تجلیل برلیناله از ادگار رایتس فیلمساز آلمانی با دوربین جشنواره

تشکر برلیناله از ادگار رایتس فیلمساز آلمانی با دوربین جشنواره


ادگار رایتس فیلمساز ۹۱ ساله که زیاد تر برای سه گانه حماسی«وطن» یا «Heimat» شناخته می‌بشود که درمورد زندگی یک خانواده آلمانی از دهه ۱۸۴۰ تا ۲۰۰۰ است، دوربین برلیناله امسال را می‌گیرد.

رایتس در هفتاد و چهارمین جشنواره برلیناله در ۲۲ فوریه (۳ اسفند) این جایزه را که به «شخصیت‌ها و مؤسساتی که سهم اختصاصی‌ای در فیلم‌سازی داشته‌اند و جشنواره حس ربط نزدیکی با آنها کرده‌اند» اهدا می‌بشود، دریافت خواهد کرد. آخرین تاثییر رایتس «ساعت فیلم -۲۳» به کارگردانی مشترک با یورگه آدولف خارج از قسمت رقابتی به گفتن بخشی از برنامه اختصاصی جشنواره برلین نمایش داده می‌بشود.

رایتس که از تاثیرگذارترین و با اهمیت ترین کارگردانان آلمانی به حساب می‌آید، زیاد تر با سه فیلم «وطن» که سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۹۲ و ۲۰۰۴ ساخته شدند، شناخته می‌بشود. این فیلم‌ها هم به‌گفتن فیلم بلند و هم به‌گفتن سریال تلویزیونی ارایه شدند. فیلم یک قرن و نیم از تاریخ آلمان را از طریق زندگی سیمونز، یک خانواده خیالی از منطقه «هونسروک» در راینلند جایی که رایتس در آن بزرگ شده است، مشخص می کند.

ادامه مطلب
40 عکس پروفایل خرداد ماهی 1403 تازه برای استوری اینستاگرام

کارگردان این فیلم را در ۲ تاثییر دنباله‌ای دیگر بسط داد که شامل قسمت‌های «میهن: زنان» در سال ۲۰۰۶ است که از صحنه‌های حذف شده قبلی برای تمرکز بر شخصیت‌های زن حماسه منفعت گیری می‌کند و در فیلم پیش درآمد «خانه از خانه: تاریخ‌نگاری یک دیدگاه» در سال ۲۰۱۳ به ۲ برادر سیمون می‌پردازد که در دهه ۱۸۴۰ از آلمان به برزیل مهاجرت کردند. این ۵ فیلم که در ۳۲ تکه تقسیم شده‌اند با هم بیشتر از ۵۹ ساعت را دربرگرفته‌اند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
چرا صداوسیما از اراعه اطلاعات فرار می‌کند؟/ تعداد مخاطبان هم چنان رو به افت است

رایتس از نویسندگان و امضاکنندگان مهم «مانیفست اوبرهاوزن» در سال ۱۹۶۲ می بود: دعوتی به اسلحه برای جنبش تازه سینمای آلمان که جهت تولد سینمای مولف آلمان در دوره پساجنگ شد.

مارتیه رایسن‌بک مدیر اجرایی برلیناله از ادگار رایتس به گفتن یکی از تاثیرگذارترین فیلمسازان نسل خود یاد کرد و او گفت: او اثری خلق کرده است که برای همیشه نقطه عطفی در تاریخ سینما باقی خواهد ماند. رایتس در ۹۱ سالگی تا این مدت مایل است از ما سوال کند که ما کی هستیم و از کجا آمده‌ایم. او در تازه ترین فیلمش با گفتن «ساعت فیلم -۲۳» موفق شد ایده خانه – هم به گفتن مکانی واقعی و هم به گفتن مکانی خیالی برای اشتیاق – را به سینما منتقل کند. ما خوشحال هستیم که از فیلم تازه او در جشنواره استقبال و از او با این جایزه با لیاقت تشکر می‌کنیم.

ادامه مطلب
صفحه نخست روزنامه‌های امروز اصفهان دوشنبه 25 دی 1402 » اصفهانیا

رایتس دوربین برلیناله را به جوایز متعدد قبل خود می‌افزاید که جوایز چندگانه فیلم آلمان، همانند جایزه بهترین فیلم برای «خانه از خانه» در سال ۲۰۱۴، یک جایزه بفتا در سال ۱۹۸۶ برای بهترین سریال تلویزیونی خارجی برای «وطن ۱» و جایزه بهترین فیلم بلند اول جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۶۷ برای «میز عشق» را شامل می‌بشود. رایتس در طول فعالیت طویل زمان خود، بیشتر از ۵۰ فیلم بلند، مستند و تلویزیونی کارگردانی کرده است.

۲۲۰۵۷

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments