دیدار مدیر عامل مرکز گسترش با سینماگران تاجیک/ زبان فارسی عامل پیوند سینمای ایران و تاجیکستان است

دیدار مدیر عامل مرکز گسترش با سینماگران تاجیک/ زبان فارسی عامل پیوند سینمای ایران و تاجیکستان است


به گزارش اتفاقات ایران و به نقل از خبرآنلاین، تجربی و پویانمایی، سینماگران اهل تاجیکستان که برای وجود در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به ایران سفر کرده بودند، سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه با محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش دیدار کردند. محمد سعید شاهیان مدیر تاجیک فیلم، عثمان تهیه‌کننده تاجیک فیلم، زائول داخته فیلمبردار پیشکسوت سینمای تاجیکستان (فیلمبردار فیلم رستم و سهراب)، اکمل عبدالله‌زاده دبیر جشنواره فیلم دوشنبه و محی‌الدین مظفر کارگردان سینما در این دیدار وجود داشتند.
در اغاز این دیدار حمیدی مقدم ضمن توضیح درمورد جایگاه سینمای مستند در ایران او گفت: مرکز گسترش، متولی جدی تشکیل مستند و انیمیشن در ایران است، تعداد بسیاری از کارگردان‌های سینمای ایران در این مرکز فیلم ساخته‌اند. سینمای مستند ایران زیاد غنی است، فیلمسازان بزرگی در این حوزه کار کرده و آثار ماندگاری خلق کرده‌اند که در تاریخ سینما به یادگار باقی مانده است.

ادامه مطلب
استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم ارفع، پدری اخلاق‌مدار برای همه مردم و گروه‌ها

او در ادامه گفت: زبان فارسی میراث و هویت مشترک ماست و چه خوب است که در عرصه ساخت آثاری بر پایه این میراث و عشق مشترک، همکاری کنیم. توانایی‌ای که مرکز گسترش به گفتن متولی برگزاری هفده دوره جشنواره «سینماحقیقت» داشته، می‌تواند برای شما سودمند باشد و عرصه برگزاری جلسات پیچینگ، کارگاه‌های آموزشی و … را فراهم کند. کشف توانایی، حمایتاز سینماگران جوان منطقه و تشکیل مشترک از اهداف و برتری‌های جدی ماست، امیدوارم در جشنواره «سینماحقیقت» میزبان دانشجویان سینمای تاجیکستان و جوانان علاقه‌مند به مستندسازی در جلسات کشف توانایی و کارگاه‌های آموزشی و اراعه مطرح باشیم.
دبیر جشنواره «سینماحقیقت» در قسمت فرد دیگر از این جلسه او گفت: جشنواره فیلم تاج سامان و جشنواره «سینماحقیقت» می‌توانند همکاری‌های مشترکی داشته باشند و در راستای معارفه و تحکیم فرهنگ و زبان فارسی قدم بردارند.
حمیدی مقدم افزود: ما تا ۲ ماه دیگر دوره آموزش آنلاین مستندسازی را با وجود اساتید برجسته سینمای مستند راه اندازی می‌کنیم، این مسیر می‌تواند بین دو سرزمین، به راه‌اندازی یک مدرسه فیلمسازی مشترک پشتیبانی کند تا ازمایش ها مستندسازان ایرانی و تاجیک، به یکدیگر منتقل بشود.
محمدسعید شاهیان مدیر موسسه «تاجیک فیلم» بزرگترین نهاد سینمایی تاجیکستان که در این جلسه وجود داشت، او گفت: توانایی وجود در جشنواره فیلم فجر، برایم دلنشین می بود. ما در تاجیکستان، امکانات و زمان‌های فیلمسازی داریم که در کنار شما، با دقت به ریشه‌های مشترک فرهنگی، می‌تواند قیمت افزوده یافته و به گسترش تشکیل فیلم و سریال مستند و داستانی بیانجامد.
او در ادامه گفت: شاهنامه فردوسی به گفتن یکی از حلقه‌های پیوند ما، همه انسان‌ها را به خودشناسی و برگشت به هویت دعوت می‌کند. ما این مضمون جهان شمول و متعالی را باید در آثار سینمایی، مستند و انیمیشن برجسته کنیم. در تاجیکستان، روی شاهنامه کار کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در کنار شما، این ایده‌ها را گسترش داده و اجرایی‌تر کنیم.
اکمل عبدالله‌زاده مدیر جشنواره دوشنبه ابراز امیدواری کرد که در جشنواره امسال آثار مستند سینمای ایران وجود داشته باشد و بخشی به سینمای ایران تعلق داده بشود که عرصه همکاری‌های مشترک را فراهم کند.
محی‌الدین مظفر کارگردان او گفت: ما دانشجویان بسیاری داریم که دلبسته به سعدی، حافظ و شعرا و نامداران بزرگ ایرانی می باشند، اما مستندی نداریم که درمورد آرامگاه یا زندگی آنها باشد و استاد بتواند هنگامی درمورد این مفاخر بزرگ سخن بگویید می کند آن را نمایش بدهد. سینمای مستند، می تواند عرصه معارفه این چهره های درخشان را به همه جهان و یقیناً فارسی زبانان در تاجیکستان و دیگر کشورها فراهم کند.
او در ادامه گفت: شما امکانات و شرایط تشکیل این چنین آثاری را دارید، ما هم نسلی از مستندسازان را آماده و مهیای کار داریم، امیدوارم خروجی این جلسات و دیدارها، برای سینمای ایران و تاجیکستان تشکیل آثاری در ستایش فرهنگ و ادبیات و زبان فارسی و مفاخری چون اقبال لاهوری، فردوسی و همه بزرگان عرصه ادب باشد.
حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که در این جلسه وجود داشت، او گفت: من به علت علاقه به زبان فارسی، بعضی اوقات تلویزیون دولتی تاجیکستان را می‌بینم اما مردم ما، از تاجیکستان تصویری در ذهن ندارد. ما و شما از یک پیکره‌ایم و زبان شیرین فارسی، حلقه اتصال ماست. ما مستندسازان درجه یکی داریم، همکاری با آنها و ساخت فیلم درمورد تاجیکستان، تاریخ و فرهنگ آن، هم ذخایر تصویری شما را غنی می‌کند، هم عکس ذهنی ایرانیان و دیگر مردم جهان را نسبت به سرزمین شما کامل می‌کند.
در بخشی از این دیدار، از سوی محمدسعید شاهان مدیر «تاجیک فیلم» نشان «تاج سامان» به محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز اهدا شد.
عبدالحسین بدرلو قائم مقام و معاون مستند مرکز گسترش و شیرین نادری مدیر بین‌الملل مرکز گسترش هم در این دیدار وجود داشتند.

ادامه مطلب
ایده بازاجرای سمفونی خاطره‌های استاد انتظامی از کجا شکل گرفت؟/ گمان تمدید اجرا در دی‌ماه

۲۲۰۵۷



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments