سم آلتمن به‌دنبال جذب سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است

سم آلتمن به‌جستوجو جذب اندوخته برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است


«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI در پی جمع‌آوری میلیاردها دلار برای اندوخته‌گذاری در ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است. او تصمیم دارد شبکه‌ای از کارخانه‌های تراشه‌سازی را در سرتاسر جهان تشکیل کند. با تحقق یافتن این چنین هدفی، OpenAI خواهد توانست از زیر سلطه انویدیا خارج بشود. از سویی ساخت تراشه‌های اختصاصی هزینه‌های OpenAI را به مقدار قابل‌توجهی افت می‌دهد.

بر پایه گزارش بلومبرگ، آلتمن به جستوجو جذب میلیاردها دلار برای ساخت شبکه‌ای از کارخانه‌های تشکیل تراشه‌های هوش مصنوعی است. این پروژه چندین شرکت بزرگ تشکیل تراشه را شامل می‌بشود. یکی از هزینه‌های هنگفت و محدودیت مهم برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی، داشتن تراشه‌های کافی برای انجام محاسبات هوش مصنوعی همانند ChatGPT یا DALL-E است.

قیمت بازار انویدیا برای اولین‌بار در تاریخ این شرکت به نزدیک به ۱.۵ تریلیون دلار رسید که علت عمده آن، پردازنده‌های هوش مصنوعی آن است. تعداد بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی همانند GPT-4، جمینای گوگل و Llama 2 متا به شدت به پردازنده‌های گرافیکی H100 انویدیا وابسته می باشند.

ادامه مطلب
مدیرعامل OpenAI می‌خواهد هوش مصنوعی Sora را به هالیوود ببرد_اصفهانیا
سم آلتمن به‌جستوجو جذب اندوخته برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است ۷

سم آلتمن و تشکیل تراشه‌های اختصاصی هوش مصنوعی

با رونق‌گرفتن هوش مصنوعی، رقابت برای افزایش تشکیل تراشه‌های پرقدرت به‌منظور اجرای سیستم‌های پیچیده هوش مصنوعی تشدید شده است. از سویی تعداد کارخانه‌هایی که قادر به ساخت این تراشه‌های پرقدرت می باشند، محدود است؛ به همین علت شرکت‌های هوش مصنوعی باید از زمان‌ها قبل برای تشکیل تراشه‌های تازه به این شرکت‌ها خواست بدهند. از سویی شرکت‌های ثروتمندی همانند اپل در این بین می باشند که طبق معمولً مانع دستیابی شرکت‌های کوچک‌تر همانند OpenAI به این تراشه‌ها خواهد شد. ازاین‌رو، OpenAI به جستوجو جذب اندوخته زیاد تر برای راه اندازی شبکه‌ای از کارخانه‌های تراشه‌سازی است. سافت‌بانک ژاپن و هلدینگ هوش مصنوعی G42 ابوظبی درمورد جمع‌آوری این اندوخته با آلتمن مذاکره داشته‌اند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
سامسونگ با شرکت باتری‌سازی اکوپرو قرارداد 34 میلیارد دلاری امضا کرد

شرکت‌های فرد دیگر که مدل‌های هوش مصنوعی را گسترش خواهند داد نیز برای ساخت تراشه‌های خود عمل کرده‌اند. مایکروسافت مدتی پیش خبرداد که اولین تراشه هوش مصنوعی سفارشی خود را برای آموزش مدل‌ها ساخته است و به جستوجو آن آمازون نسخه جدیدی از تراشه Trainium را معارفه کرد.

بااین‌حال این شرکت‌ها نیز از پردازنده‌های H100 انویدیا منفعت گیری می‌کنند. این هفته، «مارک زاکربرگ»، مدیر عامل متا او گفت که تا آخر سال ۲۰۲۴، متا بیشتر از ۳۴۰ هزار پردازنده گرافیکی H100 انویدیا را خریداری خواهد کرد. چون این شرکت مشغول گسترش هوش مصنوعی عمومی (AGI) خود است.



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments