حافظه و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی سازوکار حافظه انسان را تشریح کرد


محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL) از یک هوش مصنوعی برای همانند‌سازی روشی که مغز ما اطلاعات را جذب می‌کند و برای می‌آورد، منفعت گیری کردند. حافظه انسان نقش مهمی در فرایندهای شناختی گوناگون ایفا می‌کند؛ یادگیری درمورد جهان حوالی، احیای ازمایش ها قبل و ساخت سناریوهای کاملاً تازه برای تخیل و برنامه‌ریزی با حافظه میسر خواهد شد. اکنون این پژوهش سازوکار حافظه انسان را بهتر تبیین کرده است.

بر پایه مقاله منتشرشده در نیچر، پیشرفت‌های تازه در شبکه‌های مولد هوش مصنوعی مشخص می کند که چطور می‌توان اطلاعات را از توانایی استخراج کرد تا بتوانیم یک خاطره خاص را به یاد بیاوریم و این چنین آزادانه فکر کنیم که ازمایش ها تازه چطور می‌توانند باشند. یادآوری خاطرات قبل در قالب مفاهیم صورت می‌گیرد، یا به عبارت دقیق‌تر، ترکیبی است از جزئیات ذخیره‌شده در مغز و انتظاراتمان درمورد آنچه که امکان پذیر اتفاق افتاده باشد. مدل محاسباتی هوش مصنوعی که توسط محققان مورد منفعت گیری قرار گرفت، می‌تواند به ما بگوید که مغزمان چطور رویدادهای گوناگون را مشاهده می‌کند و به یاد می‌آورد.

ادامه مطلب
معارفه دستیار هوشمند ارز دیجیتال بایتیکل

مکانیسم حافظه انسان و هوش مصنوعی

محققان در این پژوهش از یک مدل هوش مصنوعی منفعت گیری کردند. آن‌ها نزدیک به ۱۰ هزار عکس گوناگون را به این مدل هوش مصنوعی نشان دادند تا ببینند چطور شبکه‌های عصبی این تصاویر را به یاد می‌سپارند. هر عکس نیز همانند یک صحنه ساده در یک داستان می بود.

هوش مصنوعی سازوکار حافظه انسان را تشریح کرد ۷

دانشمندان درواقع می‌خواستند دو قسمت از مغز انسان را به‌طور خاص مطالعه کنند؛ این دو قسمت هیپوکامپ و نئوکورتکس نام دارند. هیپوکامپ قسمت مهمی از مغز است که نقشی اساسی در شکل‌گیری و تثبیت خاطرات و جهت‌یابی فضایی ایفا می‌کند. نئوکورتکس نیز مسئول محاسبات عصبی دقت، فکر، ادراک و حافظه اپیزودیک است.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
هشدار اتحادیه اروپا به ادوبی؛ خرید وفروش خرید فیگما در معرض خطر قرار گرفت

در این مطالعه، شبکه هیپوکامپ هوش مصنوعی به‌شدت هر صحنه را فراگرفت و آن را بازپخش کرد؛ سپس در هر بازپخش آن چیزی را که می‌دید، به نئوکورتکس انتقال می‌داد. شبکه نئوکورتکس نیز به‌نوبه‌خود یاد گرفت که این صحنه‌ها را با سازماندهی اطلاعات بازسازی کند.

این مدل، قسمت‌های مهم هر صحنه همانند چیدمان دیوارها و اشیا را اشکار کرد تا «مغز» بتواند صحنه‌های قدیمی را برای بسپارد و صحنه‌های کاملاً جدیدی اراعه دهد. این کار به مغز پشتیبانی می‌کند تا کارآمد باشد، چون ملزوم نیست همه جزئیات کوچک را در حافظه نگه دارد، اما می‌تواند روی چیزهایی که در هر موقعیت بی همتا یا متفاوت می باشند، تمرکز کند.

این مطالعه مشخص می کند که هنگامی خاطرات را در میانه استراحت مرور می‌کنیم، مغز ما الگوهای ازمایش ها قبل را فهمیدن می‌کند. این کار زیاد مهم است، چون به ما پشتیبانی می کند تا چیزهایی همانند اجتناب از خطر یا یافتن غذا را در آینده پیش‌بینی کنیم؛ به این علت به زبان ساده، این مطالعه با پشتیبانی هوش مصنوعی مشخص می کند که چطور مغز ما از ازمایش ها یاد می‌گیرد، آن‌ها را برای می‌سپارد و از این دانش برای فکر چیزهای تازه یا برنامه‌ریزی برای اتفاقات بعدی منفعت گیری می‌کند.

ادامه مطلب
این فناوری می‌تواند راه را برای دستگاه‌های بی‌سیم کوچک‌تر و نیرومندتر باز کند_اصفهانیا



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments