آتیلا حجازی: تیم بازنده جای دفاع ندارد؛ ۵ بار با قطر بازی کنیم ۴ بار می‌بریم!

تیم بازنده جای دفاع ندارد؛ ۵ بار با قطر بازی کنیم، ۴ بار می‌بریم! » اصفهانیا


سپهر ستاری: تیم ملی قطر شنبه شب با پیروزی روبه رو اردن برای دومین دوره متوالی قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. عنابی‌ها در شرایطی جام را بالای سر بردند که در مرحله نیمه‌نهایی روبه رو تیم ملی ایران قرار گرفتند و موفق به کسب پیروزی ۳-۲ شدند. ناکامی برابر قطر و حذف از جام ملت‌ها، حسرت ایران برای قهرمانی در این مسابقات را به بیشتر از نیم‌قرن رساند. ایران درحالی از صعود به فینال بازماند که از ابتدای اغاز جام و به‌خصوص بعد از پیروزی روبه رو ژاپن امید بسیاری به قهرمانی داشت و با دقت به حذف دیگر مدعیان، یک زمان طلایی را از دست داد.

بعد از حذف ایران از جام ملت‌ها، انتقادات بسیاری از کارکرد کادر فنی نقل شده و تعداد بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تیم ملی توانایی ناکامی دادن قطر را هم داشت. آتیلا حجازی، مربی اسبق استقلال هم معتقد است کادر فنی تیم ملی آنالیز خوبی از قطر نداشت و با همان استراتژی بازی با ژاپن روبه رو این تیم هم داخل زمین شد. او در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص کارکرد تیم ملی در این دوره و اتفاقات گوناگون تازه سخن بگویید کرده است.

تیم ملی ایران باز هم موفق به قهرمانی در جام ملت‌ها نشد و با ناکامی روبه رو قطر از مسابقات کنار رفت. نظر شما درمورد کارکرد ایران در این دوره چیست؟

کارکرد تیم ملی زیاد اشکار است. ما بعد از سال‌ها امیدوار بودیم نتیجه بگیریم ولی نتوانستیم از بعد قطر بر بیاییم و حسرت قهرمانی ما از نیم‌قرن هم گذشت. قهرمانی قطر برای من جای شگفتی داشت و واقعا جزو شگفتی‌ها می بود. دوره قبل تیم به مراتب بهتری می بود ولی انتظار نداشتم قطر با این کیفیت فنی به قهرمانی برسد. ایران به راحتی می‌توانست قطر را ببرد و تیمی نبوده است که روبه رو ایران قد علم کند ولی متاسفانه از این تیم ۳ گل خوردیم. همه متاسفانه در باد پیروزی روبه رو ژاپن خوابیده بودند و این اتفاق افتاد.

ادامه مطلب
عکس‌| پاداش درخشش ستاره ایرانی؛ مهدی طارمی کنار امباپه و بلینگام!
آخرین مطالب

کارکرد ایران در این دوره مجموعا چطور می بود؟

به نظر من و زیاد از افرادی که با آن‌ها سخن بگویید کردم، ما کلا یک نیمه مثبت داشتیم که نیمه دوم بازی با ژاپن می بود. یقیناً ژاپن سایه‌ای از آن تیم همیشگی می بود و تیمی که قبل از اغاز جام انتظار داشتیم راحت قهرمان بشود و رقبای قدرتمندش را ناکامی داده می بود را ندیدیم. ژاپن از همان بازی اول با ویتنام متزلزل ظاهر شد تا بازی با ما و به عراق هم باخت. تیمی که ۲ گل از ویتنام می‌خورد و ژاپن در این دوره خوب نبوده است. ایران در این دوره می‌توانست قهرمان بشود و این اتفاق رخ نداد. من کارکرد تیم ملی را منفی می‌بینم.

به جز ایران، بقیه تیم‌های مدعی همانند ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان و استرالیا هم خوب ظاهر نشدند. چرا؟

کره و ژاپن همان تیم‌هایی می باشند که در جام جهانی درخشش خوبی دارند و از گروه‌شان صعود می‌کنند ولی نمی‌دانم احتمالا همه توان‌شان را برای این مسابقات نمی‌گذارند و به چشم بازی تدارکاتی به جام ملت‌ها نگاه می‌کنند، یا دلایل فرد دیگر دارد که من نمی‌دانم. یقیناً ژاپن تیم ضعیفی می بود ولی کره فوتبال بابرنامه‌ای هم بازی کرد و جلوی اردن اسیر اتفاقات فوتبالی شد. هیچکس باورش نمی‌شد بازی کره را ببندد و پیروز بشود. قطر و عربستان با دقت به اندوخته‌گذاری زیاد و امکانات گسترش یافتهای که دارند، در دوره‌های بعدی هم سخن‌های بسیاری برای گفتن دارند. ما تنها کشوری هستیم که درجا می‌زنیم. ویتنام، هند، تاجیکستان و بقیه پیشرفت کردند ولی ایران دلخوش به درخشش ستاره‌ها و لژیونرهاست.

ادامه مطلب
تصمیمی که همه را سورپرایز می‌کند » اصفهانیا

امیر قلعه‌نویی بعد از باخت به قطر می‌او گفت ما خوب کار کردیم و فقط بدشانس بودیم و نمی‌توان زیاد از تیم ملی عیب فنی گرفت. شما موافق این سخن بگویید هستید؟

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

تیمی که بازنده است و کارکرد پیروزی‌آمیزی نداشته، جای دفاع ندارد. در همان بازی با قطر این تیم هم موقعیت ۳ به یک از دست داد. چون توپ ما به تیرک خورده نمی‌توان او گفت بعد بدشانس بودیم. ما استراتژی مشخصی برای بازی با قطر نداشتیم و می‌خواستیم همان شیوه نیمه دوم بازی با ژاپن را به کار بگیریم. در صورتی که به نظر من و زیاد از افرادی که با آن‌ها سخن بگویید کردم، در بازی با قطر نیازی به بازی با ۲ هافبک دفاعی نداشتیم. عقل سلیم می‌او گفت بهترین بازیکن بازی با ژاپن یعنی آقای محبی، باید جلوی قطر هم بازی کند. اگر ما می‌گوییم آنالیز کردیم، بعد این قطر با کیفیت فنی سطح فوتبالش از ما پایین‌تر است. اکنون می‌گویند قهرمان شده ولی سطح فوتبال ما کجا، سطح قطر کجا. اگر قطر در زمین بی‌طرف ۵ بار با ایران بازی کند، ۴ بار می‌بازد. جلوی قطر اگر آنالیز درستی داشتیم، باید با یک هافبک دفاعی بازی می‌کردیم و نتیجه می‌گیریم آنالیز درستی از قطر نداشتیم. امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی را بگذاری و محبی را نگذاری؟ یا به مهدی قایدی بازی ندهی؟ ما باید یک هافبک دفاعی کم می‌کردیم و محبی را می‌گذاشتیم و راحت قطر را می‌بردیم. از ان طرف هم یکی باید به داد خط دفاعی ما برسد. مگر چند توپ آمد که ۳ تا گل شد؟ دفاع ما به جز هنگ‌کنگ، به بقیه تیم‌ها نه نگفت. هیچ‌گونه تمهیداتی هم برای خط دفاعی ضعیف اندیشیده نشد. سامان فلاح را برای دکور بردیم؟ مجید حسینی و صادق محرمی مصدوم شدند ولی دفاع فرد دیگر نداشتیم؟ اگر سامان فلاح بازی می‌کرد از این بدتر می‌شد؟ عدم مطمعن به بازیکنان جوان این داستان‌ها را دارد. کادر فنی باید یک فکری می‌کرد ولی تا آخر بازی‌ها با همان نفرات بازی کردیم. انتقادات زیاد است و کارکرد ایران جای دفاع ندارد.

ادامه مطلب
عکس‌| خواننده استقلالی تماشاگر بازی بزرگ هفته » اصفهانیا

خود اقای تاج هم انها گفتند تیم ملی با دقت به آماده‌سازی‌اش پتانسیل قهرمانی داشته است. آیا آماده‌سازی و بازی‌های تدارکاتی ما قابل قبول می بود؟

ما بازی تدارکاتی که محک بخوریم و به دفاع‌مان سختی بیاید نداشتیم. نتیجه‌اش هم همین اتفاقات است. کادر فنی پرتعداد ما ولی باید باهم مشورت می‌کردند و هنگامی خط دفاعی مشکلی دارد، فکری برایش کنند. از این قطر دست و پا بسته‌تر اشکار نمی‌شد. ۳ توپ آوردند و داخل دروازه ما شد و اکنون ۲ تا ضدحمله که شجاع هم اخراج شد هیچی. ما باید قطر را می‌بردیم.

به نظر شما قطر را دست‌کم نگرفتیم؟

نه نمی‌توانیم بگوییم دست‌کم گرفتیم. من بازی قطر – اردن را دیدم و در یک شرایط کاملا برابر اتفاقات عجیبی افتاد و ۳ پنالتی گرفتند. پنالتی دوم که کمر اردن را ناکامی واقعا پنالتی نبوده است. پنالتی اول هم با هوش اکرم عفیف گرفتند. شرایط میزبانی و احتمالا اتفاقات پشت‌پرده قهرمان شدند. اصلا با لیاقت قهرمانی نبودند. دوره قبل چرا با لیاقت بودند ولی این دوره نه. یعنی خودشان هم قبل از جام فکر نمی‌کردند به نیمه‌نهایی برسند ولی فوتبال است و همانند یونان ۲۰۰۴ قهرمان شدند. من برای فینال افسوس می‌خورم که چرا ایران نباید آنجا باشد.

فکر می‌کنم با دقت به حذف بقیه مدعیان زمان زیاد خوبی برای قهرمانی می بود.

زیاد زمان خوبی می بود و فقط قطر و اردن را در پیش داشتیم.

ادامه مطلب
جواب فدراسیون فوتبال به پرسپولیس در ماجرای بیرانوند » اصفهانیا

فدراسیون هم خبرداد که قلعه‌نویی تا سال ۲۰۲۶ در تیم ملی وجود خواهد داشت. نظر شما در خصوص این تصمیم چیست؟

ما زیرساخت نداریم. کشوری که یک استادیوم استاندارد در سطح دنیا ندارد اکنون آقای قلعه‌نویی ابقا بشود یا گواردیولا بیاید، چه فرقی می‌کند؟ ما برنامه‌ریزی و مدیریت در فوتبال‌مان نداریم و سال‌ها است درجا می‌زنیم. چه توقعی باید داشته باشیم؟ قطر ۲ میلیون نفری جام جهانی و جام ملت‌ها را برگزار می‌کند. ما از تعمیر یک استادیوم ۵۰ ساله ناتوان هستیم. چرا باید قهرمان آسیا شویم؟ واقعا عدل نیست که ما قهرمان شویم. اگر ایران قهرمان شده می بود، همه معادلات به هم می‌ریخت چون نه استادیوم خوب داریم، نه امکانات و نه بازی تدارکاتی و نه لیگ منظم داریم و همینطوری بلبشو جلو می‌رویم. اگر قهرمان می‌شدیم، یعنی این‌ها همه الکی است و ما با هیچی قهرمان شدیم. اما نشان داده شد همه این‌ها تاثییر دارد و اندوخته‌گذاری و امکانات و برنامه‌ریزی در نتیجه تاثیرگذار است. قطر ۲ دوره قهرمان می‌بشود. وسط بیابان استادیوم به آن قشنگی ساخته‌اند که آدم کیف می‌کند. فینال جام جهانی و جام ملت‌ها در قطر می بود و استادیوم الهلال به آن زیبایی در چند ماه ساخته می‌بشود و ما چند سال است نمی‌توانیم چند سکو را بازسازی کنیم. خب واقعا قهرمانی حق ماست؟

آتیلا حجازی: تیم بازنده جای دفاع ندارد؛ ۵ بار با قطر بازی کنیم ۴ بار می‌بریم!

او گفت و گو تحول نسل و جوانگرایی هم زیاد نقل شده است. برنامه ما برای این نوشته باید به چه شکلی باشد؟

خب مسلما یک‌سری از بازیکنان باید خداحافظی کنند . خودشان اصلا نباید در لیست وجود اشکار کنند. ما باید به جوانان میدان دهیم و ۲ سال تا جام جهانی ۲۰۲۶ و جام ملت‌های ۲۰۲۷ زمان داریم. زمان زیاد خوبی داریم به بازیکنان تازه بها دهیم و نسل جدیدی بیاید که روی آن‌ها کار بشود.

بعد از برگشت تیم ملی به ایران، علیرضا بیرانوند او گفت که این بهترین نسل تاریخ ایران است. شما چه مقدار موافق این سخن بگویید هستید؟

ادامه مطلب
عراقی ها برای استقلال پنالتی نمی گرفتند، خبری از پول نبوده است! » اصفهانیا

من احترام بسیاری برای علیرضا بیرانوند قائل هستم و او یکی از بهترین دروازه‌بان‌های ایران است ولی نسلی که در جام جهانی ۱۹۷۸ وجود داشت را برای نتایج فوق الاده که کسب کرده بهترین نسل تاریخ می‌دانم. شما با نتایج و آمار باید سخن بزنید. من نمی‌توانم بگویم بهترین هستم ولی هیچ آماری ندارم. ۳ قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، قهرمانی در بازی‌های آسیایی، صعود به جام جهانی و ۲ المپیک همه علت بر این است که نسل طلایی ایران آن دوره بوده است. شما ببینید از قاره آسیا و اقیانوسیه فقط یک تیم به جام جهانی می‌رفت و ایران بدون ناکامی صعود کرد و همه تیم‌های بزرگ هم بودند. این بهترین نسل است وگرنه الان از ۱۰ تیم، ۶ تا به جام جهانی می‌روال. شما در جام جهانی عملکردی نداشتید و در جام ملت‌ها هم قهرمان نشدید. یقیناً خب نسل تازه جوان می باشند و امکان پذیر اصلا قدیمی‌ها را یادشان نباشد و حق دارند که نسل آن موقع یادشان نباشد ولی آن نسل دیگر تکرار نخواهد شد.

سوالی هم در خصوص شرایط استقلال داشتم. در اغاز اغاز نیم‌فصل دوم حالت این تیم را چطور می‌بینید؟

استقلال مقداری دیر به فکر نقل‌وانتقالات افتاد ولی بازیکن خوب تیم ملی ازبکستان را گرفتند و برای ۲ بازیکن دیگر هم سخن بگویید می‌کنند. امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد و تعامل خوبی بین مدیرعامل و سرمربی تشکیل بشود چون پیروزی این تیم به سود مدیرعامل، کادر فنی و هواداران است. امیدوارم این تعامل باشد و نیم‌فصل دوم هم با پیروزی همراه بشود.

در خصوص سرپرستی تیم و جانشینی علی سامره با شما صحبتی شده است؟

بله یک سخن بگویید‌هایی کردیم ولی فعلا خبری نیست. دیگر دست خودشان است و مدیرعامل باشگاه تصمیم‌گیری می‌کند.

شما اظهار آمادگی کردید؟

بله.

۲۵۸ ۲۵۸



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments