کتاب‌های جدید «جلال رفیع» رونمایی می‌شود

کتاب‌های تازه «جلال رفیع» رونمایی می‌بشود » اصفهانیا


جلال رفیع ادیب معاصر به تازگی ۳ کتاب با عناوین « همآغوش غزل»، «طنزهای بی اجازه» و «طنز در چالش با ممنوعات» را انتشار و روانه بازار کرده است.

کتاب «همآغوش غزل» بخشی از غزل های جلال رفیع را در خود دارد.

کتاب «طنزهای بی اجازه» مجموعه ای از طنزها و طنزک‌هایی است که به طور «بلند و مختصر» و «شعر و نثر» آمده، بر تاثییر یک نوع حسن‌تصادف یا سوءتفاهم(!)ی شکل گرفت که به داستان گل‌آقا (کیومرث صابری) و روزنامۀ کیهان در زمان سردبیری مهدی نصیری مربوط می‌بشود. این داستان راستان که در عالم واقعیّت رخ داده و آغازگر طنزهای کتاب حاضر شده، در مقدمۀ همین کتاب به تفصیل شرح داده شده است.

طنزهای این کتاب که وقتی با امضای «آقاجمال» و همراهی مهدی نصیری و دکترسیدمحمد اصغری و حتی خود صابری انتشار می‌شد، مورد استقبال گستردۀ عموم خوانندگان قرار گرفت.

ادامه مطلب
فیلم سلفی با رستم
آخرین مطالب

نظرات حسین توفیق از مسئولان مجلۀ طنز توفیق (استاد طنز قبل از انقلاب) و نیز کیومرث صابری (استاد طنز سپس از انقلاب) را در بارۀ جلال رفیع می‌توان در مقدمۀ این کتاب مطالعه کرد.

درمورد کتاب «طنز در چالش با ممنوعات» نیز می توان نوشت که در سال ۱۳۷۳ در «سالنامه گل آقا» که مخاطبانش زیاد تر خواصّ جامعه و اهل تحقیق بودند، مقاله ای به قلم جلال رفیع انتشار شد. این مقاله، نزدیک به دویست مثال و مورد را غالباً با ذکر منبع و ماخذ نقل کرده می بود که نشان می داد علما و فقها و متشرّعین و متدیّنینی هم بوده اند که از آیات و روایات و موضوعات دینی، منفعت گیری طنز آمیز کرده اند تا بدین ترتیب با لسان نرم و گرم از دیگران انتقاد کنند. مقاله مذکور، جهت سوء تفاهم شد و مطالبی بر ضدّ آن در برخی از روزنامه های آن موقع چاپ شد و حتی افرادی به برخی از فقها با این تعبیر خبر دادند که فردی حرف های است با آیات و روایات و موضوعات دینی می بشود شوخی کرد؛ یعنی آنها را به تمسخر گرفت!

ادامه مطلب
شکایت دستیار دهداری و احمدرضا عابدزاده از یک کارگردان » اصفهانیا

در کتاب حاضر، این ماجرا (اصل مقاله، اعتراضنامه و ردّیّه، متن فتاوی، دفاع از فتاوی، جواب به اعتراضنامه، نمونه های دیگر طنز دینی، واژه های شبه طنز در آیات و روایات، نحوه گفتن طنزآمیز در قرآن، طنز به گفتن«یک نوشته مُستَحدَث»)، در ۱۴ فصل، شرح داده شده است.

گفتنی است که همزمان با برگزاری مراسم نکوداشت این ادیب معاصر در روزنامه اطلاعات از ۳ کتاب مذکور نیز رونمایی می بشود.

مراسم نکوداشت جلال رفیع روز سه شنبه با وجود جمعی از صاحب نظران، فرهیختگان و چهره های فرهنگی – رسانه ای در روز سه شنبه ۱۲دی ماه ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ در موسسه اطلاعات برگزار می بشود.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

۵۷۵۷

ادامه مطلب
از سال 1384 فساد سیاسی وسیعی اغاز شد/ ریشه اختلاس ها، بی‌دستاوردی دولت و فیل هوا کردن است / در دهه 60 اختلاسی نداریم



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments