کاوشگر پارکر ناسا سال آینده خورشید را «لمس» می‌کند!

کاوشگر پارکر ناسا سال آینده خورشید را «لمس» می‌کند!


ناسا خبرداد که در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۲۴ (۴ دی ۱۴۰۳)، کاوشگر خورشیدی پارکر با شدت خیره‌کننده ۱۹۵ کیلومتربرثانیه از کنار خورشید خواهد گذشت. تا بحال هیچ‌کدام از ساخته‌های بشر به این شدت حرکت نکرده و تا به این حد نزدیک به خورشید نبوده است. این کاوشگر فقط ۶.۱ میلیون کیلومتر از سطح خورشید فاصله خواهد داشت و به تعبیری آن را «لمس» خواهد کرد، هرچند که واقعاً برخوردی با خورشید صورت نخواهد گرفت.

بر پایه گزارش BBC، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا قرار است سال آینده لحظه مهمی را در تاریخ اکتشافات فضایی رقم بزند. «نور رئوفی»، دانشمند آزمایشگاه فیزیک کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید:

«این یک دستاورد بزرگ برای همه بشریت خواهد می بود. چیزی معادل فرود بر روی ماه در سال ۱۹۶۹ است.»

این کاوشگر که در ۱۲ اوت ۲۰۱۸ (۲۱ مرداد ۱۳۹۷) پرتاب شد، قرار است با شدت ۱۹۵ کیلومتربرثانیه از کنار خورشید عبور کند. شدت زیاد پارکر ناشی از کشش گرانشی عظیمی است که زمان نزدیک‌شدن به خورشید رخ می‌دهد. با این چنین سرعتی می‌توان از نیویورک تا لندن را در کمتر از ۳۰ ثانیه طی کرد.

ادامه مطلب
ناسا کاوشگر آیریس را به مدار پرتاب کرد_اصفهانیا
آخرین مطالب
کاوشگر پارکر ناسا سال آینده خورشید را «لمس» می‌کند! ۷

مأموریت کاوشگر پارکر؛ «لمس خورشید»

ناسا در وب‌سایت خود مأموریت کاوشگر پارکر را به «لمس خورشید» تشبیه کرده است؛ مقصد این مأموریت درواقع اولین مثالبرداری از جو یک ستاره است. نور رئوفی، دانشمند این پروژه او گفت: «ما اساساً در حال فرودآمدن روی یک ستاره هستیم.» اواخر سال ۲۰۲۴ پارکر تنها به ۴ درصد از فاصله خورشید تا زمین خواهد رسید.

مطمئناً قضیه مهمی که این کاوشگر با آن روبه رو خواهد شد، دمای زیاد خورشید در فاصله نزدیک است. هنگامی که این کاوشگر به این ستاره نزدیک بشود، دمای جلوی فضاپیما به گمان زیادً به ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

ادامه مطلب
۱۰ بتل‌ بعد برتر در تاریخ بازی فورتنایت_اصفهانیا

استراتژی محققان برای این مأموریت این است که کاوشگر پارکر سریع داخل جو این ستاره بشود و سریع نیز از آن‌جا خارج بشود. محیط خورشیدی با مجموعه‌ای از ابزارهایی که پشت یک سپر حرارتی ضخیم مستقر شده‌اند برسی خواهد شد.

ناسا می‌گوید مقصد این مأموریت پشتیبانی به فهمیدن عمیق‌تر ماهیت خورشید است؛ این کاوشگر نزدیک‌تر از هر کاوشگر فرد دیگر و درون مدار عطارد به دور خورشید خواهد چرخید. این کاوشگر محاسبات و تصاویری از خورشید را جمع‌آوری می‌کند تا دانشمندان به این که باد خورشیدی از کجا می‌آید و چطور درحال تکامل است پی ببرند.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments