نقش ۳ زن در حفظ جان امام زمان(عج)

نقش ۳ زن در نگه داری جان امام زمان(عج) » اصفهانیا


به گزارش”“- اصغر منتظرالقائم؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، ۱۳ دی ماه در نشست علمی «نقش مادران ائمه(ع) در حفاظت از وصایت و امامت الهی» ذیل نشست تخصصی «منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهم‌السلام در تمدن اسلامی» که از سوی گروه سیره و تاریخ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، او گفت: همه متخصصان تربیتی می‌گویند مادران بیشترین تاثییر را بر پرورش فرزند دارند و حرف های شده است که باید در او گفت و گو پرورش بیشترین نقش به مادر داده بشود ولی ما متاسفانه از این قضیه غفلت داریم؛ بر این مبنا مادران ائمه(ع) هم نقش بسیاری در پرورش ائمه(ع) داشتند که از جمله نقش حضرت زهرا(س) در فرزندانشان مشهود است و روایات بسیاری هم در این‌باره داریم. ایشان در آموزش و حرکت اجتماعی حسنین(ع) و حضرت زینب(س) و ام‌کلثوم نقش مهم را ایفا کردند.

منتظرالقائم با گفتن این که نقش مادران در همراهی با ائمه و صاحب سر بودن برای فرزندانشان، مخفی نگه‌داشتن دوره زایمان از جاسوسان به خصوص در ائمه عصر وکالت زیاد مهم بوده است، اظهار کرد: عامل و نقش دیگر در تاثیرگذاری مادران ائمه(ع)، هم تشکیل اندوخته اجتماعی برای فرزندان است؛ شاهدیم که ایشان نقش مهمی در انتقال امامت الهی و تشکیل اعتمادسازی برای جامعه داشتند. مادران ائمه(ع) در تشکیل اندوخته اجتماعی، اعتمادسازی و از بین بردن شبهه نقش زیاد و مهمی داشتند.

ادامه مطلب
۱۵ دروغی که با فیلم‌ها باور کردیم ؛ از کلک صدا خفه کن اسلحه تا تماس سپس از دستگیری

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: یکی از مادران ائمه(ع) و گل سرسبد آنان، حضرت فاطمه(س) است؛ هنگامی سقیفه نقل شد؛ انها گفتند که پیامبر(ص) در حالی از دنیا رفت که جانشینی برای خود انتخاب نکرد؛ در این ماجرا، بریده‌شدن از آسمان توسط خلیفه اول فریاد زده شد و انها گفتند ما امرا هستیم و شما وزرا؛ به قول مادلونگ در کودتایی که خلیفه دوم به سود خلیفه اول داشت قوت را به دست گرفتند و در این وضع نقش حضرت زهرا(س) زیاد مهم است.

او گفت: هنگامی دعوا به منزل ایشان صورت گرفت این چنین هنگامی ترور علی(ع) نقل شد حضرت زهرا(س) در برابر جنگ سخت و نرم و جنگ روانی و رسانه‌ای که خلفا درست کردند، ایستاد و به روشنگری پرداخت. ایشان در برابر آنان ایستاد و در مسجد النبی و در خطبه فدکیه سپس از گفتن توحید و … درمورد امامت فرمودند: و طاعتنا نظاما للمله و امامتنا أمانا من الفرقه؛ در همین سخنرانی حضرت به شدت با خلیفه سخن بگویید کردند و فرمودند: همانند این فاجعه وجود نداشته است و در آخر هم از تعبیر قرآنی «وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ» منفعت گیری کردند.

ادامه مطلب
خواننده پاپ پس از دبی و تهران به شهرستان‌ها می‌رود » اصفهان امروز آنلاین
آخرین مطالب

استاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: این چنین در جمع زنان انصار هم فرمودند؛ آیا من مظلوم واقع شوم از ناحیه میراث پدرم در حال که جلوی دیدگان من هستید و صدای شما را می‌شنوم و زیر پوشش محبت من فعالیت می‌کنید؛ صدای شما را می‌شنوم و شما صاحب عده و عُده و سلاح و نفرات و سپر هستید و شما را دعوت می‌کنم ولی اجابت نمی‌کنید؛ از فتنه می‌ترسیدید ولی در فتنه افتادید و به راستی که جهنم بر کافران محیط است. ایشان به همراه حضرت علی(ع) به خانه انصار می‌رفتند و از آنان استمداد می‌طلبیدند.

ادامه مطلب
ثبت ۷ تاثییر میراث ناملموس همدان در فهرست آثار ملی » اصفهانیا

نگه داری جان امام کاظم(ع) توسط بانو حدیث

او همین طور گفت: در دوره منصور و سپس از این که او عمل به کشتن گسترده علویان در بغداد کرد، امر وصایت امام صادق(ع) به ۵ نفر واگذار شد؛ هنگامی منصور به والی مدینه دستور داد که امام کاظم(ع) را به قتل رساند، والی مدینه به او خبر داد که ۵ نفر برای وصایت نقل می باشند و من کدام را باید بکشم و منصور هنگامی با این چنین چیزی روبه رو شد از کشتن ۵ نفر منصرف شد؛ یقیناً حضرت وصایا و ردای امامت را بر تن حضرت موسی بن جعفر کرده بودند ولی برای نگه داری جان امام(ع)، حمیده خاتون نقش‌آفرینی کرد که شیخ سودمند در الارشاد و مسعودی در اثبات‌الوصیه آن را ذکر کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با گفتن این که امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) در شرایط خفقان در سامرا زندگی می‌کردند و در این چنین شرایطی امام به طور مستقیم نمی‌توانستند با مردم روبه رو شوند لذا معارفه امام مهدی(ع) هم در شرایط خاص و به طور خصوصی و مخفیانه صورت گرفت. بانو حدیث در اینجا نقش مهمی ایفا کرد؛ جعفر کذاب خواست دو مرتبه به شیعه خیانت کند، یکی درمورد امام عسکری(ع) و فرد دیگر امام زمان(عج) و هر دو بار تصمیم داشت خودش را به گفتن جانشین امام قبلی معارفه کند و مدعی دروغین امامت می بود.

ادامه مطلب
جشنواره امسال خنثی نبوده است و با همه نهادها او مباحثه داشت/تبدیل فیلم‌ساز جسور به محافظه‌کار قوت مستند را از بین می‌برد/ «هاب» مستندسازی منطقه می‌شویم

نقش زنان برجسته در نگه داری جان امام زمان(عج)

او گفت: بنابر نظر نوبختی عده‌ای از شیعیان هم باور کرده بودند که جعفر کذاب امام است ولی با تلاش امام عسکری(ع) و بانو حدیث این توطئه خنثی شد و در مرحله دیگر هم برای شرایط امنیتی سامرا و وجود جاسوسان متعدد، امام عسکری(ع) نرجس خاتون را به همسری برگزیدند و مراسمی هم نگرفتند و زایمان و تولد هم جز نزد چند نفر، مخفی ماند و در شرایطی کاملا سری، تولد امام رقم خورد و نرجس خاتون و بانو حدیث و حکیمه خاتون جان امام زمان(عج) را نگه داری کردند.

منتظرالقائم تصریح کرد: نتیجه او گفت و گو آن که جامعه امروز می‌تواند از نقش مادران ائمه(ع) در پرورش فرزندان با لیاقت و در اعتمادسازی جامعه نسبت به آنان و نگه داری جایگاه رفیعشان عبرت و الگو بگیرد تا جامعه زنان ما زیاد تر متاثر شده و الگو بگیرند.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

منبع: ایکنا

ادامه مطلب
کارگاه خلاقیت و نوآوری در مستند حیات وحش » اصفهانیا



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments