باید با آزمایش‌های متعدد فناوری ساخت پرتاب‌گرهای مختلف را تثبیت کنیم

باید با آزمایش‌های متعدد فناوری ساخت پرتاب‌گرهای گوناگون را تثبیت کنیم


رییس سازمان فضایی ایران خبرداد که ماهواره‌بر قائم در سومین پرتاب تحقیقاتی خود رکود جدیدی را ثبت کرد. او این چنین او گفت که تا بحال توانسته‌ایم در پرتاب‌گرهای سوخت جامد، مایع و ترکیبی به خودکفایی برسیم اما باید با آزمایش‎‌های متعدد این فناوری را تثبیت کنیم.

«حسن سالاریه»، رییس سازمان فضایی ایران در گفتگو با قسمت خبری صدا و سیما با اشاره به این که ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ در سومین پرتاب تحقیقاتی خود با پیروزی یک رکورد تازه را ثبت کرد ، او گفت: «این ماهواره‌بر توانست یک ماهواره تحقیقاتی با جرم ۵۰ کیلوگرم، موسوم به ماهواره ثریا را در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار دهد. این امتیاز بالایی برای سرزمین است.»

او درمورد ویژگی‌های ماهواره ثریا او گفت: «این ماهواره از سری ماهواره‌های تحقیقاتی پژوهشگاه فضایی ایران محسوب می‌بشود. سری SRI این ماهواره با مقصد آزمایش و تست کارکرد محصولات گسترش پیداکرده در پژوهشگاه فضایی ایران و یا در قسمت خصوصی در مدار منفعت گیری می‌بشود. کلیه محصولات و سیستم‌هایی که گسترش اشکار می‌کنند، سپس از اعمال تست‌های گوناگون آزمایشگاهی در سطح زمین، باید در مدار هم تست شوند. از این حیث پرتاب‌های تحقیقاتی برای هر کشوری الزامی می باشند.»

ادامه مطلب
مهندسی آشوب؛ روشی برای پیش‌بینی اتفاقات غیرمنتظره

او اشاره کرد که این پرتاب تحقیقاتی، ماهواره مخابراتی بوده که زیرسیستم‌های گوناگون آن، همانند تشکیل و توزیع توان، در مدار۷۵۰ کیلومتری آزمایش شدند. سالاریه این چنین او گفت: «می‌توان با دریافت داده‌های ماهواره در سطح زمین، کارکرد همه این زیرسیستم‌ها را بازدید کرد.»

رییس سازمان فضایی این چنین گفت: «پرتاب‌گرهای سوخت جامد از بابت این که پرتاب‌گرهای سبکی می باشند، برای سرزمین الزامی به شمار می‌آیند. این پرتاب‌گرها این چنین امکان پرتاب به مدارهای گوناگون با شیب‌های مداری گوناگون در ارتفاعات گوناگون را فراهم می‌کنند.»

ادامه مطلب
سرویس رایگان ربط ماهواره‌ای اپل تا یک سال دیگر برای آیفون 14 تمدید شد

به حرف های سالاری یکی از مزایای پرتاب‌گرهای سوخت جامد این است که نیازی به زیرساخت‌های عریض و طویل نداشته و کشورهایی که این تکنولوژی را دارند، می‌توانند از سطح دریا نیز پرتاب مداری را توانایی کنند. او این چنین اشاره کرد که علاوه بر پرتاب‌گرهای سوخت جامد، پرتاب‌گرهای سوخت مایع نیز در سرزمین وجود دارد که در حال گسترش می باشند. این پرتاب‌گرها توانایی حمل اجرام بالاتری را دارند و از این حیث، مورد منفعت گیری قرار می‌گیرند.

او نظر دارد که سرزمین در پرتاب‌گرهای سوخت جامد، مایع و ترکیبی به خودکفایی رسیده است اما باید با آزمایش‎‌های متعدد این فناوری را تثبیت کند.



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

ادامه مطلب
لوگو رسمی سیستم عامل HyperOS شیائومی انتشار شد

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments