آنتن هیبریدی ناسا

آنتن هیبریدی ناسا ارتباطات همزمان لیزری و رادیویی را با فضا ممکن می‌کند


ناسا درحال آزمایش یک آنتن هیبریدی غول‌پیکر است که می‌تواند سیگنال‌های رادیویی و لیزری فضاپیماها را از فاصله صدها میلیون کیلومتر مدیریت کند. مقصد این آنتن شدت‌بخشیدن به ارتباطات زمین با فضاپیماها است. در واقع ارتباطات نوری یا لیزری قابلیت‌های جدیدی را برای اکتشافات فضایی ممکن می‌کنند.

بر پایه گزارش ناسا، آنتن آزمایشی این آژانس سیگنال‌های لیزری فرکانس رادیویی و مادون قرمز را از فضاپیمای Psyche ناسا در میانه حرکت در اعماق فضا دریافت کرده است. این آزمایش مشخص می کند که دیش‌های غول‌پیکر شبکه فضایی عمیق ناسا (DSN) که از طریق امواج رادیویی با فضاپیماها ربط برقرار می‌کنند، اکنون می‌توانند به ارتباطات نوری یا لیزری نیز تجهیزشوند.

آنتن هیبریدی ناسا برای اکتشافات فضایی

آنتن هیبریدی ناسا ارتباطات همزمان لیزری و رادیویی را با فضا ممکن می‌کند ۷

یکی از نکات برجسته مأموریت Psyche ناسا به سیارکی با همین نام، آزمایش واحد ارتباطات نوری فضای عمیق (DSOC) آن است. این واحد گیرنده لیزری قادر به ارسال و دریافت سیگنال‌های لیزری است و ارتباطات را چندین برابر سریع تر از سیستم‌های رادیویی معمولی مقدور می‌کند. از زمان پرتاب این کاوشگر رباتیک، DSOC با پیروزی داده‌ها را از فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری انتقال داده است.

ادامه مطلب
ناسا تصویر شکل‌هایی شبیه به عنکبوت را از سطح مریخ به نمایش گذاشت

اکنون ناسا برای بهبود بخشیدن به این روال، از نسخه آزمایشی یک آنتن ۳۴ متری فرکانس رادیویی-نوری هیبریدی به نام ایستگاه فضایی عمیق ۱۳، در مجتمع گلدستون کالیفرنیا منفعت گیری می‌کند. این آنتن هیبریدی در زمان کوتاهی بعد از راه‌اندازی توانسته است با پیروزی و به‌شکلی قابل مطمعن سیگنال‌ها را شناسایی و ردیابی کند. این آنتن سیگنال فرکانس رادیویی Psyche را دریافت کرد؛ به این علت برای اولین‌بار ارتباطات فضای عمیق رادیویی و فرکانس نوری همزمان ممکن شده است.

به حرف های ناسا، این آنتن توانست با Psyche ربط برقرار کند؛ در اواخر سال قبل میلادی این آنتن یک ربط با شدت ۱۵.۶۳ مگابیت‌برثانیه یا نزدیک به ۴۰ برابر شدت ارتباطات رادیویی را در فاصله ۳۲ میلیون کیلومتری تشکیل کرد. علاوه‌براین این آنتن قادر می بود سیگنال رادیویی این کاوشگر را به طور همزمان دریافت کند.

ادامه مطلب
کشف تازه تلسکوپ جیمز وب پنجره‌ای تازه به دنیای ابرنواخترها باز می‌کند



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments