وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:اسناد بالادستی تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی در حال تنظیم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:اسناد بالادستی تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی در حال تنظیم است


به گزارش خبرآنلاین، محمدمهدی اسماعیلی امروز ۲۶ بهمن‌ماه، در اختتامیه چهارمین دوره همایش ملی «فقه هنر» که در محل تالار شیخ طبرسی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی تنظیم‌گر حوزه فرهنگ و هنر هستیم؛ این تنظیم‌گری در همه حوزه‌هایی که ما در حکمرانی فرهنگ و هنر با آن روبه رو هستیم را شامل می‌بشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره‌ به گسترش فناوری‌های نوین، تصریح کرد: فرهنگ و هنر نیز بر این نوشته سوار شده و یک شیوع گسترده اشکار کرده است. امروزه محصولات فرهنگی و هنری در همه حوزه‌های نوپدید درحال بارگزاری، ترویج و گسترش است.

اسماعیلی با اصرار بر لزوم دقت بر پیمایش‌های مصرف فرهنگی و هنری سرزمین اضافه کرد: به گفتن مثال در حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای بر پایه نظرسنجی تازه بنیاد بازی‌ها، ما ۳۴ میلیون بازیکن در ایران داریم که از این تعداد ۴ میلیون نفر بالای ۲۱ ساعت در هفته و به گفتن بازیکنان حرفه‌ای بازی می‌کنند که یک اتفاق مهم است. این چنین در حوزه موسیقی نیز بر پایه نظرسنجی‌ها از سوی سازمان تبلیغات، بین جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال بالای ۹۵ درصد بسیاری منفعت گیری داریم.

افزایش سینماهای سرزمین به ۹۰۰ سینما

ادامه مطلب
حقیقتی که سینما حقیقت می‌گوید » اصفهانیا
آخرین مطالب

به گزارش ایسنا -وی با گفتن این که تا این مدت هم ساختارهای قدیم در حوزه فرهنگ و هنر پرمخاطب است، اظهار کرد: با آمدن کرونا زیاد حرف های شد که دیگر بساط زیرساخت‌های قدیمی همانند سینما باید برچیده بشود. امسال که ماه بهمن را رو به آخر داریم، بالای ۲۷ میلیون نفر در سینماهای سرزمین بلیت خریداری کرده‌اند. ما ۵۷۰ سینما داشتیم و امروز به اغاز ۹۰۰ سینما رسیده‌ایم. این چنین ۲۰۰ پلاتو در سرزمین در حال ساخت است که تا آخر دولت از این موارد رونمایی خواهد شد. این‌ موارد هم چنان با همان استقبال بالا رو به افزایش همراه است.

لزوم برقراری اعتدال بین تنظیم‌گری فقهی با حالت حاضر فرهنگی هنری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصرار بر این که حوزه فرهنگ و هنر تسلط عام دارد، اضافه کرد: قسمت فرد دیگر از توصیف حالت، نظام حکمرانی ما است‌. ما حاکمیت دینی را در سرزمین برقرار کردیم. در تمدن اسلامی فقه پایه است. نظام ولایت فقیه و نظام امت و امامت را داریم. بر این مبنا باید تعادلی بین تنظیم‌گری فقهی با حالت حاضر فرهنگی هنری برقرار بشود که این اتفاق زیاد سخت است.

ادامه مطلب
ماجرای توقیف فیلمی با بازی ریحانه پارسا چیست؟ » اصفهانیا

اسماعیلی با اشاره به تنظیم سند موسیقی، تصریح کرد: این کار زیاد سختی می بود. در هیچ سند بالادستی جمهوری اسلامی بعد از ۴۵ سال درمورد موسیقی سخن بگویید نشده است. موسیقی مقدار بالایی از مخاطب دارد،‌ سیاست ما گسترش و ترویج موسیقی نیست؛ نه به علت این که مخالفتی با آن داشته باشیم بلکه به علت محدودیت مدیریتی شدیدی که در این نوشته به آن دچار هستیم.

وی با یادآوری جشنواره فجر موسیقی در تهران، در ادامه گفت: امکان ندارد یک گروه هنری در شهری وجود اشکار کند و با استقبال روبرو نشود. در جشنواره فجر موسیقی نیز بلیت‌ها در همان ساعات ابتدایی به فروش می‌رود. سالی ۵ الی ۶ میلیون نفر در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند.‌

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما حساسیت‌های جامعه و روحانیت را می‌فهمیم، در وزارت فرهنگ ما از هر دو طرف تحت سختی عمومی هستیم. علاوه بر سختی جامعه دینی که ما را به مراعات خط قرمزهای شرع مقدس اسلام الزام می‌کند و از طرف دیگر با ذوق و اشتیاق بالایی در حوزه فرهنگ و هنر برای عرصه‌های تازه روبه رو هستیم. امروز در مقام حکمرانی باید برای این موارد تعیین تکلیف کنیم. ما تلاش کردیم تا به حداقلی برسیم که بتوان فضای مدیریتی کار را هماهنگ کرد.

ادامه مطلب
آخرین پست صفحه اینستاگرام زنده یاد رضا داوودنژاد/ عکس » اصفهانیا

اسماعیلی با اشاره به برخی مسائل در حوزه فرهنگ و هنر او گفت: ما فیلم‌هایی داریم که خانم‌ بازیگر در آن با منفعت گیری از کلاه‌گیس بازی می‌کند. نمایش چهره معصومین از جمله دیگر این موارد است؛ این‌ها مسائل مبتلابه ما است‌.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره‌ها، اضافه کرد: شما هرطرف بایستید یک منتقد جدی خواهید داشت. همه قسمت‌های وزارتخانه برای پشتیبانی در تبیین نظام اسلامی آماده پشتیبانی می باشند. این دولت و این وزارتخانه در تلاش برای رقم زدن یک حکمرانی مطلوب در حوزه فرهنگ و هنر است. ما با برخی مظاهر گناه‌آلود و شرک‌‎آلود مدرنیته ناموافق هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصرار بر این که خط قرمز ما شرع مقدس اسلام است، یادآور شد: در عین حال شرع مقدس مکتب فقهی پیروان اهل بیت(ع) این قابلیت را دارد با دقت به افق‌گشایی‌هایی که امام راحل(ره) انجام دادند، بتواند سازگاری زیاد تر حکمرانی فرهنگی و هنری در نظام دینی را با حقیقت‌های حاضر و با نگه داری چهارچوب‌های تنظیم‌گری تشکیل کند.

ادامه مطلب
درمورد قتل های زنجیره‌ای است! » اصفهانیا

سینما و موسیقی ما محدود است

اسماعیلی با گفتن این که نسبت جمهوری اسلامی با محصولات تازه از نوع تکذیب نیست، اظهار کرد: ما معتقدیم که می‌توانیم هنرهای تازه را به استخدام‌ خود در آوریم. سینما و موسیقی ما محدود است. سال به سال فضای عمومی فرهنگ و هنر به نظام ارزشی و هنجاری انقلاب اسلامی نزدیک می‌بشود. ما معتقدیم این کار شدنی است و در حال آماده کردن اسناد بالادستی آن در همه جهات هستیم.

وی در خصوص تنظیم اسناد بالادستی در قسمت‌های گوناگون هنری و فرهنگی، خاطرنشان کرد: سند موسیقی آماده شده است. سند تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی در حال تنظیم بوده و در همه این موارد قسمت‌های فقهی را دیده‌ایم. ما در حوزه شرعی مجتهد نیستیم؛ ما مقلد آرای فقهی رهبر معظم انقلاب و جریان فقهی متصل به حل این مسائل هستیم و چهارچوب‌های خود را از این حوزه گرفته و در اجرا به آن عمل می‌کنیم.

تلطیف ربط هنر و فقه با برگزاری همایش‌های فقهی پژوهشی

ادامه مطلب
چرا ناصر طهماسب در سکوت خبری به خاک سپرده شد؟ » اصفهانیا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این اتفاقات، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این همایش‌ها یک نیاز عینی و انضمامی بوده که در حوزه حکمرانی فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی به حل مسائل فقهی می‌پردازند.

او گفت: متاسفانه بعد از گذشت ۴۵ سال تا این مدت به اندازه کامل و کافی نتوانستیم مسائل را به طور دقیق توصیف کنیم و برای آن راه حل‌های فقهی با مراعات همه چهارچوب‌ها داشته باشیم. این همایش‌ها بهترین زمان است و شخصیت‌های دانشمند و مورد اعتمادی ماموریت این کار را دارند.

اسماعیلی در ادامه گفت: ما نیز به گفتن دستگاه اداری فرهنگ و هنر در حاکمیت دینی مسائل خود را به این دوستان اظهار کردیم و شراکت داریم. وجود بنده نیز در این همایش علاوه بر حمایتو حمایتاز این مسیر، اظهار نیاز در این حوزه ما است‌. ما مقلد نوآوری‌های فقهی که به تایید رهبر گرامی انقلاب رسیده است، هستیم و آن را در حوزه فرهنگ و هنر جلو می‌بریم و این اتفاقات ادامه اشکار خواهد کرد.

اسناد بالادستی تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی در حال تنظیم است

در آخر این مراسم این چنین از کتاب چکیده مقالات همایش فقه و هنر رونمایی شد.

۲۲۰۵۷



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments