قیمت خودرو

آیا قیمت ماشین سه نرخی می‌بشود؟


طی هفته‌های تازه، ماجرای فروش ۱۲۰ هزار ماشین مازاد به یکی از سرتیتر اخبار اقتصادی کشورمان تبدیل شده است. خودروسازان و این چنین برخی از مسئولان در وزارت صنعت، بر این نوشته اصرار تعداد بسیاری دارند و انجام این کار را راه برون‌رفت خودروسازان از زیان می‌دانند. حال آن‌که به گفتن بابک صدرایی کارشناسی حوزه ماشین، این عمل می‌تواند سه نرخی شدن قیمت ماشین را در پی داشته باشد.

این چنین بخوانید: ماجرای فروش ۱۲۰ هزار ماشین با قیمت حاشیه بازار؛ کوششهایی که هم چنان ادامه دارد

برای فهمیدن تاثییر ناچیز اراعه ۱۲۰ هزار ماشین به بازار، ملزوم است تا نیاز سالانه سرزمین به ماشین را در نظر بگیریم. اگر سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه ماشین در سرزمین فروخته بشود، نیاز ماهانه بازار سرزمین به ماشین معادل ۱۲۰ هزار دستگاه خواهد می بود. به این علت اراعه ۱۲۰ هزار دستگاه ماشین تنها می‌تواند نیاز یکماه سرزمین را تامین می‌کند. بابک صدرایی کارشناس حوزه ماشین با اشاره این نوشته، اراعه ۱۲۰ هزار دستگاه ماشین را زیاد ناچیز می‌داند. این چنین اراعه این مقدار کم ماشین به بازار سرزمین نباید با تبلیغات زیاد و گسترده همراه باشد.

ادامه مطلب
حاشیه سود کدام خودروهای سایپا زیاد تر از سایرین است؟‌ + جدول

تاثییر اراعه ۱۲۰ هزار اتومبیل بر قیمت ماشین چه مقدار خواهد می بود؟

در واقع خودروسازان بایستی هر ماه ۱۲۰ هزار دستگاه ماشین را به بازار اراعه کنند. آن‌ها می‌توانند این تعداد ماشین را با قیمت حاشیه بازار به فروش برسانند. در نتیجه عمل آن‌ها، بازار ماشین اشباع خواهد شد و روال رکود تورمی از بین خواهد رفت. با این حال ما می‌دانیم که این چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. تشکیل ایران و ماشین سایپا از مقدار تقاضای بازار مدام کمتر است. به همین جهت تقاضا بر اراعه برتری دارد. در این چنین شرایطی اراعه ۱۲۰ هزار دستگاه ماشین، قیمت این کالا را سه نرخی خواهد کرد و بر التهاب بازار خواهد افزود. بعد از وقوع این اتفاقات، سه نرخ گوناگون برای قیمت ماشین داریم. نرخ نخست قیمت کارخانه است. نرخ دوم قیمت حاشیه بازار است که پنج درصد کمتر از قیمت آن ماشین در بازار محاسبه می‌بشود. در نهایت نیز به نرخ سوم می‌رسیم که قیمت آن ماشین در بازار خواهد می بود.

ادامه مطلب
تعداد خودروهای فرسوده ایران چه مقدار است؟
آخرین مطالب
آیا قیمت ماشین سه نرخی می‌بشود؟ ۷

به حرف های بابک صدرایی در گفتگو با تجارت‌نیوز، سیاست اراعه ۱۲۰ هزار دستگاه ماشین وقتی سودمند واقع خواهد شد که تشکیل ماشین به سطح بالایی رسیده باشد. مساله تشکیل ماشین تا وقتی که مشکلات زنجیره تامین خودروسازان رفع نشود و تامین ارز همانند اسبق صورت نگیرد، حل نخواهد شد. در شرایطی که تشکیل ماشین به رونق قبل خود بازگردد، دیگر فردی از بازار ماشین صفر نمی‌خرد و همه افراد اتومبیل خود را از طریق خودروسازان با قیمت حاشیه بازار تامین خواهند کرد. با این حال اراعه ۱۲۰ هزار ماشین در ماه‌های پایانی سال اثری بر بازار نخواهد داشت و حتی می‌تواند جهت التهاب زیاد تر آن بشود. ماه‌های پایانی سال و منتهی به نوروز، به طور سنتی میزبان بیشترین سطح تقاضا برای خرید ماشین می باشند. به این علت اراعه تعداد محدودی ماشین آن‌هم در یک بازار عطشان، نمی‌تواند جهت افت قیمت این کالا بشود.

ادامه مطلب
خرید خودروی چینی کارکرده با کمتر از یک میلیارد تومان به‌صرفه است؟ + جدول



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments