رانندگان زیر سن قانونی

تردد خودروهای سنگین با رانندگان زیر سن قانونی در جاده‌های ایران؛ فقر فرهنگی جامعه


اگر اهل جستجو و گردش در شبکه‌های اجتماعی باشید، حتماً با محتواهای گوناگون در حوزه رانندگی روبه رو شده‌اید که طی آن یک راننده نوجوان یا کودک، عمل به راندن یک ماشین می‌کند. در کمال تأسف، تعداد بسیاری از هموطنان ما این عمل های را نشانه بلوغ عقلی یا شجاعت قلمداد می‌کنند و یقیناً به‌نظر می‌رسد که برخورد شدیدی با این افراد صورت نمی‌گیرد. در نتیجه این جریان بی‌فرهنگی در رانندگی، اکنون ناظر تردد خودروهای سنگین با رانندگان زیر سن قانونی در جاده‌های ایران هستیم؛ موضوعی که به یکی از چالش‌های جاری حمل‌ونقل تبدیل شده است.

بر پایه اظهار «محمد گلستانی»، دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه در استان یزد، طی ۷۲ ساعت قبل چهار دستگاه خودروی سنگین با رانندگان زیر ۱۵ سال در این شهرستان توقیف شده‌اند. به حرف های دادستان ابرکوه، یکی از این خودروها خلاف جهت جاده درحال حرکت بوده است؛ موضوعی که به‌شدت حادثه‌آفرین است. پیش‌ازاین نیز پلیس راه استان یزد در آذرماه سال جاری، پنج خودروی سنگین را با رانندگان زیر سن قانونی توقیف کرده می بود. سن رانندگان این خودروها به نقل از خبرگزاری ایرنا،‌ بین ۱۱ الی ۱۶ سال گفتن شده است.

ادامه مطلب
تراشه هلیو G91 با حمایتاز دوربین‌های 108 مگاپیکسلی معارفه شد

ابعاد گسترده‌تر بحران رانندگان زیر سن قانونی

دقت به این مسئله الزامی است که استان یزد تنها یکی از استان‌هایی است که بر سر مسیر عبورومرور کالا قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس،‌ کرمان، اصفهان، تهران و سه استان منطقه خراسان نیز مدام میزبان خودروهای سنگین می باشند؛ به این علت کافی است فکر کنید که در هر استان و به‌طور ماهانه حداقل پنج خودروی سنگین با رانندگان زیر سن قانونی توقیف خواهد شد. خودروهای سنگین به‌علت وزن زیاد و این چنین نیروی پیش‌ران قابل‌دقت، به‌راحتی می‌توانند خودروهای سواری را به نابودی بکشانند. این چنین تعداد بسیاری از خودروهای سنگین در ایران فاقد محافظ جلو می باشند و بعد از برخورد با خودروهای سواری، آن‌ها را به‌راحتی له می‌کنند. حال فکر کنید که این خودروهای مرگبار در دست رانندگانی با سن ۱۱ الی ۱۶ سال قرار داشته باشند!

ادامه مطلب
ژاپن مأموریت هایابوسا را به سیارک پرتاب کرد_اصفهانیا
تردد خودروهای سنگین با رانندگان زیر سن قانونی در جاده‌های ایران؛ فقر فرهنگی جامعه ۷

برای مقابله با این نوشته، به دو جریان حرکتی هم‌زمان نیاز است. نخست آنکه پلیس راهور و این چنین دستگاه‌های نظارتی، بایستی برخورد شدید و خشن با این نوع عمل های داشته باشند. توقیف ماشین برای طویل‌زمان، انجام کامل فرایندهای قضایی رسیدگی به این عمل و این چنین جریمه‌های سنگین باید قانون‌شکنان را از تداوم این حرکت بازدارد. در قدم دوم این ماموریت افکار عمومی است که این چنین رفتارهایی را کنترل کنند. افکار عمومی نباید این حرکت قانون‌شکنان را قبول کنند. متأسفانه در بین رانندگان، مالکان و این چنین علاقه‌مندان به خودروهای سنگین، این حرکت خطرآفرین نشانه شجاعت و دانایی است. بایستی این رویه از سوی افکار عمومی اصلاح بشود، چرا که وجود یک راننده خردسال پشت فرمان خودروی سنگین یا حتی خودروی سبک، جان همه افراد را به خطر می‌اندازد.

ادامه مطلب
پراید و پژو، تقصیر کار مهم تلفات تصادفات نوروزی 1403
آخرین مطالب



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments