اگر هوای پاک تری تنفس می کردید طول عمر شما چه تغییری می کرد؟

اگر هوای پاک تری تنفس می کردید طول عمر شما چه تغییری می کرد؟ + نقشه


به علت ماهیت پیچیده تأثیرات تنفس هوای تمیز بر انسان، می‌توان دید عامل فراگیری همانند آلودگی هوا چه تاثییر بر طول عمر انسان ها در مناطق گوناگون دارد و عواقب آن به چالشی برای عموم مردم تبدیل می بشود. داده های بدست آمده از ماهواره ها از شاخص زندگی کیفیت هوا در سال ۲۰۲۳ (AQLI) نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوا چطور می تواند بر میانگین طول عمر ساکنان شهرهای گوناگون تأثیر بگذارد. با منفعت گیری از این داده‌ها، نقشه‌ای از افزایش طول عمر در صورتی که همه مردم در سراسر جهان هوای پاک‌تری تنفس کنند، کشیده شده است. (هرچه رنگ تیره تر باشد به این معناست که تفاوت معنی دار تری به وجود می آید.)

در صورت تنفس هوای پاک تر امید به زندگی در کدام شهرها تفاوت تعداد بسیاری اشکار می کند؟
قرار گرفتن مداوم در معرض ذرات معلق حاضر در هوا با عرض ۲.۵ میکرومتر یا PM2.5 می تواند تبدیل سکته مغزی، حملات قلبی و افزایش خطر بیماری ریوی بشود. دستورالعمل پیشنهاد شده WHO برای میانگین سالانه سطوح PM2.5 زیر ۵ میکروگرم بر متر مکعب (μg/m³) است.

اگر هوای پاک تری تنفس می کردید طول عمر شما چه تغییری می کرد؟

اگر سطح آلودگی ذرات در سال ۲۰۲۱ با دستورالعمل های WHO در سراسر جهان مطابقت داشت، طول عمر مردم به طور متوسط در این سیاره بیشتر از ۲ سال افزایش می یافت. با این حال، در برخی شهرها، نتیجه پاک تر بودن هوا، زیاد زیاد تر از این رقم های است که نشان می دهد کیفیت هوای آنها چه مقدار بد است.

اگر هوای پاک تری تنفس می کردید طول عمر شما چه تغییری می کرد؟
اگر هوای پاک تری تنفس می کردید طول عمر شما چه تغییری می کرد؟

به گفتن مثال، ساکنان منطقه پایتخت هند در صورتی که هوای پاک تری داشته باشند، می توانند نزدیک به ۱۲ سال زیاد تر عمر کنند. در واقع ۷۸ شهر اول این فهرست که پاک تر شدن هوا بیشترین تاثییر را بر شاخص امید به زندگی آنها می گذارد، همه انها در هند می باشند که در نواحی شمالی و شمال غربی سرزمین و اطراف آن واقع شده اند.

ادامه مطلب
یکی از نادرترین حشرات زمین از انقراض نجات اشکار کرد
آخرین مطالب
اگر هوای پاک تری تنفس می کردید طول عمر شما چه تغییری می کرد؟

شهرهای بزرگتر در منطقه جنوب آسیا و در کشورهایی همانند بنگلادش، نپال، پاکستان نیز در این فهرست، قرار دارند.

صنعتی شدن زیاد تر، فعالیت های اقتصادی و رشد سریع جمعیت در دو دهه تازه، آسیای جنوبی را به کانون جهانی آلودگی هوا تبدیل کرده است. دیگر عمل های منحصر به فرد در منطقه که این مشکل را تشدید می کند، احتراق سوخت جامد برای پخت و پز و سوزاندن زباله ها است.

اگر هوای پاک تری تنفس می کردید طول عمر شما چه تغییری می کرد؟
اگر هوای پاک تری تنفس می کردید طول عمر شما چه تغییری می کرد؟ + نقشه ۳۴

فقط چند شهر همانند ملبورن استرالیا دستورالعمل WHO را مراعات می کنند. گزارش AQLI نشان داد که ۹۸.۴ درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که کیفیت هوای آنها بدتر از استانداردهای پیشنهاد شده است.

ادامه مطلب
رای شورای رقابت مبنی بر ضد رقابتی بودن عمل «اسنپ» پابرجاست_اصفهانیا

این چنین بین تشکیل ناخالص داخلی سرانه یک سرزمین و کیفیت هوای آن همبستگی معناداری وجود دارد. کشورهای ثروتمندتر هوای پاک تری دارند و بالعکس.

آلودگی هوا بیشترین تأثیر را بر طول عمر دارد

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید
اگر هوای پاک تری تنفس می کردید طول عمر شما چه تغییری می کرد؟

اما احتمالا شگفت‌انگیزترین چیز این است که آلودگی هوا در قیاس با دیگر علل مرگ و میر چه مقدار برای سلامت انسان خطرناک تر است. AQLI که امید به زندگی را می سنجد، دریافت که آلودگی ذرات محیط به طور مداوم بزرگترین خطر خارجی برای سلامت انسان در جهان است.

1703912336 835 اگر هوای پاک تری تنفس می کردید طول عمر شما.webp

در سطح جهانی، آلودگی ذرات معلق بیشترین تاثییر را بر افت طول عمر می گذارد و حتی بدتر از مصرف تنباکو (۲.۲ سال)، آب ناسالم، بهداشت و شستشوی دست ها (۰.۶ سال) و کمبودهای تغذیه ای (۰.۱ سال)، عمل می کند. به این علت تأثیر آلودگی ذرات معلق بر امید به زندگی ۳.۸ برابر قرار گرفتن در معرض آب ناسالم و ۲۳ برابر کمبودهای تغذیه ای است.

ادامه مطلب
چه فناوری هایی تا سال ۲۱۰۰ زندگی بشر را تحول می دهند؟



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments