[ad_1]
به گزارش خبرآنلاین روابط عمومی پروژه، کارگاه انتقال توانایی با وجود چهار کارگردان از کارگردانان مجموعه انیمیشنهای مختصر هنری «رویاهای هنری»؛ ایرج محمدی رزینی کارگردان انیمیشن مختصر «باغ پادشاه»، معین صمدی کارگردان انیمیشن مختصر «جمشید؛ مرثیهای بر یک اسطوره»، مرضیه ابرار پایدار کارگردان انیمیشن مختصر «آدم خانگی» و الهه قمیشی کارگردان انیمیشن مختصر «قطعه تنهایی» و دانش آموزان هنرستانهای دخترانه هنرهای زیبای تهران، حضرت مریم، قدس (شهر ری)، هنرستان پسرانه انفورماتیک تهران و برخی از علاقهمندان صبح یکشنبه، ۸ بهمن ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
ابرار پایدار: نوشته انیمیشنم جهانی می بود
مرضیه ابرار پایدار در ابتدای این کارگاه با نشان دادن مرحله های گوناگون ساخت انیمیشن «آدم خانگی» او گفت: در این انیمیشن جایگاه آدم و حیوان را جابهجا کردم و برای اینکار از اکسپرسیو منفعت گیری کردم. کنتراست بالای نور را هم در این کار لحاظ کردم. ایده اولیه داستان را از یک قصه کودکان به نام «آدم و برهاش» برداشت کردم در آن داستان هم جابهجایی جایگاه انسان و حیوان می بود. کم کم قصه به سمت نوشته حقوق حیوانات رفت.
او در ادامه گفت: برای ساخت این کار تصاویر تعداد بسیاری تهیه کردم و برای این که بتوانم در تکنیک دو بعدی فیلمم را بسازم، قفس و فضای کلی را به شکل سه بعدی ساختم تا بتوانم تست نور بزنم. زمان پیش تشکیل نزدیک به شش ماه و تشکیل نزدیک به هشت ماه طول کشید و عواملم نزدیک به هفت نفر بودند.
ابرار در جواب به این سوال که چطور شد «آدم خانگی» به گفتن اولین کار او توانست در جشنوارههای تعداد بسیاری موفق به کسب جایزه بشود، گفت: جواب این سوال را به نظرم دیگران باید بدهند، اما خودم فکر میکنم نوشته کارم یک نوشته جهانی می بود که در همهجای دنیا جزو دغدغه علاقهمندان محیط زیست است. به این علت تعداد بسیاری از جشنوارهها از کار من استقبال کردند.
محمد رزینی: ابهام بخشی از هنر است
ایرج محمدی رزینی، کارگردان انیمیشن مختصر «باغ پادشاه» درمورد حضورش در انیمیشن او گفت: من سالها توانایی ساخت فیلم مختصر داشتم تا این که در اغاز ساخت اولین فیلم سینماییام قرار گرفتم. مانع ها جدی برایم تشکیل شد و نتوانستم آن فیلم را بسازم. به همین علت خانهنشین شدم و در آن دوران می بود که با یک دوربین کوچک اغاز به ساخت انیمیشن کردم. یک شوق درونی و ذاتی علتشد که یک کار مختصر بسازم و دوستی که آن را دید به من نظر داد، این کار را صداگذاری کنم و به جشنواره بفرستم.
او در ادامه گفت: همان انیمیشن جایزه بهترین انیمیشن جشنواره فیلم مختصر تهران را گرفت. این اتفاق انگیزهای شد تا زیاد تر برای انیمیشن زمان بگذارم.
رزینی با اشاره به این که در هنرستان درس خوانده است، او گفت: من هم همانند شما در هنرستان درس خواندهام و در هنرستان روحیه تواناییگرایی داشتم. کار خلاقانه انجام میدادم. در شهر کوچک ما اگر پنج انجمن و سازمان بودند که در حوزه سینما و هنر فعالیت میکردند، من با همه آنها همکاری میکردم. میخواهم به شما بگویم که تحصیلات آکادمیک انیمیشن ندارم، در دانشگاه هم گرافیک خواندم. ولی توانستم همه آنچه در گرافیک و سینما و هنر آموخته بودم را به دنیای انیمیشن بیاورم.
کارگردان انیمیشن «باغ پادشاه» درمورد چگونگی شکلگیری اولیه گفت: این انیمیشن برمبنای یک شعر و خاطرهای از پدربزرگم با برگهای خشک ساخته شد. تکنیک مقداری سخت می بود و ساخت آن دوسال و نیم زمان مرا گرفت.
او در جواب به سوال یکی از دانشآموزان رشته انیمیشن که چه پیشنهادای برای راه آنها دارد، او گفت: به شما پیشنهاد میکنم که نترسید. از توانایی کردن و ساختن نترسید. همان گونه که گفتم من تحصیلات آکادمیک مرتبط با انیمیشن ندارم. قواعد و قوانین هنر را مطالعه کنید، اما در قید و بند آنها نباشید. نترسید و شجاع باشید. اصلا با این که تقلیدکننده باشیم، مساله دارم. باورم این است که هر کدام از ما توانمندیهایی داریم که باید روی آنها متمرکز باشیم و آنها را به عرصه ظهور برسانیم.
محمدی رزینی در جواب به این سوال که چطور میبشود یقین می بود که مخاطب درست فهمید داستان کار میبشود گفت: ابهام بخشی از هنرس است. اگر هنر از ابهام خارج بشود، تبدیل به شعار میبشود. ما نمیتوانیم با مستقیمگویی با مخاطب سخن بگویید کنیم. یقیناً بین ابهام و گنگ بودن تفاوت تعداد بسیاری است. یک جایی شما توانایی رساندن مفهوم را ندارید و گنگی تشکیل میکنید ولی در بخشی میخواهید مخاطب خودش فکر کند و به نتیجه برسد، اینجا همان نقطه است که به آن ابهام میگوییم.
قمیشی: از فیلمم رضایت دارم
الهه قمیشی، کارگردان انیمیشن «قطعه تنهایی» با اشاره به این که این انیمیشن را به گفتن آخرنامه دانشجویی ساخته است، او گفت: ایده مهم در کلاسهای فیلمنامهنویسی شکل گرفت و وقتی که میخواستم کار آخرنامهام را بسازم به نظرم رسید بهترین زمان برای به ظهور رساندن این ایده است.
او در ادامه گفت: وقتی که کار روی فیلمنامه را اغاز کردم. تمایل داشتم که بتوانم با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی کار کنم. به این پشتیبانی نیاز داشتم تا بتوانم کارم را بسازم. یقیناً ایده اولیه برای اراعه به دانشگاه و مرکز گسترش تغییراتی اشکار کرد. بعضی اوقات فکر میکنم ایده اولیه را که اغراق بیشتری داشت، زیاد تر دوست داشتم. ولی امروز که فیلمم ساخته شده، به نظرم از آن رضایت دارم.
قمیشی افزود: در این فیلم به مسائل مهمی همانند رویاهای از دست رفته، تنهایی که نتیجه سرکوب است و تاثییر پدر سالاری پرداختهام. فرم و محتوا برای من به یک اندازه اهمیت داشت، تلاش کردم که از فرمی منفعت گیری کنم به محتوا پشتیبانی کند.
او درمورد متریالهایی که در ساخت «قطعه تنهایی» به کار برده است او گفت: همه متریالها از کاغذ و مقوا ساخته شدهاند. حس میکردم این متریال به قصه پشتیبانی میکند.
صمدی: سیر تحول شخصیت جمشید برایم دلنشین می بود
معین صمدی، کارگردان انیمیشن مختصر «جمشید؛ مرثیهای بر یک اسطوره» با اشاره به این که در هنرستان درس خوانده است، او گفت: من هم در هنرستان درس خواندهام و اگر مقصد شما کار هنری است باید بگویم مسیر درستی را انتخاب کردید. در واقع یک بینبر زدهاید. چون سپس از این که داخل دانشگاه شدم، فهمید شدم که هیچچیز تقریبا جدیدی برای یادگیری نیست.
او در ادامه گفت: اصول هنر، یکی است. همان است که در هنرستان به شما یاد خواهند داد. بعد دانشگاه چیز بیشتری نمیتواند یاد دهد مگر این که استادان شما با توانایی باشند و ازمایش ها خودشان را به شما انتقال دهند.
صمدی درمورد انیمیشن «جمشید؛ مرثیهای بر یک اسطوره» او گفت: داستان این فیلم از متون کهن شاهنامه برداشت شده است. برایم شخصیت جمشید زیاد دلنشین می بود. چون در عین این که شاه می بود، گناهکار و ترد شده هم می بود. برایم سوال می بود که چطور شد فردوسی زیاد راحت او را در یک صفحه زیر و رو کرد.
او در ادامه گفت: نزدیک به سه تا چهارسالی تحقیق در خصوص شاهنامه زمان مرا گرفت و ساخت خود فیلم هم چهار سال طول کشید که در کل ۱۲ دقیقه شد.
مجموعه انیمیشنهای مختصر هنری «رویاهای بیداری» شامل ۱۰ انیمیشن به نامهای «آدم خانگی» به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار، «جمشید؛ مرثیهای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی، «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، «دشت گلهای زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «قطعه تنهایی» به کارگردانی الهه قمیشی ، «کلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر، «گنجشکک» به کارگردانی الهه فلاحیان، «نقطه» به کارگردانی محمد زارع ، «همیشه گمشدهای هست» به کارگردانی مسعود صفری، «باغ پادشاه» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی است.
آثاری که در این مجموعه به نمایش درمیآیند در جشنوارههای گوناگون داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کردهاند.
این بسته انیمیشن مناسب مخاطبان بالای ۱۲ سال است.
مجموعه انیمیشنهای مختصر هنری «رویاهای بیداری» از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و توانایی» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستانها به نمایش در آمده است.
۲۲۰۵۷
[ad_2]
منبع