CES 2024

در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم


اتفاقات CES 2024،‌ بزرگ‌ترین و با اهمیت ترین اتفاقات فناوری جهان است؛‌ جایی که تازه ترین نوآوری‌ها در حوزه‌های گوناگون همانند سلامت و بهداشت،‌ فناوری،‌ ماشین،‌ NFT و غیره معارفه یا نمایش داده خواهد شد.

با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری CES 2024،‌ زمان خوبی است تا حوالی نوآوری‌ها و گجت‌های احتمالی این مراسم سخن بگویید کنیم. تعداد بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا از سامسونگ و ال‌جی گرفته تا اینتل و AMD، کنفرانس‌هایی پیش از اغاز اتفاقات خواهند داشت تا حوالی دستاوردها و محصولات تازه خود سخن بگویید کنند. با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی به فناوری‌های احتمالی این اتفاقات داشته باشیم.

هرآنچه از نمایشگاه CES 2023 انتظار داریم

محصولات حاضر در این نمایشگاه زیاد متنوع خواهند می بود؛ از قطعات کامپیوتر گرفته تا هدفون‌های MEMS و تلویزیون‌‌ها.

پنل‌‌های خورشیدی

اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر به گمان زیادً در سال ۲۰۲۴ چند برابر خواهد شد و پنل‌های خورشیدی هم از این نوشته مستثنی نیستند؛ درنتیجه انتظار می‌رود طی اتفاقات CES 2024 ناظر استقبال زیاد تر مردم از پنل‌های خورشیدی جدا گانه باشیم. این پنل‌ها به شبکه جامعی متصل نیستند، می‌توانند دیگر دستگاه‌ها را به‌طور جدا تغذیه کنند و به‌راحتی نصب خواهد شد. این چنین این پنل‌ها صرفهٰ‌جویی در هزینه و افت اثرات زیست‌محیطی را به ارمغان می‌آورند. 

در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۶۷

تا دو الی سه سال پیش، این نوع پنل‌ها تنها مورد دقت مسافران بودند و برای منفعت گیری‌های شخصی خریداری می‌شدند، اما اکنون طیف وسیعی از مردم ایده خرید این چنین پنل‌هایی را در ذهن دارند. این پنل‌ها به آسانی قابل منفعت گیری‌ می باشند و هرکسی می‌تواند آن‌ها را برای منفعت گیری شخصی نصب کند. همه این ویژگی‌ها تبدیل افت توجهات به پنل‌های پاپ آپ شده و ‌پیش‌بینی‌ها از افزایش محبوبیت پنل‌های خورشیدی جدا گانه بین مردم خبر خواهند داد. 

افزایش احتمالی و قابل‌دقت هزینه انرژی در تعداد بسیاری از مناطق و همین‌طور وجود شبکه‌های برقی ناامن، علتشده تا مردم زیاد تر به تعبیه پنل‌های خورشیدی جدا گانه روی بیاورند. با افزایش استقبال مشتریان از این پنل‌ها، انتظار داریم شرکت‌های بیشتری ازجمله Anker و Jackery به این حوزه ورود کنند و ناظر تشکیل زیاد تر این چنین پنل‌هایی باشیم.

ادامه مطلب
اروپا برای اولین‌بار امواج ناشی از برخورد ستارگان را در فضا بازدید می‌کند

هدفون‌های MEMS

بی‌شک در سال میلادی تازه،‌ زیاد تر از هدفون‌های MEMS خواهیم شنید. این هدفون‌ها که اخیراً توسط شرکت کالیفرنیایی xMEMS روانه بازار شده‌اند، سبک‌تر و کوچک‌تر می باشند و از فناوری متغیری حمایتمی‌کنند. 

هدفون‌های MEMS از سیستم‌های میکروالکترومکانیکی متقاطع برای تشکیل صدا منفعت می‌برند و جواب‌دهی بهتری دارند. این چنین با منفعت گیری از این هدفون‌‌ها، می‌توانید زمان زمان بیشتری را به گوش‌دادن موسیقی یا محتوای دلخواه‌تان تعلق دهید. 

CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۶۸

شنیدن محتواهای صوتی بدون کیفیت صدای مناسب، توانایی خوبی را برای شما رقم نمی‌زند؛ به‌همین علت هدفون‌های MEMS به حذف حداکثری نویزها و محدوده داینامیکی بالا تجهیزمی باشند، کارکرد صوتی بهتری دارند و صداهای خارج از دستگاه را مسدود می‌کنند. یقیناً این هدفون‌ها هم چنان به یک درایور ثانویه برای باس و ساختار هیبریدی نیازمند‌ند. 

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

در اتفاقات CES 2024 تازه ترین هدفون xMEMS با نام Cypress نمایش داده می‌بشود؛ هدفونی که انگارً کارکرد آن با ۱۰ الی ۱۲ بلندگوی سیم‌پیچ برابری کرده و از ANC هم حمایتمی‌کند. یقیناً سازنده کالیفرنیایی حرف های که هدفون‌های MEMS تا آخر سال ۲۰۲۴ به مرحله تشکیل زیاد نخواهند رسید. 

Wi-Fi 7 

انتظار داریم برخی دستگاه‌های تجهیزبه Wi-Fi 7 را در اتفاقات CES 2024 ببینیم. با این که فناوری نام‌برده تا این مدت به‌طور رسمی معارفه نشده، اما انگارً سازندگان گجت‌ها پیش‌قدم شده‌اند و در اندیشه معارفه تازه ترین دستگاه‌های تجهیزبه Wi-Fi 7 در مراسم اینده می باشند. 

CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۶۹

انگارً مشخصات Wi-Fi 7 اغاز سال جاری میلادی نهایی می‌بشود، ولی از هم‌اکنون می‌توان به برخی از قابلیت‌های احتمالی این فناوری اشاره کرد. Wi-Fi 7 می‌تواند حداکثر شدت ۴۶ گیگابایت در ثانیه را اراعه دهد؛ عددی که بیشتر از دو برابر سریع تر از چیزی است که در Wi-Fi 6 توانایی کرده‌ایم. این چنین پهنای باند فوق عریض ۳۲۰ مگاهرتز نیز ظرفیتی دو برابری را نسبت به نسل‌های قبلی‌اش برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

ادامه مطلب
قیمت فیدلیتی پرستیژ از سوی بهمن‌موتور اظهار شد

از ویژگی‌های مهم Wi-Fi 7، می‌توان به قابلیت چندپیوندی یا Multi-Link Operation اشاره کرد. این ویژگی به دستگاه‌های متصل به Wi-Fi 7 اجازه می‌دهد تا به‌طور هم‌زمان از دو باند منفعت گیری کنند. قابلیت چندپیوندی این چنین به بهبود کارکرد شبکه‌های مش منجر خواهد شد و به دستگاه‌ها اجازه‌ می‌دهد تا بدون از دست‌دادن شدت یا اتصال‌شان، بتوانند باند خود را معاوضه کنند. مدولاسیون دامنه چهارگانه (QAM) نیز با افزایش ۴ برابری نسبت به Wi-Fi 6/6E، به عدد ۴۰۹۶ رسیده و دستگاه‌ها امکان قراردادن اطلاعات زیاد تر را با همان سیگنال دارند.

CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۷۰

اگرچه برخی دستگاه‌های حاضر در بازار، همانند گلکسی S23 اولترا از فناوری Wi-Fi 7 حمایتمی‌کنند، اما برای منفعت گیری از قابلیتٰ‌های این فناوری نیازمند دستگاه و روتر سازگار هستیم تا بتوانیم از همه مزیت‌های در دسترس منفعت ببریم. باید چشم به راه ماند و دید کدام دستگاه‌ها در اتفاقات CES 2024 از Wi-Fi 7 حمایتمی‌کنند. 

پردازنده‌ها 

کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی (AI PC)، عبارتی است که اینتل و AMD برای توصیف دستگاه‌های تجهیزبه تراشه‌های دارای NPU (واحد پردازش عصبی) منفعت گیری می‌کنند. این ریزپردازنده‌ها، توانمندیهای هوش مصنوعی را به سیستم شما می‌آورند و مزیت‌های آن را به مؤثرترین شکل ممکن کنترل می‌کنند. 

CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۷۱

در قبل قابلیت‌های هوش مصنوعی ویندوز ۱۱ عمدتاً به استودیو افکت‌ ویندوز محدود می‌شد؛ جایی که ناظر محوکردن بعد‌عرصه شما میانه ویدیوچت و این چنین کنترل روشنایی نمایشگر بودیم. بااین‌حال شایعه ها از وجود قابلیت‌های زیاد تر هوش مصنوعی در ویندوز ۱۱ خبر خواهند داد و شرکت‌های ادوبی (Adobe) و Audacity نیز روی قابلیت‌های مبتنی بر NPU در برنامه‌هایشان کار می‌کنند. این چنین انتظار می‌رود تعداد بسیاری از لپ‌تاپ‌های اتفاقات CES 2024 به کلید اختصاصی برای دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت، یعنی کوپایلت تجهیزشوند.

در طی سالیان تازه، غول‌های بزرگ فناوری تغییرات مهمی را در ساخت تراشه‌هایشان اعمال کردند تا عملکردی سریع تر و کارآمدتر از تراشه‌ها ببینیم. این چنین روی‌آوردن به طراحی‌های تراشه‌های موبایل، راهکار فرد دیگر می بود که افت مصرف انرژی را در کنار شدت بخشیدن به قابلیت‌های محاسباتی به ارمغان می‌ٰآورد. 

ادامه مطلب
ضدعفونی کردن موبایل، لپ‌تاپ و وسایل الکترونیک در خانه به روشی ایمن
CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۷۲

اکنون ریزپردازنده‌های NPU، این پتانسیل را دارند که نحوه منفعت گیری ما از کامپیوترها را به‌طور کامل تحول دهند. یقیناً این فناوری تا این مدت به آن گستردگی مورد نظر در لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های دیگر نرسیده و با ورود تراشه‌های میتیور لیک، این نوشته رخ خواهد داد.

تلویزیون‌ها

شرکت Displace طی اتفاقات ۲۰۲۳ CES و با نمایش تلویزیون بی‌سیم خود، سروصدای بسیاری به‌پا کرد. این چنین این شرکت از قبل اظهار کرده است که چه چیز‌هایی را در اتفاقات امسال در معرض نمایش قرار خواهد داد.

مطابق حرف های شرکت آمریکایی،‌ تلویزیون‌های بی‌سیم آن‌ها در دو ابعاد گوناگون طی اتفاقات CES 2024 نمایش داده خواهد شد‌ که عبارت هستند از: تلویزیون بی‌سیم ۲۷ اینچ Displace Mini و تلویزیون بی‌سیم ۵۵ اینچ Displace Flex. مثالای که در اتفاقات سال پیش دیدیم نیز ۵۵ اینچی می بود،‌ با این تفاوت که Displace Flex به یک پایه شارژ بی‌سیم مغناطیسی متصل می‌بشود. به حرف های Displace، هر دو تلویزیون فلکس و مینی عمر باتری کافی دارند تا بتوانند در صورت تماشای شش ساعت محتوا در روز، به زمان یک ماه دوام بیاورند. این چنین سخن بگویید از یک مدل ۱۱۰ اینچی است که در CES امسال از آن رونمایی می‌بشود که یقیناً اطلاعات مقداری درمورد آن وجود دارد. 

CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۷۳

یکی از ویژگی‌های دلنشین تلویزیون‌های Displace، وجود پلتفرم خرید مبتنی بر هوش مصنوعی در آن‌ها است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا محصولاتی را که روی صفحه می‌بینند با منفعت گیری از ژست‌های حرکتی و دستگاه‌های NFC خریداری کنند. Displace می‌گوید که مقصد محصولاتش مدام تمرکز بر محاسبات محیطی بوده و اولین قدم برای رسیدن به این مقصد، وجود پلتفرم خرید در تلویزیون‌هایش است. یقیناً این ویژگی را می‌توان راهی برای کسب درآمد از تلویزیون‌ها بعد از فروش اولیه برداشت می‌بشود.

تا این لحظه نمی‌توان درمورد قیمت دقیق تلویزیون‌ها سخن بگویید کرد؛ اما با اغاز پیش‌فروش‌ها از ۹ ژانویه (۱۹ دی‌ماه)، فهمید قیمت مهم‌شان خواهیم شد. این چنین انتظار می‌رود تلویزیون‌های بی‌سیم تا اواخر سال آینده میلادی به بازار راه یابند. 

ادامه مطلب
ربات انسان ‌نمای زن عربستان که درمورد رابطه جنسی و سیاست سخن بگویید نمی کند_اصفهانیا

تاریخ برگزاری کنفرانس‌های اتفاقات CES 2024

غول‌های فناوری با دستانی پُر در این اتفاقات وجود می‌یابند و درمورد تازه ترین دستاوردها و فناوری‌هایشان سخن بگویید می‌کنند. در این قسمت مروری به برنامه سازندگان گوناگون و کنفرانس‌های آن‌ها داریم (تاریخ و ساعت برگزاری به زمان ایران است):‌

سامسونگ 

سامسونگ علاوه‌ بر غرفه سالن خود، یک کنفرانس مطبوعاتی بزرگ را با گفتن “هوش مصنوعی برای همه” جهت گفتن آپدیت‌ها و دستاورهای تازه خود برگزار خواهد کرد. انتظار می‌رود کره‌ای‌ها تازه ترین تلویزیون‌ها و مانیتورهای اولد (OLED) خود را معارفه کنند و تازه ترین نمایشگرهای ۸K و میکرو ال‌ای‌دی (microLED) خود را در معرض نمایش بگذارند. این چنین به گمان زیادً دستگاه‌های جدیدی را در کنار ارتقا قابلیت‌های محصولات قبلی بین پروژکتورها، لوازم خانگی هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها خواهیم دید. کنفرانس سامسونگ در ساعت ۱:۳۰ بامداد ۱۹ دی‌ماه برگزار خواهد شد. 

CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۷۴

ال‌جی

هم‌وطن سامسونگ، یعنی ال‌جی، به گمان زیادً همان سیاست دوره‌های قبل را در پیش می‌گیرد و در دو قسمت نمایشگر و لوازم‌خانگی هوشمند پا به اتفاقات CES 2024 بگذارد. انتظار داریم ال‌جی تازه ترین نمایشگرهای اولد خود را در این اتفاقات نمایش دهد و احتمالا فناوری پیشرفته MLA OLED خود را به مدل‌های ارزان‌تر بیاورد. 

CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۷۵

علاوه‌براین، ال‌جی انگارً قدم‌های مهمی در گسترش لوازم خانگی هوشمند خواهد برداشت و در کنفرانس خود نیز حوالی پایداری و قابلیت‌های سیستم ربط خانگی هوشمند (matter) سخن بگویید خواهد کرد. کنفرانس ال‌جی ۱۸ام دی‌ماه و ساعت ۱۹:۳۰ برگزار خواهد شد. 

سونی

سال پیش، سونی خودروی خود، یعنی Afeela را معارفه کرد و امسال نیز امکان پذیر از خودروی جدیدی در CES رونمایی کند. به‌غیر از خودروها،‌ دور از انتظار است سونی رونمایی فرد دیگر را در دستور کار خود قرار دهد. یقیناً برخی فرضیه‌ها از به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری در پلی‌استیشن‌های سونی می‌گویند و این چنین این گمان وجود دارد که ناظر معارفه ربات چهارپا و سگ‌همانند سونی،‌ یعنی AIBO باشیم. تاریخ برگزاری کنفرانس سونی، ساعت ۴:۳۰ بامداد ۱۹ام دی‌ماه خواهد می بود. 

ادامه مطلب
اسنپدراگون 7 نسل 3 کوالکام معارفه شد + مشخصات
CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۷۶

اینتل

بدون شک همه تمرکز اینتل در طول اتفاقات CES 2024 معطوف به سری تازه پردازنده‌های این شرکت، یعنی میتیور لیک (سری Core Ultra) خواهد می بود. تراشه‌های این نسل از معماری ترکیبی جدیدی شامل هسته‌های قوی،‌ کارآمد و کم‌مصرف منفعت می‌برند و با وجود واحد پردازش عصبی (NPU)، قابلیت‌های هوش مصنوعی را برای لپ‌تاپ‌ها به ارمغان می‌آورند. این چنین در طی این اتفاقات، بی‌شک سازندگان گوناگون ازجمله سامسونگ،‌ دل (Dell)، ایسوس و لنوو از لپ‌تاپ‌های جدیدشان با وجود میتیور لیک رونمایی خواهند کرد. کنفرانس اینتل حوالی این نوشته برای ساعت ۳ بامداد ۱۹ دی‌ماه برنامه‌ریزی شده است. 

CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۷۷

AMD

اتفاقات CES 2024 می‌توانست بهترین زمان برای معارفه کارت‌های گرافیک تازه AMD باشد، اما آن‌ها پردازشگر گرافیکی جدیدی را با خود به همراه نمی‌آورند. به گمان زیادً AMD در گسترش موارد دیگر همانند قابلیت‌های هوش مصنوعی تمرکز می‌کند و انتظار داریم لپ‌تاپ‌های تجهیزبه سری ۸ رایزن (همانند Ryzen 9 8945HS) و سری رایزن Z1 را هم در این اتفاقات ببینیم. کنفرانس AMD در روز ۱۸ دی‌ماه و از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه اغاز خواهد شد. 

CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۷۸

انویدیا 

انویدیا یکی از شرکت‌هایی است که در سال ۲۰۲۳ زیاد موفق می بود و با تسلط بر صنعت هوش مصنوعی پردازنده‌ها، پا به سال میلادی تازه می‌گذارد. همان گونه که «هوانگ»، مدیرعامل انویدیا، در یادداشت‌‌های خود به کارمنداش حرف های،‌ انویدیا دیگر یک شرکت گرافیکی نیست؛ بلکه یک شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی قلمداد می‌بشود و انتظار ادامه این روال را در سال میلادی تازه داریم. علاوه‌براین، انگارً کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 Super نیز در اتفاقات CES 2024 رونمایی خواهد شد. کنفرانس انویدیا یک ساعت دیرتر از AMD و ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه ۱۸ دی‌ماه برگزار خواهد شد. 

CES 2024
در اغاز بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری دنیا؛‌ هرآنچه از CES 2024 می‌دانیم ۷۹

در کنار محصولات و برندهای بالا، مسلماً با گجت‌های فرد دیگر هم مواجه می‌شویم؛ گجت‌هایی که بعضاً ما را غافلگیر خواهند کرد. بااین‌حال اکثر محصولات تازه در دسته‌بندی‌های بالا قرار می‌گیرند.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments