تعداد خودروهای فرسوده

تعداد خودروهای فرسوده ایران چه مقدار است؟


خودروهای فرسوده معضل بزرگی برای سیستم حمل‌ونقل جامعه می باشند. با این حال اراعه آمار دقیق از تعداد خودروهای فرسوده سرزمین، مدام محل او گفت و گو و جنجال بوده است. بعد از توقف تدریجی فرآیند نوسازی اتومبیل‌های فرسوده در میانه دهه ۱۳۹۰، تعداد این خودروها طی سالیان تازه افزایش قابل‌توجهی اشکار کرده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی به این نوشته پرداخته است. بر پایه آمارهای اراعه‌شده از سوی وزارت صنعت، ۲۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه ماشین و موتورسیکلت در سرزمین وجود دارند. از این تعداد ۱۳ میلیون و ۵۱ هزار دستگاه ماشین و موتورسیکلت فرسوده می باشند یا در مرز فرسودگی قرار دارند. به‌عبارتی ۵۹ درصد از کل خودروها و موتورسیکلت‌های سرزمین فرسوده می باشند.

آمار بحرانی تعداد خودروهای فرسوده در سرزمین

اراعه آمار فوق از سوی وزارت صمت یک بحران بزرگ را در تعداد اتومبیل‌های فرسوده سرزمین مشخص می کند. روال اسقاط و نوسازی اتومبیل‌های فرسوده در سال ۱۳۹۷ و بعد از توقف واردات ماشین، متوقف شد. علت این قضیه نیز فراهم مالی این روال از طریق واردات ماشین می بود. بعد از آن‌که واردات ماشین متوقف شد، دیگر منبع های مالی برای صدور گواهی اسقاط ماشین وجود نداشت. دولت‌های دوازدهم و سیزدهم تلاش کردند تا این رویه را از طریق خودروسازان پیش ببرند، بااین‌حال به نظر می‌رسد که خودروسازان بزرگ موفق نشده‌اند در نبوده است واردات، سهم خود را برای نوسازی اتومبیل‌های فرسوده ایفا کنند.

ادامه مطلب
هرآنچه از کنفرانس Google I/O 2024 انتظار داریم_اصفهانیا
تعداد خودروهای فرسوده ایران چه مقدار است؟ ۷

افزایش تعداد اتومبیل‌های فرسوده طی سالیان تازه، علتافزایش مصرف سوخت سرزمین نیز شده است. بر پایه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر ماشین فرسوده علتکاهش مصرف دو هزار لیتر بنزین در سال می‌شود. قیمت این مقدار بنزین با نرخ صادراتی، به ۵۴ میلیون تومان می‌رسد. یقیناً در این بین سهم موتورسیکلت‌های فرسوده زیاد تر از خودروها است. آمار وسایل نقلیه فرسوده‌ در قسمت‌های بحرانی به شرح زیر است:

  • موتورسیکلت‌ها، ۹۰ درصد
  • مینی‌بوس‌ها، ۸۶ درصد
  • اتوبوس‌های درون‌شهری، ۸۲ درصد
  • اتوبوس‌های برون‌شهری، ۵۷ درصد
  • تاکسی‌ها، ۴۸ درصد

مطابق آن‌چه تعداد خودروهای فرسوده مشخص می کند، قسمت قابل‌توجهی از خودروهای حاضر در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرهای بزرگ فرسوده می باشند. در این چنین شرایطی اجرای مطرح‌های سخت‌گیرانه تردد بر خودروهای شخصی، نمی‌تواند مقدار آلودگی شهرها را افت دهد. به‌جای این کار ملزوم است تا اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های درون‌شهری هرچه سریعتر نوسازی شوند. یقیناً این مساله به تامین مالی قابل توجهی نیاز دارد.

ادامه مطلب
کیفیت بنزین در آلودگی هوا نقشی ندارد



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments