امانت‌دار باشیم

امانت‌دار باشیم » اصفهانیا


در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از حالت فاجعه‌بار و تأسف‌آور پل‌های اصفهان انتشار شده است که در آن ردپای وجود افراد بی‌مسئولیت و وندالیسم به‌وضوح قابل‌مشاهده است در ویدئوی انتشار شده آثاری از دود، دیوارنوشته و صدمه به پل‌های تاریخی اصفهان را مشاهده می‌کنید

در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از حالت فاجعه‌بار و تأسف‌آور پل‌های اصفهان انتشار شده است که در آن ردپای وجود افراد بی‌مسئولیت و وندالیسم به‌وضوح قابل‌مشاهده است در ویدئوی انتشار شده آثاری از دود، دیوارنوشته و صدمه به پل‌های تاریخی اصفهان را مشاهده می‌کنید که حتما بارهاوبارها این آثار نامبارک را بر تن پل‌ها و بناهای تاریخی اصفهان مشاهده کرده‌اید. از شعارها و اشعار و نوشته‌ها گرفته تا آثاری از دود زغال و باقی مانده سیگار که همه انها عدم نظارت بر بناهای تاریخی مهم، به‌اختصاصی پل‌های تاریخی اصفهان را فریاد می‌زند و  اشکار است که یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی در نظارت بر پل‌های تاریخی نقش کم‌رنگی را ایفا می‌کند. درمورد نظارت ناکافی میراث‌فرهنگی بر آثار تاریخی بارهاوبارها نوشته‌ایم و وجود پررنگ‌تر قانون در جلوگیری از صدمه به بناهای مورد قیمت تاریخی اصفهان را به‌کرات گوشزد کرده‌ایم اما بد نیست این بار نقش خودمان به‌گفتن شهروند این مرزوبوم را هم متذکر شویم. دور از انتظار است خوانندگان این سرمقاله از جمله افرادی باشند که به بناهای تاریخی، ذره‌ای صدمه برسانند چرا که وندالیسم آن‌سوی فرهنگ و مطالعه است و افرادی که فرهنگ و مطالعه می‌دانند دلسوز و نگهبان میراث‌های مورد قیمت فرهنگی، هنری و تاریخی می باشند. اما احتمالا شما هم بخشی از افرادی باشید که به آنها ناظران خاموش می‌گویند ناظر تخریب و وندالیسم بوده‌اید اما سری تکان داده‌اید و با سکوت آن مکان را ترک کرده‌اید. «ناظران خاموش» نسبت به بناهای تاریخی و میراث‌فرهنگی بی اعتنا نیستند اما به قول خودشان جستوجو دردسر هم نمی‌گردند. اگر ناظر تخریب و وندالیسم بر روی بناهای مورد قیمت تاریخی بوده‌اید و احتمالا فکر می‌کردید که نمی‌توانید مانع این رفتارهای غیرفرهنگی شوید و نقشتان در نگه داری آثار مورد قیمت تاریخی را نادیده گرفته‌اید. بناهای تاریخی میراثی می باشند که از گذشتگان برای ما به امانت گذاشته شده‌اند و با روال پیشرو به نظر می‌رسد امانت‌داران خوبی نیستیم و نقشمان را در نگه داری میراث‌فرهنگی فراموش کرده‌ایم. نقشی که می‌تواند با مشاهده تخریب و صدمه به آثار تاریخی با زبانی نرم و مسالمت‌آمیز به افرادی که تخریب‌گر می باشند یادآوری کند که در حال نابودی میراثی می باشند که متعلق به همه است و قیمت آن برای شهر و کشورمان زیاد زیاد است و اگر تذکر و گفتگو اثرگذار نبوده است به حراست و یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی خبر دهد و از این جا به سپس کار در دست قانون است قانون باید با خاطیان برخورد بازدارنده داشته باشد.

ادامه مطلب
عهدهای ناشیانه!   » اصفهانیا

متأسفانه، برنامه‌ای برای آموزش و فرهنگ‌سازی و خبر‌رسانی درمورد اهمیت میراث‌فرهنگی و عدم صدمه به آنها که پیش از برخوردهای سلبی باید انجام بشود نه در رسانه‌هایی همچون صداوسیما و نمایش خانگی و نه در آموزش‌وپرورش وجود ندارد به این علت ناچاریم به‌گفتن شهروندُ خودمان دست‌به‌کار شویم با گفتگوی مسالمت‌آمیز و در نهایت مطلع کردن ضابطان قضایی.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments