از بین بردن آلودگی هوای اصفهان در دولت » اصفهانیا


اصفهان در ۹ ماه قبل و بخصوص پاییز امسال آلوده‌ترین شرایط هوایی را توانایی کرده است. در آذرماه تنها چهار روز هوای سالم داشت و بر پایه آمار اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان شمار روزهای آلوده این کلانشهر طی ۹ ماه ۱۴۰۲ به ۱۰۶ روز رسیده است.

اصفهان طی سال‌های تازه به گفتن آلوده‌ترین کلان‌شهر سرزمین شناخته شده که در پی خشکاندن رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی و تحت تأثیر افت بارندگی در دو دهه قبل کانون‌های بحرانی گردوغبار آن افزایش اشکار کرده و این کار در کنار صنایع آلاینده و تردد میلیونی خودروها جهت شده که شهر تاریخی اصفهان حتی در بهار و تابستان نیز بیشترین هوای آلوده را داشته باشد.‌
در هفته‌های قبل موجی از انتقادات به نحوه برخورد با عوامل آلاینده در اصفهان در رسانه‌ها و مردم شکل گرفته و خواهان آن بودند که مسئولان به طور جدی‌تر به این قضیه ورود کنند.
استاندار اصفهان در روزهای پیش حرف های می بود »الزامی است همانند حوزه فراهم آب، قرارگاه مقابله با آلودگی هوای استان راه اندازی و جلسات آن به طور هفتگی برگزار بشود. راهکارها و عمل های پراکنده افت آلودگی هوای اصفهان بایستی به طور متمرکز اجرا بشود.»
شامگاه سه‌شنبه با وجود معاون اجرایی رئیس‌جمهور در اصفهان اولین جلسه قرارگاه مقابله با آلودگی هوا راه اندازی شد. در این جلسه مسئولان شهری و استانی و مدیران اجرایی از دستگاه‌های گوناگون گرد هم جمع شدند تا هرکدام نقطه نظرات خودشان را در رابطه با علل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان و دیگر شهرهای استان و تأثیرات آن بر زندگی شهروندان با معاون رئیس‌جمهور در بین بگذارند احتمالا بتوان با نگاه ملی نه فقط استانی و با یک دستورکار فرا استانی این قضیه را حل کرد.
اگر غول خفته تالاب گاوخونی بیدار بشود اشکار نیست چه بلایی بر سر استان‌های اطراف بیاید
استاندار اصفهان در این جلسه با گفتن این که اگر غول خفته تالاب گاوخونی بیدار بشود اشکار نیست چه بلایی بر سر استان‌های اطراف در فلات مرکزی بیاید، او گفت: مطابق برآورد کارشناسان این تالاب تا ۵۰۰ کیلومتری خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در نظر گرفتن سهم تالاب گاوخونی و فراهم شدن شرایط برای این که سطحی از آن خیس بشود برای جلوگیری از تبدیل شدن به منشأ انتشار کردن آلودگی از موضوعات حائز اهمیت است.
سید رضا مرتضوی او گفت: نوشته آلودگی هوای اصفهان یکی از دغدغه‌های مهم استان اصفهان است و مسائل مرتبط با تعداد بسیاری از مسئولان کشوری از جمله وزیر سرزمین و مسئولان زیست‌محیطی و نیز وزارت نیرو مطرح نوشته شده است.

1703705048 813 بازدید مطرح از بین بردن آلودگی هوای اصفهان در دولت 
او اذعان کرد: برخی مصوبات استانی در این راستا تا این مدت اجرایی نشده و از نظر دیگر صنایع استان در فراهم گاز محدود شده‌اند و این در حالی است که مدیریت استان همه توان خود را بر ممانعت از مازوت سوزی صنایع بزرگ قرار داده است.
استاندار اصفهان افزود: نه تنها مازوت سوزی حالت اصفهان را بدتر می‌کند که برخی از صنایع دیگر در مجاورت استان اصفهان نیز در افزایش آلایندگی در اصفهان مؤثر می باشند، چنانکه مطابق مطالعات صورت گرفته روزانه ۳۰۰ تن گاز گوگرد بر اصفهان از اطراف تزریق می‌بشود.
او با گفتن این که باید در سبد تصمیم‌گیری انرژی نوشته واردات اتوبوس برقی در دستور کار قرار بگیرد او گفت: تحکیم ناوگان حمل‌ونقل عمومی و گسترش مترو اصفهان هم باید مورد نظر دولت باشد.
استاندار اصفهان فرمود: انتظار می‌رود دولت در فراهم دیون و حمایتمالی از نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان سریعتر عمل کند چون جهت تهیه سیستم‌های افت، تجهیز و کنترل آلایندگی با مشکل روبه رو خواهد شد.
مطرح از بین بردن آلودگی هوای اصفهان در هیأت دولت نقل می‌بشود
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با گله های از این که چرا قضیه آلودگی هوای اصفهان در وقتی از سال رها می‌بشود و هنگامی به آن می‌پردازیم که آلودگی به اوج خود رسیده او گفت: این دولت میراث‌دار مشکل آلودگی هوا است اما مسئولیت حل مشکلات را می‌پذیرد، منتها در عرصه فرایند مدیریت حمل‌ونقل، گازسوز کردن خودروها، کنترل صنایع و … که در افت آلودگی هوا زیاد اثرگذار است، قانون‌های بر زمین مانده باید مجدد از سر گرفته بشود.
محسن منصوری افزود: نوشته آلودگی هوا اصفهان در قالب قانون حمایتاز اجرای هوای پاک باید در نگاه کلان و در جایگاه هیأت دولت نقل و راه‌حل جدی برای افت آلودگی اصفهان اندیشیده بشود. مطرح از بین بردن آلودگی هوای اصفهان به طور اختصاصی و سریع در جلسه هیأت دولت نقل و راهکارهای ملزوم اجرایی می‌بشود.

ادامه مطلب
کرونا نظم مدارس را به هم ریخت » اصفهان امروز آنلاین

1703705048 700 بازدید مطرح از بین بردن آلودگی هوای اصفهان در دولت 
منصوری تصریح کرد: تشکیل بنزین یورو پنج به مقدار ۷/۵ میلیون لیتر، تشکیل هشت میلیون لیتر گازوئیل استاندارد، تحکیم و گسترش قطار شهری و قدم‌های بلند اصفهان در تشکیل نیروگاه‌های خورشیدی از جمله عمل های مهم اصفهان در افت آلایندگی بوده است. او نظر داد: از سوی مدیریت استان اصفهان بسته جامع قابل‌اجرا از مشکلات آلودگی هوا جهت مطرح در هیأت دولت تهیه بشود.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور در ادامه گفت: این چنین مجوز تسهیل واردات ناوگان حمل‌ونقلی از جمله وسایل برقی که نیاز به مجوزهای گمرکی دارد در چهار الی پنج بند تهیه بشود تا به پشتیبانی وزارتخانه‌ها پیگیری بشود.
او پافشاری کرد: جلسه از بین بردن مشکل آلودگی هوای اصفهان با روسای دستگاه‌های وابسته و نیز معاون اول ریاست جمهوری به قید فوریت برگزار و تصمیم جدی برای آلودگی هوای اصفهان گرفته می‌بشود.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به پاره‌ای از مشکلات مدیریت شهری اصفهان و نیاز به گسترش ناوگان حمل‌ونقل ریلی مترو او گفت: اوراق شراکت مترو در راستای حمایتاز این پروژه باید افزایش اشکار کند و در این عرصه دولت به جستوجو گسترش قطار شهری استان‌ها است.
منصوری او گفت: مجوز واردات اتوبوس برقی و اتوبوس‌های کارکرده از سوی دولت  قابل حل‌وفصل است، یقیناً تعداد بسیاری از مسائل مربوط به آلودگی هوا به طور متمرکز و با مدیریت جهادی و منفعت گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌ها قابل حل است.
او در خصوص منفعت گیری از منبع های مسئولیت اجتماعی صنایع برای اجرای مصوبات دولت در افت آلودگی هوا افزود: این نوشته با جدیت جستوجو بشود چون مستقیما در کیفیت و افت آلایندگی هوا اثرگذار است.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور اضافه کرد: در رابطه خروج خودروهای فرسوده بخصوص تاکسی و اتوبوس در اصفهان غفلت شده است اما باید این چرخه متوقف شده، مجدد به جریان بیفتد و درصورتی‌که شهرداری اصفهان نیاز به فراهم اعتبار از سوی دولت دارد، می‌تواند این فراهم اعتبار را با تهاتر و واگذاری ملک اجرایی کند.
ناظر روال صعودی آلودگی هوا در اصفهان هستیم
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان به روال صعودی آلودگی هوا اشاره کرد و او گفت: روال افزایشی سال‌های تازه در اصفهان ثابت کرده که از ۷۲ روز هوای ناسالم در سال ۹۵ به ۱۷۲ روز هوای ناسالم در سال ۱۴۰۱ رسیده‌ایم و در واقع یک روال ۲۳۸ درصدی را پشت سر گذاشته‌ایم، قیاس آمار آذرماه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص می کند ۴ روز ناسالم به ۲۱ روز ناسالم تبدیل شده و برخی از روزها شاخص اصفهان تا ۲۵۱ رفته است.

ادامه مطلب
بیانیه پایانی اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو ACD چراغ راه فعالان قسمت خصوصی است
آخرین مطالب

1703705049 973 بازدید مطرح از بین بردن آلودگی هوای اصفهان در دولت 
لاهیجان زاده افزود: زیاد تر ایستگاه‌های سرزمین میانگین بالای ۲۰۰ را ثبت می‌کنند و استان اصفهان در بین کلان‌شهرهای سرزمین نیز به لحاظ تعداد روزهای آلوده اصفهان بین سه استان برتر قرار دارد، برای روبه رو با این مشکلات عمل های تعداد بسیاری صورت گرفته که بر پایه بضاعت اصفهان است، بر پایه قانون هوای پاک پیگیری و نظارت صورت می‌گیرد و مدل‌سازی‌ها انجام شده و سهم آلاینده‌ها نیز اشکار شده است.
او خاطرنشان کرد: سند افت آلودگی هوا در اصفهان تهیه شده و بر پایه آن برای تک به تک دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک ماموریت دارند کاری انجام بدهند، پروژه و برتری‌ها را اشکار کرده‌ایم و علاوه بر آن محدودیت‌ها، شرایط اجرا و اعتبار موردنیاز با پشتیبانی دستگاه اجرایی استخراج شده است.
احمد لاهیجان‌زاده اظهار کرد: در کل نزدیک به ۷۰ درصد صنایع و بالای ۷۰ درصد از جمعیت استان اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتر اصفهان قرار گرفته و ده هزار واحد صنعتی در استان قرار دارد که درصد حرف های شده سهم تعداد بسیاری در شعاع ۵۰ کیلومترمربع دارد و عمده تجمع صنعتی است، همان‌گونه که خبر دارید استان در مصرف گازوئیل سرزمین به علت حمل‌ونقل این حجم از صنعت منفعت گیری می‌بشود رتبه دوم سرزمین و بر پایه اطلاعات تازه جایگاه اول را به خود تعلق داده است.
او افزود: برای مثال ۳۰۵ واحد آجری در شعاع ۵۰ کیلومتر است و از طرفی هم ناظر تردد یک میلیون خودروی متفاوت و مواردی ازاین‌دست توازن نامناسب صنعت در شعاع ۵۰ کیلومتر را در قیاس با شهرستان‌های دیگر مشخص می کند، این چنین در آمار بارش سه سال قبل، اصفهان با رقم‌هایی همچون ۱۰۸، ۱۱۰ و ۱۶۳ کمترین مقدار بارش را نسبت دیگر کلان‌شهرهای دیگر دارد.
لاهیجان زاده او گفت: پیگیری‌ها مشخص می کند یکی از منبع های آلوده‌کننده در شعاع ۵۰ کیلومتر صنعت آجر سازی به حساب می اید که برنامه‌ریزی‌های ملزوم برای آن انجام شده است، سند افت آلودگی هوا در اصفهان تهیه شده و می‌تواند یک الگوی سندی برای دیگر کلان‌شهرها باشد، بر پایه این سند برای تک به تک دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک ماموریت دارند کاری انجام بدهند پروژه و برتری‌ها را اشکار کرده‌ایم و علاوه بر آن محدودیت‌ها، شرایط اجرا و اعتبار موردنیاز با پشتیبانی دستگاه اجرایی استخراج شده است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: این برنامه سه ساله مشخص می کند هر دستگاه تا چه مقدار باید در افت آلودگی هوا مؤثر باشند، تا بحال مطرح بهینه‌سازی سوخت پالایشگاه که به تازگی با وجود رئیس‌جمهور افتتاح شده است، هفت و نیم میلیون لیتر بنزین و هشت میلیون لیتر گازوئیل استاندارد توزیع می‌کند و تلاش می‌بشود این اتفاق در استان اصفهان و شعاع ۵۰ کیلومتر رقم بخورد. لاهیجان زاده تصریح کرد: او گفت و گو ریخته‌گری اغاز شده است و جلسات انرژی خورشیدی نیز به طور منظم برگزار می‌بشود، دو هزار مگابایت نیروگاه خورشیدی مجوزهای ملزوم را دریافت کرده‌اند و در یک‌سال تازه ۷۰ واحد سیستم کنترل آلودگی هوا نصب کرده‌اند، خط آهنی که قرار می بود به پالایشگاه متصل بشود و خروج نیروگاه شهید محمد منتظری از شعاع ۵۰ کیلومتر و خط دوم قطار شهری نیز در حال اجرا است و با وجود کمبودها روال خوبی در پیش دارد.
او با پافشاری بر کیفیت سوخت و ماشین یادآور شد: سه نوشته وجود دارد که از حوزه استان خارج است و تأثیرگذاری تعداد بسیاری در پیشرفت نکردن قانون هوای پاک دارد، اولین مورد خروج خودروهای فرسوده می باشند که نزدیک به ۱۰ سال است متوقف شده که سهم تعداد بسیاری در آلودگی هوای استان دارد چراکه ۱۹۰ هزار خودروی فرسوده در اصفهان تردد می‌کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان او گفت: این چنین او گفت و گو تشکیل خودروهای استاندارد و هیبریدی وجود دارد که تشکیل خودروی داخلی ما فاصله تعداد بسیاری تا این کار مهم دارد، مورد سوم تشکیل سوخت استاندارد در کلان سرزمین است، مصوباتی وجود دارد که ضمن مصوب شدن بدون نتیجه باقی‌مانده و یکی از آن‌ها او گفت و گو نوسازی ناوگان تاکسیرانی استان اصفهان و واگذاری ۵ هزار دستگاه تاکسی تشکیل داخل است، قرار بر این شد که ۲ هزار دستگاه از محل صندوق محیط‌زیست و ۳ هزار دستگاه از وزارت سرزمین باشد که تا بحال به نتیجه نرسیده است.
لاهیجان‌زاده گفت: او گفت و گو بعدی فراهم اتوبوس‌های برقی است که نقش بسزایی در افت آلودگی هوا دارد و نزدیک به یک سال قبل به تصویب رسیده اما هم چنان بر روی زمین باقی‌مانده است، ضمن این که برخی از تصمیمات مرتبط با ۲۹ دی سال قبل قرار شد اتوبوس و موتورسیکلت‌های برقی در شعاع ۵۰ کیلومتر باشد اما تا این لحظه نتیجه نداده است.
باید به سمت فناوری برای رصد و پایش اجرای قانون هوای پاک برویم
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در قرارگاه آلودگی هوا با اشاره به این که در قانون هوای پاک، دستگاهی که باید چشم اجرای قانون باشد، سازمان محیط‌زیست است او گفت: این سازمان امکانات و ابزار ملزوم را ندارد، ۳۵ شهرک و چندین واحد صنعتی بزرگ در اصفهان و اطراف آن وجود دارد اما محیط‌زیست فقط دارای دو تا سه گشت رصد و پایش محدود است به این علت برای رصد آنها و رصد دستگاه‌هایی که قانون را اجرا نمی‌کنند، باید از فناوری منفعت گیری کنیم.

ادامه مطلب
آخرین آمار بازگشت زائران اربعین به کشور » اصفهان امروز آنلاین

1703705049 357 بازدید مطرح از بین بردن آلودگی هوای اصفهان در دولت 
مهدی طغیانی در ادامه گفت: منفعت گیری از تصاویر ماهواره‌ای و تحلیل آنها برای از بین بردن آلودگی هوا، ایده‌ای از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است که می‌تواند به گفتن پایلوت در اصفهان اجرا و در سراسر سرزمین به کار برده بشود، این اتفاق نیازمند هزینه بالایی نیست و به بهبود امکانات محیط‌زیست برای رصد و پایش پشتیبانی می‌کند.
مجوز اتوبوس‌های برقی باید سریعتر صادر بشود
محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اظهار آمادگی برای خرید اتوبوس برقی از طریق فاینانس او گفت: قبل از دوران کرونا هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر اصفهان تردد داشت، اما بعد از این دوران تعداد این اتوبوس‌ها به ۶۰۰ دستگاه رسید، در دو سال قبل با پشتیبانی وزارت سرزمین ۴۰۰ اتوبوس برای شهر اصفهان خریداری و تا بحال ۲۰۰ دستگاه داخل شهر شده است، اما ۲۰۰ دستگاه اتوبوس باقی‌مانده که ۱۴۰ اتوبوس جزو تعهدات وزارت سرزمین است. 

ادامه مطلب
آدرس و شماره تلفن کلینیک های درمانی اصفهان

1703705049 665 بازدید مطرح از بین بردن آلودگی هوای اصفهان در دولت 
نورصالحی با پافشاری بر این که مجوز اتوبوس‌های برقی باید سریعتر صادر بشود، او گفت: تلاش می‌کنیم با پشتیبانی دولت تا مهر ۱۴۰۳ خدمات اتوبوسرانی در اصفهان را به سطح A برسانیم تا شهروندان در کمتر از پنج دقیقه انتظار بتوانند برای انجام سفرهای درون‌شهری خود از اتوبوس منفعت گیری کنند. آمادگی داریم از طریق فاینانس برای خرید اتوبوس برقی عمل کنیم.  نیز در این جلسه اظهار کرد: برای تکمیل مترو، بزرگترین قرارداد فراهم مالی طراحی و اجرای خط دو قطار شهری با شرکت مپنا به قیمت ۶۰۰ میلیون یورو طی چهار سال برای تجهیزات برق الکترونیک و ناوگان بسته شده است. این قرارداد مصوبه ماده ۶۲ از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز دارد که تقاضا داریم پیگیری و سهم شهرداری از طریق فاینانس فراهم بشود. او با گفتن این که تلاش داریم فاز نخست خط دو مترو این کلان‌شهر را با هماهنگی استاندار اصفهان سال آینده به منفعت‌برداری رسانیم تا مردم را از محروم‌ترین و شلوغ‌ترین نقاط اصفهان به مرکز شهر رساند، افزود: غیر از قرارداد ۶۰۰ میلیون یورویی، قرارداد نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومانی با شرکت مپنا بسته شده است که نیاز به حمایتمالی دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خبر داد: چهار رام قطار شهری اصفهان سه سال است در چین ساخته شده اما برای داخل کردن آن نیاز به ۲۳ میلیون یورو منبع های مالی داریم، کمترین مقدار اوراق شراکت را قطار شهری اصفهان داشته است، به‌طوری‌که سال جاری مقدار آن ۶۰۰ میلیارد تومان می بود و برای سال آینده ۴۳۰۰ میلیارد تومان تقاضا کردیم.
بیشترین مقدار سرطان‌های ثبت شده روی کمربندصنعتی اصفهان است
شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان او گفت: آلودگی هوا بر همه افراد از جنین در شکم مادر تا افراد کهن‌سال تأثیر می‌گذارد و تأثیرات آن مربوط به جنسیت یا سن افراد نیست. بر پایه تازه ترین مقالات تعداد بسیاری از بیماری‌هایی که تا بحال ابتلا به آن را مرتبط با آلودگی هوا نمی‌دانستیم، آلودگی هوا اکنون به گفتن یکی از عوامل اثرگذار در آن به ثبت رسیده است.

ادامه مطلب
عبور از دنیای حقیقی

1703705050 968 بازدید مطرح از بین بردن آلودگی هوای اصفهان در دولت 
او افزود: افزایش سرطان‌ها یکی از تأثیرات آلودگی هوا است، بیشترین مقدار سرطان‌های ثبت شده روی کمربندی است که صنعت در آن مستقر است و این نوشته مشخص می کند مکانی که آلوده‌تر باشد، گمان ابراز سرطان بیشتری دارد. قیمت خسارت جانی و ازکارافتادگی‌های مربوط به آلودگی در شهر اصفهان برابر با ۲۹ همت برآورد شده و اصفهان جایی برای آلوده‌تر شدن ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پافشاری کرد: به هر نحوی شده باید جلوی سوختن مازوت گرفته بشود و در این کلان‌شهر اجازه بارگذاری بدون خبر داده نشود.



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments