باخودتنظیم‌گری می‌توانیم بسیاری از مشکلات حوزه را حل‌وفصل کنیم

باخودتنظیم‌گری می‌توانیم تعداد بسیاری از مشکلات حوزه را حل‌وفصل کنیم


مشکلات به وجود امده از سوی پلتفرم فروشگاهی مقداد آی‌تی، علاوه بر نارضایتی‌های گسترده کاربرانی که عمل به خرید نقدی کرده بودند، چالش‌های تعداد بسیاری بر لندتک‌ها تحمیل کرده و اعتبار آن‌ها را نزد مشتریانشان زیر سوال برده است. اما با وجود مشکلات اقتصادی، امکان پذیر این مشکلات چندین‌بار دیگر بین شرکت‌های طرف قرارداد با لندتک‌ها به‌وجود بیاید؛ در این صورت لندتک‌ها باید چه کنند؟

در بین مرچنت‌هایی (شرکت‌های طرف قرارداد با لندتک‌ها) که در سایت ازکی‌وام قرار دارند، نام مقداد‌ آی‌تی نیز به‌چشم می‌خورد و مشکلاتی که طی ماه‌های تازه بر سر خریداران این فروشگاه اینترنتی آمده، علتشده است که تعداد بسیاری از کاربران ازکی‌وام، مشکل به وجود امده را از چشم این مجموعه ببینند، درصورتی‌که مدیرعامل ازکی‌وام پافشاری دارد که آن‌ها توانسته‌اند با خودتنظیم‌گری، مشکلات به وجود امده برای مشتریان مقداد‌ آی‌تی را که از کانال ازکی‌وام خرید خود را انجام داده‌اند، حل کنند.

«مهدی مؤمنی»، مدیرعامل ازکی‌وام، درخصوص معیار انتخاب مرچنت‌ها اظهار داشت مواردی همانند هویت‌سنجی و احراز هویت از نظر حقیقی و حقوقی، داشتن اینماد، حجم فعالیت، حسن شهرت و نمره کیفیتی فروشگاه از نظر کاربران، این چنین سابقه بند و دسته‌ای که فروشگاه در آن فعالیت می‌کند، از فاکتورهای شاخص برای همکاری با مرچنت‌ها و پلتفرم‌ها است.

مؤمنی در رابطه با مقداد آی‌تی نیز اظهار داشت که علی‌رغم این که ازکی‌وام درخصوص مشکلات به وجود امده ورود کرده و به حل قضیه پرداخته است، اما مجدداً ناظر عدم تحویل خواست‌های کاربران و نارضایتی‌ آن‌ها بوده و در ادامه عمل های جدی فرد دیگر داشته است.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
سود خالص «ابرآمد» 9 برابر شد؛بازدید صورت‌های مالی سال 1402_اصفهانیا
باخودتنظیم‌گری می‌توانیم تعداد بسیاری از مشکلات حوزه را حل‌وفصل کنیم ۱۸

او دراین‌خصوص به دیجیاتو گفت: «ما فهمید نارضایتی‌های کاربران بودیم و ناظر بودیم که خریدهای انجام‌شده در موعد مقرر به دست کاربران و خریداران نرسیده است. در وهله اول، با برخوردی که با این فروشگاه داشتیم، این پلتفرم کالاهای کاربران ما را تحویل داد و ما مشکلات و مسائل به وجود امده را به‌صورت‌کلی حل کردیم، اما به‌علت ابراز مشکلات مالی، کاربرانی که به‌صورت نقدی هم خرید کرده بودند نیز موفق به دریافت خواست خود نشدند. این چنین در دی‌ماه مجدد این اتفاق با اعداد و حجم کم‌تری اتفاق افتاد. در این راستا، ما مجدد داخل شده و برخورد کردیم و هزینه‌های به‌وجود‌آمده از سوی کاربرانمان را متحمل شدیم و به پیشگیری از ابراز مشکلات دیگر پرداختیم.»

«۵ میلیارد تومان اعتبار را به کاربران بازگرداندیم»

به حرف های مدیرعامل ازکی‌وام، حجم رقمی که مشتریان از ازکی‌وام برای خرید اینترنتی از مقداد آی‌تی هزینه کردند، نزدیک به ۵ میلیارد تومان می بود و کالاهای کاربران در بازه وقتی ۲۰ روزه تحویل داده نشده می بود و امتیاز فروشگاه مقداد آی‌تی نیز افت اشکار کرده می بود؛ ازکی‌وام همه این اعتبار‌ها را به مشتریان خود برگرداند.

مؤمنی اظهار داشت که پاسخگویی مناسبی از سمت پلتفرم مقداد آی‌تی صورت نگرفته و تا بحال جواب صریحی از جانب آن‌ها دریافت نشده است. او در ادامه او گفت: «با دقت به عدم پاسخگویی و شفاف‌سازی فروشگاه مقداد آی‌تی، داخل پروسه‌های قضایی و عمل های قانونی شدیم. این چنین با وجود این که قوانین مشخصی درزمینه ربط فروشگاه با کاربران وجود ندارد، تلاش کردیم که به‌هیچ‌وجه حق کاربران ما ضایع نشود و حق آن‌ها را در برتری قرار دادیم.»

ادامه مطلب
مسدودسازی مصرف آزاد اینترنت در «رایتل» هم ممکن شد_اصفهانیا

به حرف های مدیرعامل ازکی‌وام، در راستای اقداماتی که از سوی مرچنت‌ها به نقض بندهای قرارداد منجر بشود، حق شکایت‌کردن از فروشگاه موردنظر، طلب اصل بدهی و غرامت برای ضربه‌ای که امکان پذیر به یک برند داخل بشود، محفوظ است. این چنین ازکی‌وام در سه سال فعالیت خود این چنین توانایی‌ای نداشته و پایان مرحله های قانونی و قضایی نزدیک به ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد.

او درخصوص چگونگی ریسک‌پذیری و همکاری با دیگر مرچنت‌ها به دیجیاتو او گفت: «از آنجایی که ما در دریافت وام خرید کالا یا اعتبار خرید کالا از بانک به‌گفتن واسط هستیم، فرایند حاضر در این وهله را خودمان رصد می‌کنیم و مورد بازدید قرار می‌دهیم. یکی از با اهمیت ترین نکاتی که بر آن متمرکز هستیم، نحوه تعامل فروشگاه با کاربران است. این چنین امکان پذیر مواردی همانند خالی‌فروشی یا پول‌فروشی رخ دهد که برخلاف قوانین بانک مرکزی است و آن‌ها را موردتوجه قرار می‌دهیم.»

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

با دقت به شرایط اقتصادی حاکم بر سرزمین، دور از ذهن نیست که پلتفرم‌های فعال جاری دچار مشکلات مالی شوند و مواردی همانند مقداد آی‌تی، حتی با سال‌ها سابقه در حوزه آی‌تی، پدیدار بشود. مدیرعامل ازکی‌وام درخصوص روبه رو با چالش‌هایی از این جنس و تدابیری که برای سرویس‌های خود درنظر دارند، فرمود: «با توانایی به وجود امده، ما در فرایندهای خود بازنگری داشتیم و قطعاً در روبه رو با این موارد، کنترل‌های جدی و بیشتری را در سرویس‌های خود اعمال می کنیم.»

ادامه مطلب
بر پایه قانون مجلس، ستاد ملی رمزدارایی‌ها تشکیل خواهد شد

«اراعه خدمات مرچنت‌ها به مشتریان خودشان و لندتک‌ها باید یکسان باشد»

«حامد قنادپور»، مدیرعامل پلتفرم تارا نیز درخصوص معیارهای همکاری این پلتفرم با مرچنت‌ها به دیجیاتو این چنین گفت: «برای انتخاب مرچنت‌ها، یکی از خط قرمزهایی که داریم این است که هنگامی کاربری از تارا، چه از به‌صورت نقدی یا چه به‌صورت اعتباری، خریدی را انجام می‌دهد، تفاوتی در نحوه دریافت خدمات و اراعه قیمت‌ها وجود ندارد. ما مدام با شرکت‌های معتبری همکاری می‌کنیم که بتوانند این چنین تعهدی دهند و به آن عمل کنند.»

1707319336 701 باخودتنظیم‌گری می‌توانیم تعداد بسیاری از مشکلات حوزه را حل‌وفصل کنیم

قنادپور درخصوص ریسک همکاری با مرچنت‌ها به‌علت شرایط اقتصادی حاکم فرمود: «تلاش می‌کنیم این اتفاقات را در فرایندهای قراردادی خود نیز درنظر بگیریم. ولی مسئله مهم این است که هنگامی ما پذیرنده‌ای را معارفه می‌کنیم، خودمان را به آن متعهد می‌دانیم و حقوق مشتریان خودمان را محفوظ نگه می‌داریم و تلاش می‌کنیم که کاربران از بهترین سرویس‌ها برخوردار باشند.»

به حرف های قنادپور، چون تارا به‌گفتن یک پلتفرم واسط فعالیت می‌کند، مدام تلاش در جلب رضایت مشتریان و کسب‌وکارهایی که با آن‌ها همکاری می‌کنند، داشته و تلاش می‌کند که در این راستا تسهیلگر باشد و درصورت ابراز مشکل، خود را موظف به نگه داری حقوق مشتریان و پاسخگویی می‌داند.

«خدمت‌رسانی مرچنت‌ها باید کامل باشد»

«امیرحسین عابدینی»، مدیرعامل نسیبا هم درخصوص شاخص‌های همکاری با مرچنت‌های این پلتفرم اظهار داشت: «معیار مهم ما در حوزه کالا و خدمات این است که سرویس‌های خود را بر پایه ادعایی که می‌کنند، به‌طور کامل اراعه دهند. این چنین در قرارداد خود لحاظ کردیم شخصی که از نسیبا متقاضی خدمات می‌بشود، از خدمات اختصاصی‌ای برخوردار بشود.»

1707319336 526 باخودتنظیم‌گری می‌توانیم تعداد بسیاری از مشکلات حوزه را حل‌وفصل کنیم

به حرف های عابدینی، درصورتی‌که کاربر بعد از خرید ناخشنود باشد، پذیرنده موظف به رجوع کالا و پذیرفتن بی‌قیدوشرط نارضایتی کاربر است. او درخصوص نارضایتی کاربر از خدمات دریافتی نیز اظهار داشت که کاربران دچار مشکلات به وجود امده نمی‌شوند و همکاری با مرچنت‌ها منوط بر جلب رضایت کاربر از همه فرایند خرید است.

ادامه مطلب
توسعه پیام‌رسان‌های داخلی باعث آرامش روانی جوانان شده است

«برای قانون‌گذاری در یک صنعت باید سخن‌های بازیگران آن حوزه را شنید»

مدیرعامل ازکی‌وام درخصوص خودتنظیم‌گری لندتک‌ها در روبه رو با همچین مواردی فرمود: «این ماجرا و عمل های انجام‌شده کاملاً از جنس خودتنظیم‌گری می باشند. به این علت که اساساً با وجود دستورالعملی که بانک مرکزی نسبت به لندتک‌ها درنظر گرفته – که اتفاقاً هم ناقص است – حق کاربر موردتوجه قرار نگرفته است. این چنین بانک مرکزی طرف حاکمیت را گرفته و موضوعاتی که بین فروشگاه و کاربر است، کاملاً نادیده گرفته شده و آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده است.

او در این راستا در ادامه گفت: «اصولاً در او گفت و گو کالا، پلتفرم‌های این حوزه و ازکی‌وام متصل به یک فروشگاه بزرگ یا دارای آن نیستند و ازاین‌رو، او گفت و گو خودتنظیم‌گری اهمیت اختصاصی‌ای اشکار می‌کند. با اهمیت ترین شاخص یک پلتفرم، تشکیل مطمعن و اعتبار برای ادامه فعالیت‌های خود است.»

مؤمنی درخصوص عمل های جدی برای پیشگیری روبه رو با مشکلات این‌چنینی، از طراحی سرویس‌های تازه خبر داد و به دیجیاتو او گفت: «سیستمی که اکنون درحال طراحی آن هستیم، سیستم خرید وفروش امن است. این چنین برای قبول نهایی و پایان مرحله های خرید کاربر، سرویسی جداگانه درنظر گرفته‌ایم تا فروشگاهی نتواند به جعل قبول و پایان فرایند خرید تنها از جانب خود بپردازد. این سرویس به‌نوبه‌خود می‌تواند پشتیبانی‌کننده باشد.»

مدیرعامل ازکی‌وام در آخر افزود: «من فکر می‌کنم که ما در فضای قانون‌گذاری برای یک صنعت، باید به بازیگران و فعالان متخصص در آن حوزه دقت داشته باشیم و سخن‌ها و نظرات بازیگران آن حوزه را بشنویم. این چنین نباید فقطً برای یک قسمت قانون‌گذاری بشود؛ چون پلتفرم‌های حاضر طوری طراحی شده‌ و فعالیت می‌کنند که بتوانند ابزار گوناگون بازار را به‌هم متصل کرده و با اشتراک فعالیت، منفعت‌وری و نوآوری در سرزمین تشکیل کنند.»

ادامه مطلب
به جستوجو تسهیل زندگی اقتصادی مردم
1707319336 802 باخودتنظیم‌گری می‌توانیم تعداد بسیاری از مشکلات حوزه را حل‌وفصل کنیم
باخودتنظیم‌گری می‌توانیم تعداد بسیاری از مشکلات حوزه را حل‌وفصل کنیم ۱۹

خودتنظیم‌گری یکی از راه حلهای حل‌کردن مشکلات لند‌تک‌ها است

«علیرضا هوشمند»، عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک ایران و رئیس کمیسیون لندتک هم باور دارد که خودتنظیم‌گری می‌تواند پشتیبانی شایانی به کسب‌وکارها کند. او درخصوص خودتنظیم‌گری حوزه لندتک‌ها به دیجیاتو او گفت: «خودتنظیم‌گری یکی از راه حلهای قانون‌گذاری و مقررات‌گذاری است که اکنون کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک درحال تلاش برای محقق‌سازی و انجام آن می باشند. مثالای از این خودتنظیم‌گری در حوزه رمزارز است که توسط انجمن بلاکچین، انجمن فین‌تک و سازمان نصر تهران درحال انجام است.»

او افزود: «قبل از این که دستورالعمل سند تسهیلات‌یار از سوی بانک مرکزی انتشار بشود، نزدیک به دو ماه قبل از آن با کسب‌وکارهای فعال در این حوزه دورهم جمع شدیم و بنا را بر این گذاشتیم که چهارچوبی را برای ادامه فعالیت در حوزه لندتک درنظر گرفته و تدوین کنیم تا شرایط مشخصی برای کسب‌وکارهای فعال در این حوزه برای ورود و ادامه فعالیت فراهم باشد. یک‌سری موارد همانند کنترل نرخ منفعت یا کنترل هزینه عملیات یا شاخص‌های دیگر را که جزو عوامل بازدارنده می باشند، درنظر داشتیم و قرار می بود روی سایت‌های خود قرار دهیم و این روال در وهله اول برای کسب‌وکارهایی که تازه می‌پیوستند، پشتیبانی‌کننده می بود.»



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments