خرچنگ درختی

یکی از نادرترین حشرات زمین از انقراض نجات اشکار کرد


«خرچنگ درختی» یکی از نادرترین حشرات روی زمین است که تنها ۲۰ تا ۳۰ عدد از آن‌ها در طبیعت باقی مانده. این حشره به زمان ۸۰ سال گمان می‌شد منقرض شده‌، اما مجدد به حیات خود در ادامه گفت. زیستگاه آن جزیره لرد هاوو (Lord Howe) و هرم بال (Ball’s Pyramid) در استرالیا است. اکنون این حشره برای بازدید عموم در باغ وحش سن دیگو آمریکا به نمایش گذاشته شده است.

بر پایه گزارشی تازه، در هرم بال تنها یک گونه گیاه است که این حشره می‌تواند بخورد؛ این گیاه نیز توسط یک تاک مهاجم روبه‌نابودی است. در کل هرم بال که مستعد رویدادهای آب‌و‌هوایی فاجعه‌بار و رانش زمین است، مکان امنی برای گونه‌های در معرض خطر انقراض همانند خرچنگ درختی نیست. به این علت دانشمندان از این نوع حشرات در چندین باغ وحش در سرتاسر جهان نگهداری می‌کنند. اکنون هم باغ وحش سن دیگو نیز میزبان این حشره برای بازدید عموم است.

ادامه مطلب
OpenAI درحال گسترش یک جستجوگر برای رقابت با گوگل است_اصفهانیا

حشره‌شناس باغ وحش سن دیگو توضیح می‌دهد که بازدید از این گونه‌های نادر و نمادین، راهی عالی برای افزایش آگاهی مردم نسبت به حیوانات کمتر شناخته‌شده‌ است. وجود این موجودات برای زمین زیاد مهم است؛ بی‌مهرگان از تعداد بسیاری جهات همانند گرده‌افشانی زندگی را برای همه ما ممکن می‌کنند.

خرچنگ درختی، یکی از نادرترین حشرات روی زمین

یکی از نادرترین حشرات زمین از انقراض نجات اشکار کرد ۷

در سال ۱۹۱۸ خرچنگ درختی مورد هجوم موش‌های جزیره لرد هاوو قرار گرفتند. این موش‌ها این چنین گونه‌های بومی دیگر را می‌خوردند و علتانقراض پنج پرنده، دو گیاه و ۱۲ بی‌مهرگان دیگر شدند. از سال ۱۹۲۰ این حشره دیگر در این جزیره دیده نشد؛ اما آن‌ها در ۲۳ کیلومتری لرد هاوو، در جزیره آتش‌فشانی هرم بال مستقر شده بودند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
بازرسی خودروهای گازسوز در مراکز معاینه فنی بدون حضور شرکت‌های بازرسی

این شاهکار باورنکردنی بقا، به‌رغم تعداد زیاد کم خرچنگ‌های درختی در این چنین مکان متروکی، به گمان زیادً به علت توانایی جنس ماده این حشرات در تولیدمثل از طریق بکرزایی به حیات ادامه داده است. محققان درمورد خطر انقراض این حشرات مردد بودند و در سال ۲۰۰۳ یک تیم نجات، چهار خرچنگ درختی را برای اغاز یک برنامه تولیدمثل از این جزیره بیرون آوردند.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments