صداوسیما از انتخابات مجلس پول در می‌آورد نه سازی پول؛ سود ۴۲۳ میلیارد تومانی تلویزیون/ هر تبلیغ ۱۰۰ میلیون ناقابل

عقب نشینی بزرگ صداو سیما؛ تا ۹۰ درصد تخفیف برای واگذاری آنتن انتخاباتی/ نامزدها از گرانی نرخ اولیه استقبال نکردند


مهسا بهادری: ماجرا چندان پیچیده نبوده است تا روزی که پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما روز چهارشنبه ۲۰ دی در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حرف های می بود: همکاران ما در سازمان یک تلاش زیاد پیچیده و شبانه روزی را در ماه های تازه انجام دادند که ما بتوانیم به تعداد ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزه های انتخابیه در اختیار نامزدها قرار دهیم.

در همین جهت اظهار شد که نامزدها باید از طریق سامانه ستاد تبلیغات به نشانی em۱۴۰۲.ir برای تبلیغات تلویزیونی ثبت نام کنند. مقداری بعدتر اظهار شد برای آن ۲۴ هزار و هشتصد و بیست و نه نفر که ثبت‌نام قطعی داشتند، شرایط تبلیغات فراهم شده است و هر نامزد باید ویدئوهای خود را در قالب مصوب سازمان صدا و سیما تشکیل کند. این بسته تصویری که نزدیک به بیست دقیقه خواهد می بود، شامل ویدئوی حامیان، اسبق، برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزد خواهد می بود. تعداد پخش و بازپخش در هر حوزه انتخابیه مشابه با تعداد نامزدهایی است که برای تبلیغات تلویزیونی نام‌نویسی کرده‌اند. چنانچه نامزد نتواند تبلیغات خود را با قواعد مصوب تشکیل کند یا از تبلیغات تلویزیونی منصرف بشود، مبلغ دریافتی برگردانده نخواهد شد.

ادامه مطلب
رونمایی از «دنیای وارونه» در افتتاحیه عمار/ اکران «بی‌وتن‌ها»

در نهایت با اظهار صداوسیما به نامزدها برای منفعت گیری از ۲۰۰ شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد ۵تا ۷۰ میلیون خواهد می بود که در تهران به بالای ۱۰۰ میلیون می‌رسد؛ برای مثال در رابطه شهر تهران، نامزد انتخاباتی برای ثبت‌نام در سامانه تبلیغات ۲۰ دقیقه‌ای تلویزیون اختصاصی انتخابات مجلس، باید رقم ۱۵۰ میلیون تومان بپردازد. به عبارتی دقیقه‌ای ۷ میلیون تومان.

تعرفه‌ای که مقداری شگفت می بود و مطابق محاسبات رقم‌های هنگفت میلیاردی را به حساب این سازمان واریز می‌کرد هنگامی نامزدها به این حالت اعتراض کردند

آخرین مطالب
ادامه مطلب
۷۰۰ پرونده مسکن برای هنرمندان استان تهران توسط صندوق اعتباری هنر راه اندازی شد

«محمدصالح مفتاح»، دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما با اشاره به هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی در صداوسیما او گفت: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماده ۷۴ و ۸۱، ضوابط منفعت گیری از بسترهای عمومی برای تبلیغات را اشکار کرده است. در آیین نامه همین قانون که در هیأت دولت به تصویب رسیده است، شرایط و ضوابط تعیین هزینه‌های تبلیغات تعیین شده و حرف های شده که این مبالغ می‌تواند بر پایه هزینه همه شده آن خدمت در نظر گرفته بشود.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما خبرداد، قیمت‌گذاری کسر کوچکی از هزینه‌ها است و قاعدتا اگر فردی بخواهد بداند که قیمت واقعی آنتن صداو سیما چه مقدار است، می‌توان آن را با قیمت تبلیغات تجاری قیاس کرد. تبلیغات تجاری به طور ثانیه‌ای محاسبه می‌بشود که عدد زیاد بزرگی است. در این قیمت‌گذاری، اولا اگر به قیمت معمول تبلیغات دقت کنیم، می‌بینیم که ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به هزینه‌هایی که انجام می‌بشود، عدد بزرگی محسوب نمی‌بشود. اگر بازدید کنید که برای چاپ پوستر و تشکیل محصولات رسانه‌ای چه مقدار هزینه می‌بشود، می‌بینید که این عدد، عدد بزرگی نیست. ۱۰۰ میلیون تومانی که اظهار شده مربوط به ۱۲ تا ۱۳ حوزه انتخابیه است. برای حوزه انتخابیه تهران ۱۵۰ میلیون تومان و مابقی زیاد پایین‌تر از این اعداد است. بیشترین تکرار مربوط به حوزه‌های انتخابیه بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه برای افراد است تا بتوانند تبلیغات خود را انجام بدهند. اگر بر پایه اجازه قانون، مبنای هزینه را هزینه همه شده قرار می‌دادیم، عدد زیاد بزرگتری می‌شد. ولی ما تلاش کردیم امکان تبلیغات را به نسبت هزینه‌ای که شده، شبه‌رایگان در خدمت نامزدهای انتخاباتی قرار می‌دهیم. قاعدتاً این هزینه‌ها، هزینه همه‌شده نیست و هزینه همه‌شده عدد زیاد بزرگتری برای ماست.

ادامه مطلب
«محمدرضا گلزار» به شبکه سه می‌آید » اصفهانیا

پاگشای صداوسیما برای سلبریتی‌های مشهور/ برگشت تلویزیون به ریل منتقدان

هر تبلیغ ۱۰۰ میلیون ناقابل؛ سود ۴۲۳ میلیارد تومانی تلویزیون از انتخابات مجلس

مدیران تلویزیون می‌خواهند چرخ را مجدد اختراع کنند

یقیناً به صراحت همه می‌توان او گفت ۱۰۰ میلیون تومان هم چنان عدد بزرگی به شمار می‌آید آن هم برای تبلیغات چند دقیقه‌ای در صداوسیما و نامزدها هم فهمید این ماجرا می باشند، بلافاصله بعد از این اعتراض‌ها صداوسیما لیستی را انتشار کرد که رقمی بین ۶۰ تا ۹۰ درصد برای تبیلغات تخفیف گذاشته است، اما چرا ؟ مگر دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما اظهار نکرده می بود که«قاعدتاً این هزینه‌ها، هزینه همه‌شده نیست و هزینه همه‌شده عدد زیاد بزرگتری برای ماست.» بعد چرا این چنین تحول عجیبی درمورد قیمت‌ها رقم خورد؟

یک مهم وجود دارد به نام اراعه و تقاضا که چندان هم پیچیده نیست؛ هر مقدار تقاضا زیاد تر باشد اراعه افزایش اشکار می‌کند و هر مقدار تقاضا کم‌تر باشد اراعه هم کم می‌بشود. از آنجایی که این ماجرا هم یک قضیه اقتصادی است می‌توان او گفت علت این افت قیمت ناگهانی و شگفت تعرفه‌های تبلیغاتی برای نامزدها زیاد اشکار است و آن هم عدم استقبال آن‌ها برای گرفتن زمان تبلیغات از تلویزیون است که علتاین عقب نشینی بزرگ شده است و از آن‌جایی که به گمان زیاد واریزی‌ها قابل قبول نبوده، صداوسیما ۱۰ میلیون تومان را به صفر میلیون تومان ترجیح داده است.

ادامه مطلب
حذف کتاب از سبد معیشت

عقب نشینی بزرگ صداو سیما؛ تا ۹۰ درصد تخفیف برای واگذاری آنتن انتخاباتی/  نامزدها از گرانی نرخ اولیه استقبال نکردند

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

مسئله دوم این عقب نشینی یک اتفاق خوب را رقم زده است، حاکمیت و مردم از رسانه ملی توقع دارد که از انتخابات که یک اتفاق ملی است حمایتکند و از آن‌جایی که معاون اول قوه قضاییه اظهار کرده که : « قوه قضاییه با متخلفان انتخابات برخورد می‌کند.» صداوسیما خواسته اظهار کند که تصمیم دارد از این اتفاق حمایتکند.

۲۴۵۲۴۵



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments