سردار زن ایرانی که مقبره‌اش عروس تکایا نام گرفت + تصاویر

تنها زن سردار ایرانی را بشناسید/ عکس » اصفهانیا


بی‌بی‌مریم در سال ۱۲۵۳ هجری شمسی در سرزمین بختیاری متولد می‌بشود. در کودکی پدرش را از دست می‌دهد. برای همین بی‌بی‌مریم دوران کودکی و نوجوانی سختی را می‌گذراند. در ۱۵ سالگی با مردی ازدواج می‌کند که ۲۰ سال از او بزرگتر است و با این که همسرش دارای زن فرد دیگر بوده، به علت لیاقت و مدیریت زندگی که داشته زیاد مورد دقت همسرش و ایل قرار می‌گیرد. اما سپس از ۴سال همسرش در یک توطئه خانوادگی جان خود را از دست می‌دهد. حاصل این ازدواج سه فرزند به نام «علیمردان خان»، «محمدعلی‌خان» و«سهراب خان» است. بی‌بی‌مریم سپس از فوت همسرش به سمت خانه و ایل پدری بر می‌گردد و به پرورش فرزندان با پشتیبانی برادرانش می‌پردازد. تربیتی که فرزندانش را تبدیل به سرداران به نامی در تاریخ بختیاری و سرزمین می‌کند.

نظر رهبر انقلاب درمورد علی‌مردان خان و مادرش بی بی مریم

رهبر انقلاب اسلامی درمورد علی‌مردان خان و مادرش بی بی مریم فرمودند: «مادر او – بی‌بی- ضدانگلیسی و ضد بیگانه بوده؛ واقعاً این هم نشان‌دهنده‌ این است که چطور پرورش مادر، شخصیت فرزند را اصلاً شکل می‌دهد؛ یعنی این مادر توانست این بچه را این‌جور بار بیاورد که یک شخصیت برجسته‌ای بشود. تشکر از شخصی همانند علیمردان‌خان و مادر او و شخصیت‌هایی از این قبیل که مبارزه کردند با استبداد و با رضاخان و با سلسله‌ پهلوی، کار با لیاقت‌ای است، کار خوبی است و جهت‌گیری‌های اینها هم روشن بشود؛ این پرچم «لااله‌الاالله»ای که انها گفتند، به نظر من چیز مهمی است که معلوم باشد که اینها افرادی بودند که با عقاید دینی و با احساسات برخاسته‌ی از نظر‌ دینی و قبول شده‌ به‌وسیله‌ عقاید دینی‌شان مبارزه می‌کردند و می‌جنگیدند.»

ادامه مطلب
صفحه نخست روزنامه‌های امروز اصفهان چهارشنبه2 اسفند 1402 » اصفهانیا

بی بی مریم مادر سردار علی‌مردان‌خان، محمدعلی خان و سهراب خان است که علیمردان خان فرزند ارشد وی در رویارویی با دیکتاتوری رضاخانی درسال ۱۳۱۳ خورشیدی در زندان قصر اعدام و به شهادت رسید. تا این مدت سپس از سال‌ها مدفن این جوان مبارز اشکار نیست.

هنگامی سردار مریم در جنگ جهانی اول به مبارزه علیه استعمار می‌رود

سردار مریم در جنگ جهانی اول در حالی تفنگ به دست می‌گیرد و به مبارزه علیه استعمار می‌رود که روسیه و انگلیس داخل ایران شده بودند. با دقت به این که ایران ادعای بی طرفی در این جنگ را داشت؛ مقصد استعمارگران این می بود، که ایران را به طرف جنگ هدایت و به این بهانه سرزمین را تصرف و بین خود تقسیم کنند؛ سردار مریم و رزمندگان بختیاری با شجاعت بی نظیر ایلیاتی خود در دفاع از مام میهن ایثارگری‌های زیاد نشان داده و شهدای بسیاری تقدیم به این آب و خاک کردند.

ادامه مطلب
صفحه نخست روزنامه‌های امروز اصفهان شنبه 22 اردیبهشت 1403
آخرین مطالب

تکیه میرفندرسکی از تکایای مهم تخت فولاد

تکیه میرفندرسکی از تکایای مهم تخت فولاد است که در خود آثار هنری و معماری بی‌نظیر و آرامگاه افراد مهم و مورد قیمت را در خود جای داده است.

در خیابان شیخ سودمند برای تماشای تکیه میرفندرسکی اصفهان در تخت فولاد آمدم. میرفندرسکی از بزرگترین فیلسوفان و عرفای عصر صفوی است. سردر ساده و در عین حال زیبای تکیه شامل ایوان نه چندان بلندی است که نیم طاق آن با مقرنس‌های ساده تزئین شده است. داخل صحن تکیه میر که می‌شوی حیاط گسترده مستطیل شکلی با درختان بلند و سرسبز و کهنسالی را می‌بینی که نمود‌ای زیاد فرح انگیز بخشیده است. ضلع جنوبی تکیه میر مقبره بختیاری‌ها است که به تکیه بختیاری‌ها موسوم شده است.

مقبره بی بی مریم در تکیه میرفندرسکی

تکیه میرفندرسکی، عروس تکایا

با گذر از حیاط مستطیل شکل در این ضلع و ایوان های تو در تو و بعد از این که درها و شیشه‌های رنگی تو را محو تماشای خود کرد به اتاق زیبایی خواهی رسید سرشار از آثار هنری چون آینه کاری زیباترین گچ بری، سقف زیاد زیبایی از جنس چوب که روی آن نقاشی شده است. این اتاق قشنگ اتاق عروس و تکیه میرفندرسکی به عروس تکایا نامگذاری شده است که در بین تکایای دیگر تخت فولاد این تکیه براستی حیرت انگیز و دیدنی است.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

زهرا ترکی، مسؤول ارتباطات مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد در او مباحثه با خبرگزاری فارس او گفت: اتاق عروس یک صفت عامیانه و محاوره است مربوط به دختر جوان نو عروس بختیاری که سپس از فوت او را دفن کردند و اتاق را با کاشی کاری‌ها گچ بری، آینه کاری و نقاشی‌ها روی چوب با گلبرگ‌های متعدد با رنگ و لعاب خاص تزئین کردند که شبیه این هنر در کاخ گلستان دیده می‌بشود.

ادامه مطلب
هنرمند نقاش هم درگذشت » اصفهان امروز آنلاین

وی با گفتن این که اکثر افراد دفن شده در این اتاق زنان بختیاری می باشند، افزود: تکیه بختیاری‌ها تکیه میر، اصالت به میرفندرسکی شخصیت مشهور دوره صفوی است، حسین قلی خان ایلخانی اولین فرد ایل بختیاری می بود که در اینجا دفن شد.

ترکی خاطرنشان کرد: زنان مهم فرد دیگر چون بی بی مریم بختیاری که جایگاه خاصی در تاریخ معاصر داشته است از زنان آزادی خواه و مبارز علیه استعمار روس و انگلیس در اصفهان بوده است که در تکیه میر فندرسکی دفن می باشند و حضرت آقا او را یکی از زنان مهم و برجسته نام برده است.

مسؤول ارتباطات مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد فرمود: بی بی مریم دختر حسینقلی خان و از سرآمدان زنان ایل بختیاری می بود که در جنگ جهانی اول نیز همانند مردان داخل معرکه شد، وجود این چنین فردی اهمیت این تکیه را دو چندان کرده است.

ادامه مطلب
شکایت دستیار دهداری و احمدرضا عابدزاده از یک کارگردان » اصفهانیا

او همین طور گفت: تکیه میرفندرسکی از تکایای مهم و برجسته تخت فولاد است،که سیر تاریخی از دوره صفوی تا زمان معاصر در آن دیده می‌بشود.

ترکی اضافه کرد: تکیه میرفندرسکی هم از لحاظ تاریخی و فرهنگی و هم از لحاظ بنای آرامگاهی که عکس زیبای معماری اسلامی ایرانی است و وجود سنگ مزار میر و همین‌طور درخت ۴۰۰ ساله و وجود خط میرعماد حسنی از خطاطان مشهور دوره صفویه، وجود سنگ قبور خاص و زیاد قشنگ با حجاری‌های گیاهی، حیوانی و انتزاعی و وجود چهره صمصام السلطنه روی سنگ قبور زیبایی خاصی به این تکیه بخشیده است.

سردار زن ایرانی که مقبره‌اش عروس تکایا نام گرفت + تصاویر

مقبره بزرگان بختیاری در اصفهان

اتاق عروس در تکیه میرفندرسکی

محمود فروزبخش، نویسنده و پژوهشگر در او مباحثه با خبرنگار فارس در رابطه با این تکیه او گفت: تکیه میرفندرسکی که متعلق به دوران صفویه است به قسمتی از آن در دوران اواخر قاجاریه و اغاز پهلوی مقبره بزرگان بختیاری اضافه شده است.

ادامه مطلب
هنگامی یک ببعی قهرمان به سینما می‌آید » اصفهانیا

وی فرمود: این مقبره شخصیت‌هایی همانند سردار اسعد اول، دوم و سوم و بی بی مریم را در خود جای داده است که از بزرگان ایل بختیاری می باشند.

فروزبخش افزود: در ضلع شمالی این تکیه قسمتی است که محل دفن آقایان و در تکه جنوبی اتاق کم نظیری از معماری و هنر وجود دارد که مخصوص دفن بانوان بختیاری است که احتمالا می‌توان او گفت به علت وجود گچ بری‌های قشنگ، آینه کاری‌های زیاد و ترکیب اختصاصی بسیاری از هنرهای گوناگون این اتاق به اتاق عروس مشهور شده است.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: تخت فولاد دارای سه فضای معنوی برای خلوت و ذکر، داشتن مشاهیر و داشتن بیشتر از صد شخصیت مهم در تاریخ ایران و اسلام و داشتن هنر و زیبایی است و بی شک تکیه میرفندرسکی شامل همه این ویژگی‌ها می‌‍‌بشود که پر از اتفاق‌ها و جاذبه‌ها است و بهترین زمان برای جذب گردشگران به این تکه است.

۲۴۵۲۴۵



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments