از سالها پیش تا بحال، ماشین در بازار ایران به کالایی اندوختهای تبدیل شده است. در نتیجه خریداران ماشین زمان انتخاب یک اتومبیل، به سود و زیان حاصل از خرید و فروش آن دقت میکنند. در نوشته امروز نیز نگاهی به حاشیه سود خودروهای سایپا داریم. بر پایه آخرین آمارها، محصولات سایپا نزدیک به ۴۰ درصد از سبد خرید کل خودروها در سرزمین ما را شامل خواهد شد.
سایپا از میانه دهه ۱۳۸۰ و بعد از توقف تشکیل پیکان، جایگاه تولیدکننده بزرگ خودروهای اقتصادی را در ایران به دست آورد. این شرکت تا اغاز سده تازه، تشکیل پراید را در ادامه گفت. سایپا در کنار پراید، نسخههای ارتقا یافته این ماشین شامل تیبا، ساینا و کوییک را نیز به تشکیل رساند.
سایپا بعد از توقف تشکیل ریو، برای یک دهه از بازار خودروهای بینرده به دور می بود تا این که ماشین سایپا شاهین داخل خط تشکیل شد. یقیناً این شرکت در او گفت و گو واردات نیز فعالیت دارد که در این نوشته به این خودروها نخواهیم پرداخت و تنها محصولات تولیدی سایپا را از نظر حاشیه سود بازدید میکنیم. برای محاسبه سود، تنها خودروهایی را ذکر میکنیم که اکنون توسط شرکت خودروساز تشکیل خواهد شد و طی سال ۱۴۰۳ نیز در بازار وجود خواهند داشت.
جدول حاشیه سود خودروهای سایپا (قیمتها به تومان می باشند):
ماشین | قیمت کارخانه | قیمت بازار | مقدار اختلاف |
ساینا S با استاندارد ۸۵ گانه | ۳۳۵,۴۶۰,۰۰۰ | ۴۰۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۸,۵۴۰,۰۰۰ |
کوییک R تیپ S با استاندارد ۸۵ گانه | ۲۹۲,۶۲۸,۰۰۰ | ۳۹۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۴,۳۷۲,۰۰۰ |
کوییک S با استاندارد ۸۵ گانه | ۲۹۴,۵۰۴,۰۰۰ | ۳۸۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۹,۴۹۶,۰۰۰ |
کوییک GXR-L با استاندارد ۸۵ گانه | ۳۷۴,۷۲۰,۰۰۰ | ۴۱۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۷,۲۸۰,۰۰۰ |
کوییک GXL با استاندارد ۸۵ گانه | ۳۶۳,۲۶۶,۰۰۰ | ۳۹۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۰,۷۳۴,۰۰۰ |
شاهین G دندهای با ترمز ESC | ۴۳۵,۱۹۹,۰۰۰ | ۶۶۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۳۱,۸۰۱,۰۰۰ |
شاهین اتوماتیک | ۶۴۱,۷۱۸,۰۰۰ | ۷۷۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۳۶,۲۸۲,۰۰۰ |
سایپا ۱۵۱ | ۲۵۵,۹۳۴,۰۰۰ | ۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۹,۰۶۶,۰۰۰ |
سایپا ۱۵۱ با لاینر | ۲۵۹,۰۳۴,۰۰۰ | ۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۸,۹۶۶,۰۰۰ |
وانت زامیاد | ۵۳۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۴۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۷,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد هیدرولیک | ۵۵۶,۱۹۰,۰۰۰ | ۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | -۱,۱۹۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد گازسوز | ۵۵۴,۱۹۰,۰۰۰ | ۵۹۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۹,۸۱۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد گازسوز رادیال | ۵۷۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۹,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد دیزل | ۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۶۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۸,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت پادرا | ۶۱۶,۸۹۰,۰۰۰ | ۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۳,۱۱۰,۰۰۰ |
وانت پادرا دیزل | ۶۶۲,۸۹۰,۰۰۰ | ۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۷,۱۱۰,۰۰۰ |
پیکاپ کارون | ۷۱۰,۱۹۰,۰۰۰ | ۸۱۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۹,۸۱۰,۰۰۰ |
پیکاپ زاگرس | ۱,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تحلیل جدول
همان گونه که جدول بالا مشخص می کند، شاهین دندهای در قسمت خودروهای سواری و پیکاپ زاگرس در قسمت خودروهای تجاری، بیشترین مقدار حاشیه سود را برای خریداران خود به همراه دارند. این مقدار از اختلاف قیمت به علت اراعه محدود خودروهای یاد شده به بازار تشکیل شده است.
در قسمت خودروهای اقتصادی، کوییک R تیپ S با بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف، رکورددار حاشیه سود به حساب میآید. این چنین دو نسخه دیزلی پیکاپ زامیاد و پیکاپ پادرا اختلاف قیمت قابل توجهی با نرخ کارخانه دارند که نشاندهنده محبوبیت این دو مدل نزد رانندگان است. کمترین مقدار اختلاف قیمت نیز به وانت زامیاد با فرمان هیدرولیک میرسد. مشتریان میتوانند این ماشین را نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزانتر از بازار در کارخانه خریداری کنند. یقیناً اگر تنها خودروهای سواری را ملاک قیاس قرار دهیم، گفتن کمترین مقدار حاشیه سود محصولات سایپا به کوییک GXL تعلق میگیرد.