دهه چهل وقتی می بود که خودروی همه مونتاژ ایرانی در دو مدل پیکان و ژیان عازم بازار داخلی میشد که قبل از آن هرچه می بود از اروپا و آمریکا به اینسو میآمد و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز علیرغم عدم همخوانی آب و هوایی و اقلیم سرد و گرم اما تلاش میکرد در این بازار تازه منقلب شده وجود پررنگ داشته باشد.
دهه چهل وقتی می بود که خودروی همه مونتاژ ایرانی در دو مدل پیکان و ژیان عازم بازار داخلی میشد که قبل از آن هرچه می بود از اروپا و آمریکا به اینسو میآمد و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز علیرغم عدم همخوانی آب و هوایی و اقلیم سرد و گرم اما تلاش میکرد در این بازار تازه منقلب شده وجود پررنگ داشته باشد. اگرچه موتورهای آن بهشدت داغ میکرد و نیازمند معاوضه مرتب و خنک نگهداشتن رادیاتور می بود اما بدنههایی به استحکام سنگ داشت و وزنی سنگین که علتمیشد از شدت آن بکاهد و Pobeda یکی از آنها می بود تا مخلوطی باشد از روسیه و ایتالیا که در پایتخت ایران عرضاندام نماید. اگرچه استحکام خودروهای شرقی سخن اول را میزند اما ایالاتمتحده نیز با اراعه شورلت قادر می بود بازار رقابت را در غرب آسیا یعنی ایران و قسمتی از ترکیه به انحصار خود درآورد و این اروپا می بود که توانست تابو را بشکند و در ادامه ژاپن نیز به آن بپیوندد تا از محور بدنه جا نماند و بر زیبایی و چابکی بیفزاید درحالیکه این قضیه تا امروز مراعات نشده اما تولیدکنندگان داخلی هرچه توانستند به آپشن سازی پرداخته و در عوض مصالح اساسی ازجمله استحکام را افت دادند تا آنجا که در اواخر سلسله پهلوی شایع می بود اگر رنگ خودروهای ژیان پاک بشود آرم قوطیهای روغن نباتی از زیر آن آشکار میبشود! امروز این صنعت داخلی است که به جای حمایتاز تشکیل ممتاز سرزمین در امر ساخت ورقهای فولادی، در کنار دیگر قطعات، ورقهای ساخت بدنه را هم از چین داخل میکند که اگر کیفیت ندارد بهقدر کافی ارزان باشد! و رئیس پلیس راهور را ناچار به سوألی از مسئولان و خودروسازان نماید که از چه آلیاژی در بدنه سازی خودروهای داخلی منفعت گیری میبشود چون در تصادفهای ساده و پیشپاافتاده هم بهشدت صدمه میبینند؟ همین دو هفته پیش می بود که ضمن اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا، بار دیگر کیفیت محصولات خودرویی داخلی زیر سوأل رفت و سید کمال هادیانفر از مسئولان و خودروسازان در یک نشست خبری از خودروسازان سوأل کرد از چه آلیاژی در بدنه خودروهای داخلی منفعت گیری میبشود که با یک تصادف ساده صدمه شدید میبینند؟«پلیس اصراری بر آزادسازی واردات ماشین ندارد، ولی بههرحال یا از مسیر تشکیل داخل یا از هر طریق واردات، باید خودروی ایمن در اختیار مردم کشورمان بگذاریم تا سلامت و امنیت هموطنانمان زمان تردد در محورهای مواصلاتی نگه داری بشود. مسئولان وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و خودروسازان جواب دهند چرا تا این مدت تحول محسوسی در ترقی حالت ایمنی و امنیت ماشینهای داخلی به وجود نیامده است و مردم هم چنان بهحق در این عرصه گله هایمند می باشند. آنچه مأموران پلیس راهور هرروز در جادههای سرزمین مشاهده میکنند، این است که زیاد تر ماشینهای تشکیل داخل، براثر کوچکترین اتفاقی، دچار صدمات شدیدی خواهد شد و بارها دیدهایم برخی ماشینهای داخلی بعد از برخورد با تابلوهای معمولی حاشیه جادهها، به دوتکه تقسیم شدهاند. در این چنین شرایطی، این ماموریت مسئولان وزارت صمت و خودروسازان است که توضیح دهند از چه آلیاژی در بدنه ماشینهای داخلی منفعت گیری میبشود که اتفاقات دردناک و شگفتوغریبی براثر تصادفات ساده این ماشینها در جادههای کشورمان رخ میدهد و سالانه هزاران نفر از هموطنان داغدار خواهد شد.» مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، از اجباری بودن ساخت ماشین با ورقهای فولادی استاندارد و ضخامت ۷ میلیمتر میگوید که «استحکام بدنه ماشین اصولا وابسته به فاکتورهای بسیاری ازجمله جنس، ضخامت و طراحی بدنه است. به این علت آنچه بهطورمعمول اهمیت دارد، منفعت گیری از ورقهای استاندارد اجباری شده داخلی است تا بتواند ایمنی ملزوم را برای بالا بردن کارکرد داشته باشد.» نظر خودروسازان داخلی در این عرصه این چنین است که «اگر بخواهیم فولاد بهروز دنیا را برای خودروسازان تشکیل کنیم، ضعف داریم، ضمن این که از مقدار تشکیل فولادساز خواهد کاست، بهطوریکه از تشکیل درصد قابلاحتیاطای از تشکیل کم میبشود. او گفت و گو مربوط به ضخامت بدنه ماشین است. در قبل ضخامت بدنه در پیکان ۰/۸۸ میلیمتر می بود، اما اکنون در ماشینهای جدیدتر همانند پژو، سمند و محصولات سایپا همانند پراید و تیبا به ۰/۷ میل افت اشکار کرده است.» احتمالا خودروسازان داخلی از شفاف شدن جنس فولادی که برای بدنه به کار میبرند رویگردان باشند که در غیر این صورت قطعا به مطالبه رئیس پلیس راهور جواب میانها گفتند و این شبهه را دامن نمیزدند که برای افت قیمت همهشده ماشین به افت کیفیت آن میپردازند! و این تردید وقتی از ذهنها پاک خواهد شد که مقدار و تناژ واردات فولاد از چین روشنگری بشود تا افکار عمومی یقین گردد آنچه اتفاق میافتد حاصل کوتاهیها و زیادهطلبیها نیست تا طنز بدنه سازی خودروهای داخلی با حلبیهای روغن نباتی از ذهنها پاک بشود!
ادامه دارد