«الکافی»؛ مستندی درباره مهم‌ترین کتاب حدیثی شیعیان

«الکافی»؛ مستندی درمورد با اهمیت ترین کتاب حدیثی شیعیان » اصفهانیا


به گزارش”“- به نقل از ایسنا، مستند «الکافی» به کارگردانی مسعود طاهری سرگذشت کتاب «الکافی» با اهمیت ترین کتاب از کتاب‌های اربعه شیعیان را روایت می‌کند که قرار است بعد از سه دوره فیلمبرداری و با زمان زمان ۱۳۹ دقیقه، ۱۲ دی‌ماه ساعت ۱۴:۳۰ در ایوان شمس رونمایی بشود.

مسعود طاهری کارگردان این تاثییر درمورد شیوه روایت «الکافی» می‌گوید: در فیلم ابتدا به بافتارهای مذهبی و جغرافیایی جامعه شیعی و منطقه کوفه، قم، ری و در ادامه بغداد می‌پردازیم، بعد از آن حوادثی که برای جامعه شیعه اتفاق افتاده که پیش‌عرصه‌ به‌وجود آمدن این کتاب و مولفش است، بازدید می‌بشود.

وی درمورد علت پرداختن به این نوشته اصرار کرد: کتاب «الکافی» یکی از با اهمیت ترین منبع های برای بازدید شناخت و تطور اندیشه شیعه به اختصاصی شیعه نخستین است؛ اهمیتی که شیعه به عناصری همانند عقل، نوع توحید خاص از منظر تشیع، امام معصوم به گفتن حجت خدا و… می‌داده همه انها علتشده است که نوشته تشیع در فیلم «الکافی» از جنبه‌های جانب‌دارانه و احساسی در نگاه به تشیع گذر کند و به رویکردی آبژکتیو، پدیدارشناسانه و علم‌محور درمورد مسائل مهم مورد نظر شیعه برسد.

ادامه مطلب
ساترا باید بپذیرد که نمایش خانگی با تلویزیون فرق دارد » اصفهان امروز آنلاین

به حرف های طاهری، «الکافی» سرگذشت با اهمیت ترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است، این مستند تنها درصدد به عکس کشیدن اهمیت و قیمت کتاب برای مومنان مذهب شیعه نیست بلکه می‌خواهد تطورات اندیشه شیعه را هم به مخاطب بشناساند.

کارگردان «الکافی» در ادامه گفت: کتاب «الکافی» شیخ محمد بن یعقوب کلینی در کنار «البصائر» صفار قمی و «المحاسن» برقی قمی جزو اولین کتاب‌های موسوعه حدیثی شیعه به حساب می اید که برای شیعه باقی مانده است، لذا کتابی که از حوادث بزرگ کتاب و کتابخانه‌سوزی‌های بسیاری که در شهرهای ری، قم و بغداد رخ داده جان به در برده، همانند به معجزه است، از این رو باید آن را همچون گنجینه و میراث بزرگ فرهنگی برای مذهب شیعه و اصولا تاریخ دین در جهان بدانیم.

ادامه مطلب
صفحه نخست روزنامه‌های امروز اصفهان شنبه 11 آذر 1402 » اصفهانیا

طاهری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات «الکافی»، مولف کتاب یعنی شیخ محمد بن یعقوب کلینی است که به گفتن بزرگ‌ترین محدث شیعه از ناحیه ری برخاسته است. تعداد بسیاری از افراد مذهبی، مکتبی و هیئتی از اهمیت کتاب «الکافی»، قدر و منزلت مولفش دچار کم‌خبری گاه مفرط می باشند، فیلم تلاش می‌کند که خلاء معلوماتی این افراد را تا حد امکان و تا جایی که مقدور می بود، پر کند.

وی درمورد شیوه روایت «الکافی» فرمود: ساختار فیلم از او گفت‌وگومحور به گفتار متن محور، تحول سبک داده است، یقیناً هم چنان با وجود افراد خبره و صاحب نظر درمورد زندگی کلینی و کتاب «الکافی» همراه می‌شویم. فیلم با مقصد آشنایی هر چه زیاد تر مومنان شیعی درمورد با اهمیت ترین کتاب حدیثی و این چنین جواب‌هایی اشکار برای برخی سوالات، چالش‌ها و نظریه‌های‌شان در عرصه مطالعات شیعی و شیعه‌پژوهی درمورد اندیشه شیعی به اختصاصی شیعه نخستین، حدیث‌پژوهی، کافی‌پژوهی، و زندگی شیخ کلینی ساخته شده است.

ادامه مطلب
کارگاه خلاقیت و نوآوری در مستند حیات وحش » اصفهانیا

این کارگردان درمورد زمان زمان فیلمبرداری فیلم گفت: فیلم سه دوره تصویربرداری داشته است؛ دوره اول، پاییز سال ١۴٠١ در شهر پاریس، دوره دوم، بهار ١۴٠٢ در سرزمین عراق، به اختصاصی شهر بغداد و نجف، این چنین تصویربرداری در روستای کلین و شهر ری و قم و دوره سوم، تابستان ١۴٠٢ مصاحبه‌های باقی‌مانده در قم و تهران و انجام مهم‌ترین قسمت کار تصویربرداری این پروژه یعنی قسمت بازسازی در شهرک‌های سینمایی تاریخی و قسمت‌های مرتبط با آن انجام شد.

وی با اشاره به این که قرار می بود «الکافی» برای وجود در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آماده بشود، او گفت: به علت نگاه علم‌محور و علم‌مدار فیلم، زمان زمان آن طویل شد که با ۱۳۹ دقیقه، از شانس و امکان اکران و نمایش در جشنواره‌های گوناگون سینمایی جا ماند، اما تلاش کرده‌ایم که سرشار از داده‌های گوناگون جغرافیایی، تاریخی، اعتقادی، برای همه علاقمندان و متخصصان باشد.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

طاهری در آخر درمورد رونمایی این فیلم اظهار کرد: مستند «الکافی» قرار است ۱۲ دی‌ماه در ایوان شمس رونمایی بشود، بعد از آن در چند شهر دیگر نیز روی پرده می‌رود تا درنهایت به اکران آنلاین در سایت هاشور درآید. این مستند به علت زمان زمان طویل و اصرار بر اطلاعات اراعه شده در آن، امکان نمایش در جشنواره‌های کلاسیک، سانس‌های استاندارد سینما و نمایش در باکس‌های پخش تلویزیونی را از دست داد لذا بهترین سکوی نمایش برای آن اکران آنلاین خواهد می بود که به کار مومنان، علاقه‌مندان او گفت و گو‌های اندیشه شیعه و متخصصان این عرصه آید.

ادامه مطلب
«من نمی‌رم!» » اصفهانیا

عوامل مستند «الکافی» عبارت هستند از نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: مسعود طاهری، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مژگان حصاری، عکس: محمدعلی پور اسد، تدوین: مسعود طاهری، هاجر آقایی، موسیقی: فرزاد هادی، گرافیک: نیلوفر جوشن، صدا: سیاوش حیدری، راوی: محمود راسخ فر، امیرعباس قلیچ لو، اصلاح رنگ: ایمان صالحی، پژوهش: مسعود طاهری، دستیاران پژوهش: سمیه خرم‌نژاد، فاطمه حقیقت، فاطمه خضردوست، ربابه میرباقری، بازیگران: امیرعباس قلیچ لو، حمید عبادی، مهدی قاهری، حسین تقی‌زاده، مجید بختیاری، احد توحیدی‌راد، محمدمهدی پیریزاد، امیرحسین صفاپور، طراح پوستر: مونا طاهری، طراح گریم: محمدمهدی پریزاد، طراح لباس: پروین حسینی، تشکیل بازسازی: مجتبا دربندی، محصولی از مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments