چگونگی ابتلا به زوال حافظه در مبتلایان به سرطان

چگونگی ابتلا به زوال حافظه در مبتلایان به سرطان


اصفهانیا به نقل از بهداشت نیوز، مطالعه‌ای تازه که روز چهارشنبه در نشریه سلول (Cell) انتشار شد، نشان داد برخی از تومورها، پروتئینی همانند ویروس آزاد می‌کنند که می‌تواند سیستم ایمنی خارج از کنترل را برای صدمه رساندن به سلول‌های مغز راه‌اندازی کند.

تشدید سریع علائمی از جمله زوال حافظه، تغییرات رفتاری، نبوده است هماهنگی و حتی تشنج، بخشی از بیماری به نام سندرم عصبی پارانئوپلاستیک (نشانگان منتج از سرطان) ضد ام‌ای۲ است.

به حرف های متخصصان، گمان ابتلا به این بیماری عصبی نادر در افراد مبتلا به سرطان، کمتر از یک در ۱۰ هزار است.

با این که نشانه‌های دقیق آن امکان پذیر در افراد گوناگون متفاوت باشد، همه آن‌ها عکس العمل‌های سریع ایمنی علیه سیستم عصبی‌ می باشند که می‌تواند به‌ شدت فرد را ناتوان‌ کند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
مطلب دلنشین یک مستاجر به صاحب‌خانه‌اش که وایرال شد + عکس_اصفهانیا

متخصصان می‌گویند زیاد تر بیماران امکان پذیر حتی پیش از این که بدانند مبتلا به سرطان شده‌اند به این علائم دچار شوند.

به حرف های متخصصان، این علائم ناشی از آن است که سیستم ایمنی، پروتئین‌های خاصی در مغز از جمله پروتئینی به نام پی‌ان‌ام‌ای۲ (PNMA۲) را به‌طورناگهانی مقصد قرار می‌دهد.

متخصصان با بازدید ساختار این پروتئین با منفعت گیری از میکروسکوپ پیشرفته دریافتند که چندین پی‌ان‌ام‌ای۲ می‌توانند خودبه‌خود به مجموعه‌های ۱۲ طرفه همانند پوسته خارجی برخی ویروس‌ها تبدیل شوند.

متخصصان دریافتند از آنجا که کارکرد مهم سیستم ایمنی دعوا به ویروس‌ها است، ساختار ویروس همانند پی‌ان‌ام‌ای۲ آن را مستعد مقصد قرارگرفتن می‌کند.

آن‌ها در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، دریافتند سیستم ایمنی تنها وقتی به پی‌ان‌ام‌ای۲ دعوا می‌کند که به این ساختار ویروس‌همانند تبدیل شده باشد.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

متخصصان این چنین دریافتند که در موارد نادر سلول‌های تومور در دیگر تکه‌های بدن اغاز به تشکیل پروتئین پی‌ان‌ام‌ای۲ می‌کنند که طبق معمول فقط در مغز ساخته می‌بشود.

ادامه مطلب
اتفاقاتی که سپس از خوردن شیر در بدن مان رخ می دهد

در این موارد سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی‌هایی می‌سازد که سلول‌ها را به دعوا به این پروتئین هدایت می‌کند.

هنگامی سیستم ایمنی فعال می‌بشود که به پروتئین دعوا کند، قسمت‌هایی از مغز را که به‌طور معمول پی‌ان‌ام‌ای۲ تشکیل می‌کنند، همانند مناطق مغزی که در حافظه، یادگیری و حرکت نقش دارند نیز مقصد قرار می‌دهد.

اصفهانیا به نقل از ایندیپندنت، متخصصان امیدوارند با انجام پژوهش‌های زیاد تر بتوانند دریابند کدام جنبه از عکس العمل ایمنی در این چنین بیمارانی علتزوال شناختی می‌بشود – خود آنتی‌بادی‌ها (پادتن‌ها)، سلول‌های ایمنی که به مغز راه می‌یابند یا ترکیبی از هردو این‌ها.

به حرف های متخصصان، این یافته‌ها امکان پذیر به راه‌هایی برای جلوگیری از ورود آنتی‌بادی‌ها به مغز بیماران مبتلا به سرطان که علائم عصبی دارند منجر بشود.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments